به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید منتشر شد

نامه حجت الاسلام قرائتی به رؤسای ادارات و مدیران مدارس آموزش و پرورش سراسر كشور

نامه حجت الاسلام قرائتی به رؤسای ادارات و مدیران مدارس آموزش و پرورش سراسر كشور

به مناسب شروع سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز كشور در نامه ای رؤسای ادارات و مدیران محترم مدارس آموزش و پرورش سراسر كشور را خطاب قرار داد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از ستاد اقامه نماز کشور، به مناسب شروع سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نامه ای رؤسای ادارات و مدیران محترم مدارس آموزش و پرورش سراسر کشور را خطاب قرار داد.
متن این نامه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
با حذف مقدمات و تشکر از وزیر و تمام دست اندرکاران عزیز آموزش و پروش؛
می گویند: مدیر خوب کسی نیست که به عقب نگاه کند، که چقدر رفته است، تا از خود راضی و گرفتار عجب و غرور شود، بلکه مدیر خوب آن است که به راه های نرفته بیاندیشد و با خلاقیت به سمت اهداف گام بردارد.
همه می دانیم مشکل امروز دنیا علم نیست، ایمان و اخلاق است.
در قرآن برای هیچ مسأله ای یازده سوگند پی درپی نیامده است، جز اخلاق! (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها، وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها…)
مشکل امروز دنیا علم نیست، بلکه انحراف صاحبان علم از معنویات است. یعنی «اقرأ» هست ولی «باسم رب» نیست.
هیچ کس نمی تواند بگوید که هر کشوری دانشگاهش بیش تر است، آمار فسادش کمتر است.
در این مجال نکاتی را درباره اقامه نماز گوشزد می کنم، چون که...
اولاً: وظیفه الهی همه ماست به علت آیه (الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ) (حج، ۴۱)
و ثانیا: ذخیره برای قیامت ماست به علت آیه (وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ) (بقره، ۲۲۳)
و ثالثا: وظیفه قانونی می باشد که مصوبه هیئت دولت می باشد.
و رابعا: وظیفه انسانی و وجدانی ما نجات نسل نو از غرق شدن در غفلت ها و مادیات و مسائل روزمره است.
خامسا: وظیفه انقلابی ماست چونکه بیشتر از نود و پنج درصد کسانی که در دفاع مقدس به جبهه ها رفتند اهل نماز و مسجد بودند.
سادسا: انسان دوست دارد بهترین ها باشد و قرآن می فرماید کیست بهتر از کسی که دیگران را به راه خدا دعوت می کند (وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمینَ) (فصلت، ۳۳)
سابعا: قرآن و روایات و نهج البلاغه نماز را محور همه چیز قرار داده اند مثلا حضرت امیر ضد السلام می فرماید: (و اعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلاتک)
نمازی که از آدم تا خاتم و تا آخرالزمان و آخر دنیا؛
از اذان و اقامه ای که در گوش نوزاد گفته می شود تا هنگامی که انسان را در قبر می گذارند؛
از توجه به نماز باران و اثر آن در آسمان ها و نماز آیات و اثر آن در زمین؛
از شهادت حضرت علی ضد السلام در نماز تا دریافت سی تیر برای دو رکعت نماز در کربلا؛
و از اینکه نام نماز از نام تمام خیرها جدا برده شده (وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاهِ) (انبیا، ۷۳)
و از اینکه امامان ما راجع به شناسایی افراد می گفتند: «کَیفَ صلاته»؛
و از اینکه اگر نماز قبول نشود هیچ کاری ارزش ندارد؛
و از اینکه تنها اجلاسی که هر سال مقام معظم رهبری پیام می دهد و شخصا خودشان برای نوجوانان دختر و پسر اقامه جماعت کردند؛
و از اینکه نزدیک سی پیام که برای نماز داده اند آموزش و پرورش را به نام مسئول دانسته اند؛
و از اینکه در خیلی از وصیت نامه شهدا سفارش به نماز آمده است؛
و از اینکه در زیارت نامه همه اولیای خدا عبارت «اشهد انک قد اقمت الصلوه» را می خوانیم، اهمیت نماز روشن می شود.
چه زیباست ما هم مانند امام سجاد ضد السلام به نقد و بررسی خود بپردازیم که در سحرهای ماه رمضان در دعای ابوحمزه می فرماید:
چرا وقت نماز سنگینی و سستی بر من عارض می شود و از نماز لذت نمی برم؟
آیا مرا از در خانه خود میرانی؟
آیا من حق تو را سبک شمرده ام؟
آیا از تو اعراض کرده ام؟
آیا کلماتی که می گویم، دروغ است و به خاطر دروغ مرا مردود کرده ای؟
آیا به خاطر اینکه شاکر نبوده ام، محروم شده ام؟
آیا به خاطر اینکه در جلسه علما حاضر نبودم، ذلیل شده ام؟
آیا به خاطر اینکه جزو غافلین بودم، از رحمت تو ناامید شده ام؟
آیا انس با یاوه گویان مرا عقب رانده است؟
آیا نمی خواهی صدای مرا بشنوی؟
آیا به خاطر گناه از نماز لذت نمی برم؟
آیا جزای بی حیایی من محروم شدن است؟
شاید برای تعلیم نفس ما این گونه تحلیل و تبیین فرموده اند.
اینک پیش از حضور در قیامت از خود بپرسیم (حاسبوا قبل ان تحاسبوا):
۱- اگر نماز اقامه نشود، فرق بین جمهوری اسلامی و کشورهای غربی چیست؟
۲- اگر ما دیپلم تربیت نماییم بدون ایمان و نماز ذخیره ی قیامت ما چیست؟ (مگر قرآن نمی فرماید: وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُم)
۳- چطور عمق اقیانوس ها و قله ی کوه ها را به نسل نو یاد می دهیم ولی احکام اولیه را نمی دانند؟
۴- خود معلمین ما چند صفحه برای اسرار نماز کتاب خوانده اند و برای دعوت نسل نو به نماز چه روشی را آموزش داده ایم؟
۵- چند درصد از معلمین و مدیران ما در نماز مدارس حضور دارند؟
۶- در کدام بازدیدها مدیران و مسؤولین از نمازخانه و وضعیت نماز مدارس بازدید می شود؟
۷- خود ما چند رکعت نماز باتوجه خوانده ایم؟
۸- آیا می توان به ما اظهار داشت: اشهد انک قد اقمت الصلاه؟
۹- آیا نماز اولویت اول ما هست؟
۱۰- آیا اقامه نماز فقط وظیفه ی امور تربیتی است؟
۱۱- آیا مدارسی که نماز برتری دارند، تشویق می شوند؟
۱۲- آیا همانگونه که برای جبران ضعف بعضی درس ها معلم خصوصی گرفته می شود، هیچ پدر و مادری برای ضعف نماز بچه اش معلم خصوصی گرفته است؟
۱۳- آیا بچه هایی که در نماز شرکت می کنند چند درصد در خانه نمازخوان بودند، و یا در مدرسه نمازخوان شده اند؟
۱۴- آیا انجمن اولیاء و مربیان که برای والدین برنامه ها و کتاب ها دارد، مسأله ی نماز در آن جایی دارد یا نه؟
۱۵- آیا خروجی مسابقات اذان ما (که بسیار کار خوبی است) به مدرسه و منزل و مسجد کشیده می شود؟
۱۶- آیا بین مدرسه و خانه و مسجد پیوندی وجود دارد؟
۱۷- آیا مدیران مدارس با ائمه جماعات جمعه و مساجد ارتباط و تعامل دارند؟
۱۸- آیا از نوجوانان و جوانان نمازگزار در صدا و سیمای مراکز استان ها تجلیل می شود؟
۱۹- آیا در کتابخانه مدارس به اندازه کافی کتاب ها و نرم افزارهای نماز وجود دارد؟
۲۰- آیا می دانید حدود نود درصد مجرمان زندانی اهل نماز نبودند؟
۲۱ – آیا می دانید اگر امروز خدای ناکرده هر حمله ای به ایران بشود، بچه های مسجد هستند که در خط مقدم دفاع قرار می گیرند.
به فرموده مقام معظم رهبری در پیام به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز که ما همه در ادای این شکر واجب، قاصر یا مقصریم، سزاوار است که خویش را قاصر یا مقصر بدانیم و برای آینده نسل نو و جواب های قیامت یک بازبینی نماییم.
قرآن می فرماید: هر کاری می کنید، یا حق آنرا انجام دهید (حق تلاوته، حق تقاته، حق جهاده) و یا لااقل تا آنجا که توان دارید تلاش کنید. (فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُم، وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُم)
با این آیات قرآن از خود بپرسیم که آیا حق نماز را به جا آورده ایم؟
بر فرض اگر در مدرسه اقامه نماز شد، شب ها هم از خانه به مسجد می رویم؟
و یا اگر حق نماز انجام داده نشد، لااقل به مقدار توان دغدغه و تلاش داشته ایم؟
اگر نسل نو با نماز تربیت می شدند، نباید پس از چهل سال در کشور شهرک بی مسجد داشته باشیم.
اگر نماز دغدغه ی ما بود و اگر آموزش و پرورش ما موفق بود، نباید صفوف نماز نوجوانان از جوانان بیش تر باشد، و دبیرستانی ها بیشتر از دانشجوها، و دانشجوهای سال اولی بهتر از سال دومی و سال دومی ها بهتر از سال سومی ها باشند.
با این که بیش ترین بودجه مملکت صرف آموزش و پرورش می شود، اما هزینه ایاب و ذهاب طلاب و ائمه جماعات مدارس با تحقیر و تأخیر پرداخت می شود.
این حرکت احتیاج به شهید رجایی ها دارد که شما ان شاء الله یا هستید و یا می توانید باشید.
از خدا بخواهیم بگونه ای عمل نماییم که تربیت نسل نو علاوه بر محفوظات و مدرک، ایمان و عبادت و مهارت هم داشته باشد.
عزیزان و همکاران!
– خودتان را مسئول اقامه نماز بدانید و با تمام وجود برای آن دلسوزی کنید.
– در تمام مناطق و در تمام نشست ها دقایقی را راجع به نماز گفتگو کنید.
– تلاش نماییم در تمام مراکز آموزشی بخصوص شبانه روزی ها از طلاب فاضل بهره بگیرید.
– مسئول نماز منطقه را از بهترین ها قرار دهید که خوشنام، محبوب، خوش بیان و با سلیقه باشد.
– با اقامه نماز در یک کلاس و راهرو قانع نشوید، بلکه نمازخانه های مناسب بسازید و نماز را به جماعت اقامه کنید.
– امور تربیتی مسأله نماز را در رأس برنامه های خود قرار دهد.
– شرکت مدیران و معلمین علاوه بر اقامه نماز یک امر به معروف و تشویق عملی است.
– اساتیدی که برای والدین در چارچوب انجمن اولیا و مربیان برنامه دارند درباره اقامه نماز در خانه و سوق والدین به نماز سفارش کنند.
– برای ائمه جماعات دوره های آموزشی برگزار گردد.
– مدارس غیرانتفاعی را به حال خود رها نکنیم.
– نسبت به مدارس تیزهوشان که فارغ التحصیلانش ظاهراً در آینده تصمیم گیران خواهند بود، عنایت خاصی شود.
– در تمام کتاب های همه مقاطع تحصیلی به مسأله نماز عنایت شده و همین راه را بهتر و بیش تر ادامه دهیم.
– آموزش ضمن خدمت تمام معلمین را موظف کند که یک دوره مطالعه اسرار نمازی که هم در خود آنان و هم در رابطه شان با نسل نو اثرگذار باشد، داشته باشند.
– همه شهرها یا مراکز استان با مرکز تخصصی نماز و اساتید آن آشنا باشند.
– برای قرائت صحیح نماز نمره ای در نظر گرفته شود.
– از ائمه جماعات غیر روحانی تقدیر کتبی به عمل آید.
– به همان مقداری که کرایه تاکسی گران می شود حق ایاب و ذهاب افزوده شود و در سرعت پرداخت آن عنایت شود.
– از دانش آموزان برای زیبایی نمازخانه و مدیریت آن و اذان و اقامه استفاده گردد.
– از دعوت نسل نو به نماز خسته نشوید که قرآن می فرماید «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاهِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها» (طه، ۱۳۲)
– در حکم و ابلاغی که به افراد داده می شود نام نماز و سفارش به آن ذکر شود.
– از امکاناتی که در نماز موثر است نظیر سجاده، نظافت، زیبایی، گرمایش و سرمایش و مواد بهداشتی غفلت نشود.
– دانش آموزان را با مسجد محله به صورت دائم یا با فاصله مرتبط کنید.
– از وزیر محترم و همکاران عزیزشان تقاضا می شود هر چند ماهی یک ساعت درباره وضع نماز در نسل نو در جلسات معاونین گفتگویی بشود و هیأت های اندیشه ورز نماز در مدارس فعال شود.
– در ارزیابی بهترین معلم و مدیر و مدرسه جدول نماز فراموش نشود.
– در مدارس از افرادی که انگیزه بیشتری دارند بعنوان یاوران نماز استفاده گردد همانگونه که در عزاداری امام حسین ضد السلام چند نفر افراد با انگیزه هیئت هایی را به راه می اندازند.
– نسبت به افرادی که در نماز شرکت نمی کنند گفتگوی خصوصی، معلم خصوصی، ملاقات خصوصی صورت گیرد. (همانطور که در دروس دیگر گاهی از معلم خصوصی استفاده می شود.)
– اردوهای ویژه ای برای فعالین نماز در نظر گرفته شود.
– محصولات فرهنگی (سی دی، کتاب، بروشور) در اختیار نسل نو قرار گیرد.
– در خانه هر معلمی که هر نوع تدریسی دارد کتابی که درباره اسرار و راز و رمز نماز است وجود داشته باشد.
– از معلمین غیرپرورشی به خصوص در مواردی که محبوبیت بیش تری در رشته های مختلف دارند، برای جذب نسل نو به نماز کمک بخواهیم، همانگونه که حضرت موسی ضد السلام به خدا اظهار داشت: برای جذب فرعون برادرم هارون را که بیان بهتری دارد، همراه و شریک و وزیر من قرار بده! چونکه گاهی سخنی از فردی اثری دارد که چه بسا از فرد دیگر آن اثر را نداشته باشد.
– برای دعوت به نماز راه های زیادی است که شاید از مهم ترین آنها عبارتست از:
* آشنایی نسل نو با زیبایی ها و اسرار نماز
* توجه به تشکر از صاحب نعمت
* توجه به خطرات ترک نماز
* توجه انسان به ضعف ها و نیاز انسان به یک قدرت غیبی
* همراه بودن نماز با خاطرات شیرین حکمت آموز و کوتاه
* رفع موانع اقامه نماز از قبیل تعطیل کردن برنامه کلاس، غذاخوری، ورزش و هر چیزی که به نماز ضربه می زند.
– هدفمندکردن عکس ها، شعرها، مقالات و طراحی ها هم می تواند همه دعوت به نماز باشد. مثلا در بین صدها عکس از امام و مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری از عکسی استفاده گردد که آنان مشغول نماز جماعت با نسل نو هستند.
– وزارت آموزش و پرورش باید در کنار انواع کارشناسان، کارشناسان ویژه نماز را تربیت و برنامه ریزی کند و در این راه با دانشمندان حوزه ارتباط برقرار کند.
– هر مسئولی خویش را ارزیابی کند که در زمان مدیریت و ریاست او وضع نماز بهتر شد یا خدای ناکرده عقب گرد داشت.
مقام معظم رهبری فرمود: آموزش و پرورش در برنامه های فوق برنامه نماز را در راس قرار بدهد. آری اگر ما خواستار نسلی باشیم که دور از فحشا و منکر باشد و مراعات حقوق دیگران را در همه جا بکند باید اهل نماز باشد.
این نماز است که می گوید حتی حق سگ را باید مراعات کرد (اگر سگی تشنه است آب را به سگ بدهیم و با تیمم نماز بخوانیم.) اگر سیر و پیاز خوردیم بدون مسواک به احترام حق دیگران وارد مسجد نشویم. اگر غذای ما حرام بود یا لباس و فضای نماز غصبی بود نماز باطل می شود.
اگر حکومت معصوم را نپذیریم حتی نماز کنار کعبه قبول نمی گردد.
این نماز است که به ما یاد می دهد پشت سر هر کس نایستیم. (پیش نماز عادل)
به هر سو ننگریم (فقط قبله)
هر کلمه ای را نگوییم.
بندگی هر کسی را نکنیم. (ایاک نعبد)
از هر کسی کمک نگیریم. (ایاک نستعین)
کوتاه سخن آنکه نماز همانگونه که امام فرمودند یک کارخانه آدم سازی است و امور تربیتی باید بیشترین توجه خودش را در جهت تربیت نسل نو روی نماز بگذارد.
و مقام معظم رهبری فرمودند وزرا و بالاترین مقام اجرایی متصدی اقامه نماز باشند و مصوبه هیئت دولت می گوید بالاترین مقام اجرایی یک نفر واجد شرایط (ترجیحا یکی از معاونین) را بعنوان مسئول پیگیری آئین نامه نماز قرار دهند.
در مصوبه هیئت دولت آمده است کلیه جلسات و اجتماعات و برنامه ها بگونه ای تنظیم شود که با وقت نماز تلاقی نکند.
در بودجه جاری کلیه دستگاه ها برای مخارج جاری نمازخانه ها دولت تأمین اعتبار کند.
باید بدانیم که هزینه برای نماز هزینه مصرفی نیست، بلکه سرمایه گذاری است.
اگر امروز ما برای نماز وقت و بودجه نگذاریم فردا باید چند برابر برای صدمه های فکری، عملی اخلاقی امنیتی و عرفان های کاذب هزینه نماییم.
مسؤولین محترم! نسل نو مورد تهاجم شیطان، شهوت، غفلت، سوء مدیریت، مشکلات اجتماعی و اقتصادی می باشد.
هیچ راهی عمیق تر، روان تر، ارزان تر و مؤثرتر از اقامه نماز نیست. (إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر)
الان که در آستانه سال تحصیلی جدید هستیم، شرایط برای اقامه نماز جماعت از لحاظ بهداشتی باید فراهم گردد.
رؤسای ادارات آموزش و پرورش و مدیران و معلمان باید هم پیمان شوند تا در جهت ایجاد پیوند بین خانه و مدرسه و مسجد برنامه ریزی کنند و چراغ اقامه نماز را در همه مدارس روشن نگاه دارند و از همه ی امکانات حقیقی و مجازی برای ترویج فرهنگ و معارف نماز، استفاده کنند.
من و شما همه مسئول اقامه نماز هستیم و باید مثل حضرت ابراهیم ضد السلام از خداوند کمک بخواهیم: «رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاهِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ» (ابراهیم، ۴۰) پروردگارا! مرا برپا دارنده نماز قرار ده و از نسل و ذریّه ام هم. پروردگارا! دعای مرا (نماز و عبادتم را) بپذیر.
والسلام – محسن قرائتی.




منبع:

1399/06/14
08:42:40
5.0 / 5
184
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴