۱۲۰۰ منتخب نهایی جشنواره ملی قرآن و عترت ملی دانشجویان تقدیر می شوند

۱۲۰۰ منتخب نهایی جشنواره ملی قرآن و عترت ملی دانشجویان تقدیر می شوند

به گزارش راستابلاگ دبیر سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر كشور قرآن با اشاره به این كه از پاك ترین كارهای فرهنگی در دانشگاه ها كارهای معطوف به قرآن وعترت بود اظهار داشت: با وجود ظهور تمام تكنولوژی های پیشرفته انسان خویش را محتاج زندگی كه انسانیت، اخلاق و آرامش و حس برادری و نوع دوستی همراه باشد احساس نیاز می كند كه اینها در پرتو قرآن كریم شدنی است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، ابراهیم كلانتری در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر كشور كه امروز در سازمان مركزی دانشگاه‌ زاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به این كه این جشنواره ۱۲ تا ۱۴ آذرماه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برگزار می شود، اظهار داشت: اهمیت قرآن كریم و فرهنگ سازی بر اساس آموزه های آن از كارهای است كه به بركت پیروزی انقلاب اسلامی و حاكمیت نظام جمهوری اسلامی روز به روز از رونق بیشتری برخوردار می شود.
وی با اشاره به این كه به قول اندیشمندان سیاسی جهان انقلاب اسلامی بزرگترین انقلاب مردمی تاریخ بشر است اظهار داشت: این انقلاب هم بر اساس آموزه های قرآن و نبی اكرم (ص) بوده و مبنای اصولی آموزه های جمهوری اسلامی هم بر همان است.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این كه در یكی از نكات مهم فرهنگی در دانشگاه های ما توجه به قرآن است اظهار داشت: رشته های تخصصی علوم قرآنی از مقطع كارشناسی تا دكتری تخصصی در دانشگاه های ما برقرار بوده و كانون های قرآن و عترت هم فعالیت دارند به صورتی كه در دانشگاه آزاد اسلامی ۴۰۰ كانون قرآن و عترت به فعالیت خود ادامه می دهند.
كلانتری با اشاره به فعالیت پژوهشگاه های ویژه و مسابقات فرهنگی در حوزه مفاهیم و معارف قرآن و آموزه های خاندان اظهار داشت: هزاران برنامه در طول سال پیرامون قرآن و عترت در سطوح مختلف در حال برگزاری است چون كه یكی از پاك ترین، موثرترین و كم هزینه ترین كارهای فرهنگی، كارهای معطوف به قرآن و عترت است و انسانی كه توفیق انس با قرآن را داشته باشد ده ها پله ترقی را طی می كند و از انحرافات فكری و اخلاقی دور می شود.
وی اضافه كرد: انسان با تدبر در قرآن و تطابق سلوك و سبك زندگی خود با آن ایجاد می شود و زندگی همراه با آرامش و اخلاق را تجربه خواهد نمود در جهان امروز و با وجود ظهور تمام تكنولوژی های پیشرفته انسان خویش را محتاج زندگی كه انسانیت، اخلاق و آرامش و حس برادری و نوع دوستی همراه باشد احساس نیاز می كند كه اینها در پرتو قرآن كریم شدنی است.
دبیر سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر كشور، قرآن را آخرین معجزه جاودان الهی برای انسان توصیف كرد و اظهار داشت: قرآن تا آخر دنیا پاسخگوی نیازهای بشر در حوزه های فردی، اجتماعی و سبك زندگی است. و می تواند الگوی تمام عیار جامعه باشد.
برگزاری جشنواره در سه بخش معارفی، هنری، ادبی وپژوهشی و آوایی و شفاهی
وی با اشاره به سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت اظهار داشت: روند شكل گیری این جشنواره از بیشتر از یك سال پیش شروع شده است و حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دكتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد را بعنوان رئیس این جشنواره تعیین كرد و كارهای مربوط به این جشنواره از تیر ماه ۹۷ شروع شده است.
كلانتری با اشاره به بخش های مختلف این جشنواره خاطرنشان كرد: جشنواره فوق در سه بخش معارفی، شامل ۹ رشته ترجمه و تفسیر، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احكام، آشنایی با احادیث اهل بیت، آشنایی با سیره معصومین، حفظ موضوعی قرآن كریم، پرسمان معارفی و سبك زندگی اسلامی- ایرانی؛ بخش هنری- ادبی و پژوهشی در ۱۶ رشته مقاله نویسی، ترخیص كتاب، داستان نویسی، تولید نرم افزار، عكاسی و تصویر و غیره؛ و بخش آوایی و شفاهی هستند.
وی اشاره كرد: بخش معارفی جشنواره ۲۱ آبان ماه امسال با حضور ۲۲۰ نفر از سراسر كشور و در ۹ مركز استانی برگزار گردید كه بعنوان بخش اصلی جشنواره از مقدمات برگزاری جشنواره سراسری بشمار می رود. همینطور در بخش هنری، ادبی و پژوهشی ۶۴۰ اثر به دبیرخانه این بخش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز رسیده كه از این میان ۴۸ اثر برگزیده شده و در جشنواره سراسری حضور خواهند داشت.
وی با بیان این كه در بخش آوایی و شفاهی ۳۶۰ دانشجو و استاد از سراسر كشور شركت كردند اظهار نمود: در این بخش ۶۰ نفر برگزیده شده كه در جشنواره سراسری از آنها تقدیر خواهد شد.
۱۲۰۰ برگزیده، محصول نهایی جشنواره
دبیر سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر كشور قرآن با بیان این كه بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر تنها از دانشگاه آزاد در جشنواره شركت كرده اند اظهار داشت: با محاسبه دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، دانشگاه پیام نور و سایر بخش ها بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر شركت كننده در تمام بخش ها حضور داشتند.
كلانتری در انتها با بیان این كه در سی و چهارمین دوره جشنواره ۱۲۰۰ نفر برگزیده از تمام دانشگاه ها محصول نهایی جشنواره خواهد بود اظهار داشت: مراسم اختتامیه به مدت سه روز برگزار می گردد و طی مراسمی روز ۱۴ آذر و در آستانه روز دانشجو و در جوار حرم حضرت شاهچراغ از برگزیدگان تقدیر خواهد شد.
دبیر سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر كشور قرآن با اشاره به این كه در بودجه های فرهنگی دانشگاه ردیفی برای فعالیت های قرآنی در نظر گرفته شده است اظهار داشت: تلاش داریم از امكانات، زیر ساخت های متعلق به خود دانشگاه در برگزاری جشنواره استفاده نمائیم. به صورتی كه محل های اسكان سلف سرویس ها و غیره از امكانات موجود دانشگاه خواهند بود و كمبود فضا هم با كمك های افراد خیر و قرآن دوست جبران می شود. این در حالیست كه در بخش جوایز هم كه از بودجه های فرهنگی دانشگاه تامین خواهد شد یك میلیارد تومان به جوایز جشنواره اختصاص یافته است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به دستور العمل آراستگی و شئون فرهنگی رفتاری كه از مهر 97 جهت اجرا به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ گردیده است اظهار داشت: این دستور العمل جامع به نیت حفظ واجبات الهی در زمینه عفاف، پوشش و روابط در فضای دانشگاهی تهیه شده و به جدیت پیگیری می شود.
كلانتری اضافه كرد: تمام برنامه های حوزه معاونت فرهنگی برپایه رویكرد اسلامی و قرآنی و آموزه های نبی اكرم (ص) هستند و از اینها بعنوان منابع زیر بنای خود استفاده می نماییم.
دبیر سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر كشور قرآن خاطرنشان كرد: به صورت كلی از برنامه های فرهنگی می توان به حوزه ورزش دانشگاه هم اشاره نمود كه در این حوزه ورزشكاران دانشگاه در سطوح ملی و بین المللی مطرح هستند. این در حالیست كه جمع بزرگی از بهترین قاریان، حافظان، معلمان و هنرمندان در عرصه قرآن هم جمع بزرگی از دانشگاهیان را می سازند كه امیدواریم این مورد سبب شود نوع تعامل ما در حل مسائل اجتماعی به سمت قرآن باشد. چنان كه نبی اكرم (ص) هم می فرمایند: اگر فتنه های تار به سمت شما آمدند به قرآن پناه ببرید.
امكان تدریس درس آشنایی با قرآن كریم در دانشگاه آزاد از جانب برگزیدگان جشنواره
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، مجید طالب تاش قائم مقام دبیر جشنواره هم با اشاره به این كه مقام معظم رهبری پیوسته بر دو مساله لزوم فضاسازی برای آشنایی با مفاهیم قرآن و حضور جدی جوانان در برنامه های قرآنی و فرهنگی تاكید داشته اند اظهار داشت: سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت هم با همین رویكرد برگزار شده و ضمن تمركز بر دو رویكرد دانشجویی و مردمی كردن در دل خود جشنواره تلاش دارد طوری عمل كند كه اجرا كننده اصلی در شیراز خود دانشگاه باشد و همینطور از دانشگاه به جامعه اسلامی سرازیر شود.
رئیس پژوهشكده قرآن وعترت دانشگاه آزاد اسلامی رویكرد سوم این جشنواره مشاركت هماهنگی در آن دانست و اظهار داشت: با عنایت به برگزاری جشنواره در حرم احمد بن موسی (شاهچراغ) تمامی دستگاه های قرآنی رسمی و غیر رسمی همچون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، استاندار، شهرداری، امام جمعه، صدا و سیمای فارس و سازمان اوقاف و جمعیت های مختلف فرهنگی مردم نهاد شركت خواهند كرد.
وی همینطور اشاره كرد: همینطور 48 اثر برگزیده در بخش ادبی و هنری و پژوهشی تقدیر خواهند شد و مسابقات شفاهی و آوایی روزهای 12 و 13 آذر ماه در نزدیكی مسجد فاطمه زهرا (س) در مركز شهر برگزار شده كه از این میان 45 نفر برگزیده خواهند شد این در حالیست كه 12 گروه تواشی هم در مسابقات حضور خواهند داشت كه از میان آنها سه گروه برگزیده شده كه به صورت كلی 60 نفر برگزیده بخش آوایی و شفاهی خواهند شد.
وی اظهار داشت: داوری 360 اثر بخش شفاهی و آوایی در 25 تا 29 آبان طی دو مرحله انجام شده است.
طالب تاش با اشاره به این كه جشنواره فوق تا حدود 35 دوره از جانب جهاد دانشگاهی برگزار شده است اظهار نمود: سی و چهارمین دوره جشنواره دومین باری است دانشگاه آزاد برگزار كننده آن است و پیشبینی شده از دانش برگزیده های اول تا سوم استفاده شده و از آنها با هدایای معنوی و مادی تقدیر شود. همینطور كرسی های تلاوت و قرائت در طول سال دایر بوده كه این افراد امكان شركت در این كرسی ها دارد.
رئیس پژوهشكده قرآن وعترت دانشگاه آزاد اسلامی اضافه كرد: درس آشنایی با قرآن كریم دانشگاه آزاد اسلامی برای تمام دانشجویان پیشبینی شده و افراد برگزیده در جشنواره می توانند به تدریس این درس بپردازند.
وی در انتها اشاره كرد: افراد برگزیده از دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه ها از تخفیف در پرداخت شهریه هم برخوردار خواهند شد.



1398/09/05
20:33:30
5.0 / 5
4434
تگهای خبر: بین المللی , جشنواره , دانشگاه‌ , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵