معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری:

گاز تاسیسات گردشگری گران نمیشود

گاز تاسیسات گردشگری گران نمیشود

به گزارش راستابلاگ، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری خبر داد: نرخ گاز تأسیسات گردشگری گران نمیشود. «تعرفه ویژه گردشگری» در زمینه گاز طبیعی، برای تصویب در هیأت دولت پیشنهاد می شود.


اسماعیل برات ـ معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ایسنا اظهار داشت: با پیگیری های وزیر و توافق حاصله با وزارت نفت، مقرر شد نرخ بهای گاز مصرفی تأسیسات گردشگری افزایش نیابد و به نرخ سابق بازگردد.
او خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای حمایتی برای توسعه گردشگری در کشور، بهره مندی فعالان این صنعت از تسهیلات و تعرفه های انرژی است. سرمایه گذاران بخش خصوصی با در نظر گرفتن توجیه اقتصادی نسبت به سرمایه گذاری در صنایع مختلف اقدام می کنند و یکی از ملزومات و مؤلفه های اصلی تشویق سرمایه گذاران و پشتیبانی از فعالان صنعت توریسم، وجود مشوق ­های قانونی در زمینه انرژی است.
معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رابطه با جزئیات افزایش بهای گاز و انرژی در تأسیسات گردشگری توضیح داد: در خردادماه سال جاری خبرهایی در رابطه با افزایش نرخ بهاء گاز تأسیسات گردشگری انتشار یافت، که با بررسی های صورت گرفته مشخص شد برخی ادارات و مراکز زیرمجموعه شرکت ملی گاز در استان ها با استناد به آیین نامه اجرایی شماره ۱۶۸۵۰/م/ت۶۱۱۶۹هـ مورخ ۲۹/۰۳/۱۴۰۲ مصوب هیأت وزیران، نرخ تعرفه تأسیسات گردشگری را به بیشتر از چهار برابر افزایش داده اند. حسب دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تاکیدات معاون گردشگری مبحث مورد بررسی دقیق قرار گرفت و مشخص شد اشکالات حقوقی در این افزایش نرخ رخ داده است؛ چونکه دو تصویب نامه (آئین نامه اجرایی جزء ۱ بند الف تبصره ۱۴ و آیین نامه بند ل تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۲) در مبحث محاسبه تعرفه گاز از جانب هیأت وزیران به تصویب رسیده، اما تأسیسات گردشگری مشمول هیچ کدام از این ها نیست.
او اضافه کرد: آیین نامه نخست، مستند بر جزء ۱ بند الف تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه به تصویب رسیده و بند مذکور، بر واریزی دریافتی های حاصل از خوراک گاز پتروشیمی ها و سوخت صنایع، به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها تاکید دارد و اساساً ارتباطی با مبحث تأسیسات گردشگری ندارد. از طرفی بند «ز» تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، اشعار می دارد «تعرفه گاز مصرفی تأسیسات گردشگری و صنایع ­دستی و آب درمانی ها و هتل ها مشابه تعرفه خدمات است.» هرچند بخش توریسم به صورت کلی در زمره صنایع به حساب می آید، لیکن در رابطه با نرخ گاز با عنایت به صراحت بند ز این تبصره، مشمول تعرفه خدمات است. از طرفی آئین نامه دوم با استناد به بند ل تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، انجام پذیرفته است. در صورتیکه بند ل تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۲ هم در ارتباط با «مصرف خانوارها» است و ماده ۷ همین آیین نامه در رابطه با واحدهای دارای پروانه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنایع تبدیلی دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی است. این درحالی است که بر مبنای بند الف ماده ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه و همینطور رای ۶۴۰ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، هتل ها و سایر تأسیسات گردشگری دارای قانون خاص بوده و اساساً از شمول نظام صنفی مستثنی هستند. ازاین رو تأسیسات گردشگری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از شمولیت هر دو آئین­ نامه خارج است.
معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ضمن اشاره به پیگیری های انجام شده در این حوزه، اظهار نمود: خوشبختانه آقای مهندس ضرغامی مبحث را از راه وزیر نفت، مورد پیگیری قرار داده و بعد از آن مکاتبات، جلسات و گفت وگوهای گوناگونی با مسؤولان شرکت ملی گاز در سطوح مختلف انجام شد و نهایتا توافق شد با رویکرد پشتیبانی از تأسیسات گردشگری، پیشنهاد مشترکی با وزارت نفت عرضه شود تا «تعرفه خاص و ویژه گردشگری» در زمینه گاز طبیعی، برای تصویب در هیأت دولت طرح شود.
برات در رابطه با اهمیت تصویب «تعرفه خاص» هم اظهار داشت: فارغ از این که نرخ نهایی تعرفه چه عددی خواهد بود، فی نفسه تعیین «تعرفه خاص گردشگری» گامی مهم و نقطه عطفی در حمایت دولت از هتل ها و تأسیسات گردشگری به حساب می آید. با این وجود عجالتاً انتظار می ­رود با تصویب در دولت، نرخ تاسیسات گردشگری بدون افزایش قابل توجه و مشابه نرخ گاز طبیعی سال قبل برای تأسیسات گردشگری محاسبه و دریافت شود.




منبع:

1402/05/08
10:47:30
5.0 / 5
304
تگهای خبر: تسهیلات , خدمات , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱