از سوی مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام شد

انتقاد از عدم افزایش سالیانه حقوق رزیدنت ها

انتقاد از عدم افزایش سالیانه حقوق رزیدنت ها

به گزارش راستابلاگ مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاكید بر اینكه افزایش سالیانه حقوق دستیاران عملیاتی نمی گردد، اظهار داشت: بنا داریم دستورالعمل مشتركی با معاونت فرهنگی وزارت خانه در این خصوص تدوین نماییم تا این افزایش حقوق با تصویب هیات های امنا عملیاتی شود.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر اسماعیل ایدنی در دومین نشست شورای مرکزی دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی(ph.D) وزارت بهداشت با بیان این که کف نمره قبولی آزمون گواهی نامه تخصصی طبق استاندارد ۹۵ است، اظهار نمود: سال جاری در نشست شورای آموزش پزشکی تخصصی این مورد را نهادینه کرده ایم و پیشنهاد داده ایم که نمرات ۲۰ درصد اول هر رشته جمع شود، میانگین آن گرفته شود و ۸۰ درصد این عدد می شود نمره قبولی، اما مشروط به این که این عدد کمتر از ۹۵ باشد چون که امکان دارد در بعضی از رشته ها این عدد حتی بالای ۹۵ باشد به نحوی که در آزمون سال قبل ۸۰ درصد ۲۰ درصد اول ۹۸ بوده است.
ایشان در ادامه اضافه کرد: سال قبل ۹۵ درصد شرکت کنندگان و داوطلبان دریافت گواهی نامه قبول شدند اما در این دوره تغییر شیوه آزمون به نفع داوطلبان است چون که اعضای تمامی اعضای بردها معتقد هستند که آزمون برد و پره برد با هم برگزار گردد اما ما در این خصوص مقاومت کردیم و معتقدیم، آزمون برد آزمون دشوارتری است و ما زیر بار این نمی رویم که داوطلبانی که می خواهند آزمون گواهی نامه بدهند در آزمونی که سطح آن مانند برد است، شرکت نمایند.
ایدنی خاطرنشان کرد: بر همین مبنا ۱۵۰ سؤال آزمون گواهی نامه مانند سنوات قبل آورده می شود و ۵۰ سوال هم اختصاصی برد است. ضمن اینکه این آزمون رقابتی نیست بلکه آزمون آخر دوره است و معیار ما برای سختی و آسانی آزمون، دلیل دشواری آزمون و نتایجی که داوطلبان کسب می کنند خواهد بود. بعنوان مثال امکان دارد در یک رشته ۸۰ درصد ۲۰ درصد اول بشود ۷۵ و ما این عدد را اعلام می نماییم، ازاین رو اگر دشواری و شیوه امتحانات تغییر کند برای همه خواهد بود و معیار قبولی نتایجی است که داوطلبان کسب می کنند اگر نتایج داوطلبان پایین باشد یعنی آزمون دشوار بوده است ازاین رو نمره حد نصاب قبولی هم پایین خواهد بود و بالعکس.
به تعریف مشترکی برای ملی کردن آزمون گواهی نامه رسیده ایم
ایدنی تصریح کرد: ما در چند سال قبل مورد انتقاد سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی با شکایت دانشجویان بودیم که چرا بعنوان مثال یک قطب آزمون را ساده و قطب دیگر دشوار برگزار کرده است، این یک معیار بود سازمان بازرسی هم چندین بار تکلیف کرده است که این آزمون ها ملی شوند چون که شما می خواهید یک مدرک ملی بدهید. به لحاظ منطقی هم این درخواست درست است، ما می خواهیم مدرکی به افراد عرضه دهیم که خدمت عرضه بدهند، اما اینکه مدرک این افراد از هر استانی گرفته شود باید از نظر کیفیت و صلاحیت ها مشابه باشند.
وی اظهار داشت: حالا با وجود بردهای آمایشی ما توانستیم این مورد را تعریف نماییم به نحوی که حالا اساتید دانشجویان هر منطقه و استانی به صورت مشترک سؤال می دهند، سؤالات در بانک سؤال قرار می گیرد و دو تا سه بار ویرایش می شود و در نتیجه شورای هماهنگی برد از میان این سؤالات، سوالات برتر را بر می گزینند و با درجه دشواری که در هر آزمون باید مشخص باشد سوالات نهایی می شود.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این که مساله کرونا بحرانی است که همه با آن مواجهند، بیان نمود: اردیبهشت ماه تصمیم گرفته شد که بخش کرونا در مراکز درمانی شهر تهران از دیگر بخش ها جدا شود، یعنی بخش های قلب، انکولوژی، نفرولوژی، جراحی و... آغاز به گرفتن بیمار کردند، با افزایش شیوع و پیک مجدد کرونا باری دیگر تمام بخش های بیمارستانی به پذیرش بیمار کرونایی ملزم شدند و با مکاتبه دکتر جان بابایی تمامی بیمارستان ها حتی بیمارستان های خصوصی مبادرت به پذیرش بیماران کرونایی کردند.
کاهش ۷۰ درصدی درآمد اختصاصی بیمارستان ها در شرایط کرونا
ایدنی با بیان این که در شرایطی که درمان بیماران کرونایی مجانی است و پولی به بیمارستان ها داده نمی گردد، خاطرنشان کرد: در این شرایط درآمد اختصاصی بیمارستان ها ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است و این امر باعث می شود مراکز درمانی نتوانند خدمات اساسی را به بیماران ارائه دهند و این شرایط اجتناب ناپذیر است.
به قول وی، حالا در درمانگاه ها بیمار وجود ندارد و در بخش ها هم بیماران به علت حضور افراد مبتلا به کرونا بستری نمی شوند؛ در چنین شرایطی باید صبر نماییم تا ببینیم شرایط چگونه پیش می رود.
وی در پاسخ به گلایه دستیاران در مورد عدم آموزش کافی در مراکز درمانی به علت مراقبت از بیماران کرونایی با بیان این که حالا اساتید و دستیاران در کنار هم تلاش می کنند و ما اساتید خوبی را در این راه از دست داده ایم، بیان نمود: هم اکنون باید برای پرسنلی که با بیمار کرونایی در تماس هستند روزانه ۷۰۰ هزار تومان وسایل محافظتی خریداری شود، در این شرایط ویژه رفتارهای معمول تغییر پیدا می کند و تصمیمات ویژه گرفته می شود و خیلی از حقوقی که در شرایط عادی گرفته می شد، دیگر وجود ندارد.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: طبق قانون سال ۹۶ باید رزیدنت مجرد، سال یک، حدود یک میلیون ۲۶۹ هزار تومان حق الزحمه دریافت کند و این رقم سال به سال بر مبنای افزایش حقوقی که دولت اعلام می کند که این پرداختی بالا برود اما این افزایش حقوق هم عملیاتی نمی گردد.
موضع معاونت آموزشی در مورد تبدیل کمک هزینه تحصیلی به حقوق مثبت است
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به درخواست دستیاران در مورد تبدیل کمک هزینه تحصیلی به حقوق دانشجویان، اضافه کرد: در این خصوص موضع ما این است که باید این پرداختی حقوق باشد چونکه دستیاران در حال کار کردن هستند و حضورشان تنها در حد آموزش نیست بلکه ارائه خدمت را هم به دنبال دارد، ما در معاونت آموزش این را قبول داریم که باید این پرداختی به شکل حقوق و بیمه تأمین اجتماعی باشد تا سنوات آن برای دانشجوی دستیاری دیده شود؛ چونکه رزیدنتی که در دوره دستیاری در حال خدمت است اگر سوزنی به دستش برود و گرفتار بیماری هایی چون ایدز و هپاتیت شود تا انتهای عمر صدمه می بیند و باید برای این حادثه ناشی از کار حمایت شود.
وی با بیان این که پیشنهاد ما این بوده است که رزیدنت سال اول، ۸۰ درصد استادیار پایه یک، حقوق دریافت کند، اضافه کرد: در مورد افزایش حقوق رزیدنت ها دستورالعملی مشترک توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و معاونت آموزشی وزارت بهداشت نوشته خواهد شد و به هیات امنا ارائه می شود.
این مقام مسئول در مورد اصلاح تعهدنامه محضری دستیاران و دانشجویان ph.D هم اظهار داشت: اصل تعهد را نمی توانیم زیر سؤال بریم چون که تا آخر دوره متوسطه آموزش الزامی و مجانی است اما تحصیلات عالی این گونه نیست. وزارت بهداشت حالا شرایطی را بوجود می آورد تا شما تحصیلات عالی را پشت سر بگذارنید برای این که از شما هزینه ای دریافت نشود می گویند در قبال این دوره آموزشی که من برای شما فراهم می کنم شما باید یک برابر کل تحصیل برای من کار کنید و این مغایر قانون اساسی نیست و کاملا صحیح است، آموزش در سرتاسر دنیا پولی است و دانشگاه‌ نگاهی است که آموزش می فروشد دولت جمهوری اسلامی هم خریدار آموزش دانشگاه ها است.
وی تصریح کرد: اصل تعهد در قبال آموزش چیزی است که در جاهای مختلفی در قوانین آمده است اما محتوای تعهدنامه و ساختار شکلی این قرارداد باید به شکلی تنظیم شود که منافی حقوق شهروندی افراد نباشد.




منبع:

1399/04/27
21:24:15
5.0 / 5
740
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴