گزارش راستابلاگ؛

مروری بر ایستگاه نخست اعتکاف دانش آموزی

مروری بر ایستگاه نخست اعتکاف دانش آموزی

راستابلاگ: راستابلاگ: اعتکاف دانش آموزی برای نخستین بار امسال بصورت رسمی توسط وزارت آموزش وپرورش اجرائی شد و حدود 420 هزار دانش آموز در آن شرکت کردند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از مهر، اعتکاف دانش آموزی برای نخستین بار امسال با حضور حدود نیم میلیون دانش آموز در سراسر کشور اجرا شد. اعتکاف بااینکه عملی مستحب است با اینحال به سبب آثار معنوی زیادی که دارد؛ همیشه مورد تاکید عارفان و علما بوده است. در اعتکاف فرد لزوماً باید در مسجد (مخصوصاً مسجد جامع هر شهر) برای مدتی مشخص (دست کم سه روز) حضور داشته باشد و روزه بگیرد. با آنکه اعتکاف زمان مخصوصی ندارد، اما مطابق احادیث، بهترین زمان آن سه روز ۱۳ تا ۱۵ رجب و دهه سوم ماه رمضان است. با پیروزی انقلاب اسلامی به تدریج اعتکاف هم با استقبال مردم مواجه گردید. مساجد جامع شهرها مملو از معتکفین شد و در دهه هفتاد اعتکاف دانشجویی هم از دانشگاه‌ زرگ کشور همچون دانشگاه تهران شروع شد و دهه ۸۰ در مساجد دانشگاه ها رونق گرفت. در آغاز سال تحصیلی جاری بود که برای نخستین بار اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی سابق وزارت آموزش وپرورش از اعتکاف دانش آموزی آگاهی داد. از اعتکاف دانش آموزی خبری نبود تا این که در دی سال جاری و نزدیک به ماه رجب به سرعت جزییات مراسم اعتکاف دانش آموزی اطلاع رسانی شد. در چهارمین روز دی سال جاری حجت الاسلام محمدحسین پورثانی معاون وقت باقرزاده که بتازگی بجای وی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش شده است؛ در جلسه هماهنگی برگزاری اعتکاف دانش آموزی اظهار داشت: باید تلاش نماییم اعتکاف دانش آموزی به عنوان یک حرکت تربیتی قلمداد شود و دانش آموزان از این برنامه تربیتی به نحو احسن بهره گیرند. حجت الاسلام پورثانی از بسیج دانش آموزی و بسیج مستضعفین نام برد که پای کار اعتکاف دانش آموزی آمدند و اظهار داشت: موضوع اعتکاف فرصت مغتنمی است که باید هیئت های مذهبی، مساجد، تشکل های دانش آموزی و مدارس از این ظرفیت تربیتی بهره گیرند.
برنامه ریزی برای پیوند اعتکاف دانش آموزی با ویژه برنامه های دهه فجر در همان جلسه حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان نیز از لزوم متناسب سازی فضای اعتکاف دانش اموزی برای نوجوانان گفت و اضافه کرد: در اتحادیه ارتباطی را بین موضوع اعتکاف و دهه فجر برقرار می نماییم و با اجرای برنامه ها و کارهای لازم این مهم را مورد توجه قرار خواهیم داد. در برنامه های امسال اتفاقاً نقش روایتگری تاریخ سیاسی پررنگ بود و به سبب همزمانی ایام اعتکاف (ایام البیض) با دهه فجر، فضای مساجد همراه با برنامه های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود. از طرف دیگر اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان هم به عنوان متولی برگزاری برنامه سالگرد پیروزی انقلاب در وزارت آموزش و پرورش، نمایشگاه های مدرسه را انقلاب را در کنار مدارس در مساجد هم به راه انداخته بود. محمدرضا عرب پور معاون سازماندهی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در گفت و گو با مهر اظهار داشت: بعد از پایان سه روز اعتکاف، ما توانستیم خوشبختانه تنها بوسیله اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان ۱۹ هزار دانش آموز را در اعتکاف های دانش آموزی سازماندهی نماییم. ۴۲۰ هزار دانش آموز در ۲۵۰۰ مسجد سراسر کشور حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب اعتکاف دانش آموزی امسال اظهار داشت: بصورت کلی در نخستین اعتکاف دانش آموزی، ۴۲۰ هزار دانش آموز موفق به انجام اعتکاف دانش آموزی شدند که این تعداد از دانش آموزان در ۲۵۰۰ مسجد عبادت اعتکاف را انجام دادند. حجت الاسلام پورثانی اشاره کرد: البته دانش آموزان به همراه دوستان و یا خانواده خود سالهای قبل هم در مراسم اعتکاف شرکت کرده بودند اما بصورت دانش آموزی، رسمی از طرف آموزی و پرورش و با بخشنامه این وزارت خانه امسال برای نخستین بار بود که مراسم اعتکاف دانش آموزی انجام شد. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش اشاره کرد: برای سال آینده باید زودتر برنامه ریزی این مراسم را داشته باشیم و با تعداد بیشتری از دانش آموزان و به شکل ویژه تری اعتکاف دانش آموزی را برگزار نماییم.


منبع:

1402/11/25
08:58:10
5.0 / 5
301
تگهای خبر: دانشگاه‌ , سازمان , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳