مدیر كل بورس و اعزام دانشجویان:

تابحال 80 موسسه غیر مجاز اعزام دانشجو پلمب شده اند، مردم موارد غیرمجاز را گزارش كنند

تابحال 80 موسسه غیر مجاز اعزام دانشجو پلمب شده اند، مردم موارد غیرمجاز را گزارش كنند

به گزارش راستابلاگ مدیر كل بورس و اعزام دانشجویان با بیان این كه تابحال ۸۰ موسسه غیر مجاز اعزام دانشجو كه مرتكب خطا شده اند پلمب شده اند اظهار داشت: مجوز موسسات سال به سال تمدید می شود و چنانچه آنها مرتكب خلاف شوند اخطار كتبی و شفاهی دریافت كرده و در مرحله بعد لغو مجوز می شوند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، ابراهیم حاجی زاده پیرامون اقدامات وزارت علوم در ارتباط با موسسات غیر مجاز اعزام دانشجو به خارج از كشور، به پیگیری های انجام شده برای پلمب موسسات و سایت های غیر مجاز اعزام دانشجو به خارج از كشور، و هم لغو مجوز و پلمب موسسات مجازی كه مرتكب خطا شده اند پرداخت و توضیح داد: هیات دولت در این زمینه آئین نامه ای تصویب كرد و وزارت خانه های علوم، بهداشت، دادگستری، خارجه، ارشاد و اطلاعات كارگروهی در سال ۸۲ تشكیل دادند و آئین نامه ای نوشتند تا موسسات اعزام دانشجو بر مبنای آن فعالیت نموده و خود این وزارت خانه ها هم بر فعالیت آنها نظارت كنند.
وی با بیان این كه تابحال ۸۰ موسسه غیر مجاز اعزام دانشجو كه مرتكب خطا شده اند بسته شدند یاد آور شد: مجوز موسسات سال به سال تمدید می شود و چنانچه آنها مرتكب خلاف شوند اخطار كتبی و شفاهی دریافت كرده و در مرحله بعد لغو مجوز می شوند.
حاجی زاده اضافه كرد: در كنار موسسات لغو مجوز شده، موسساتی هم در فضای مجازی بوجود آمده كه با خانواده ها و افراد در ارتباط هستند. واطلاعات ناقص و نادرستی در زمینه ی اعزام دانشجو به هموطنان می دهد.
وی تصریح كرد: طی چند روز گذشته با همكاری پلیس امنیت ۱۰ موسسه غیر مجاز در فضای مجازی بسته شده و ۱۸ موسسه هم در فهرست پیگیری قرار دارند.
پلمب یك موسسه مجاز اعزام دانشجو با همكاری پلیس امنیت
وی در پاسخ به این كه بعنوان مسئول چه نظارتی بر موسسات مجاز داشته است اظهار داشت: برای این موسسات آئین نامه، دستورالعمل و منشور اخلاقی در نظر گرفتیم و یك موسسه را هم به علت خطا با همكاری پلیس امنیت پلمب كردیم. درعین حال تا حدودی نظارت بر این موسسات انجام می شود و مجوز آنها سال به سال تایید می شود.
حاجی زاده با اشاره به اینكه در حد توان بر موسسات مجازی هم نظارت داشته و فعالیت غیر مجاز را به پلیس امنیت اطلاع داده ایم، اظهار داشت: با عنایت به اینكه فضای مجازی بسیار وسیع است، از سازمانها و دستگاههای دیگر انتظار داریم در این راستا با همكاری كنند.
وی خاطرنشان كرد: در مورد ساماندهی موسسات اعزام به دانشجو در فضای مجازی كار چندانی انجام نشده است. این در شرایطی است كه ما در حد توان خود مسیر را برای اطلاع رسانی و آگاه سازی هموطنان در این مورد هموار كردیم.
ثبت آنلاین قراردادها به منظور نظارت بیشتر بر موسسات اعزام دانشجو
حاجی زاده تصریح كرد: به تازگی سراغ این رفتیم كه فرم ها و قراردادها را به صورت آنلاین ثبت نماییم تا نظارت بر آنها آسانتر شود. در مواردی دیده شده كه بندهایی از آئین نامه توسط برخی این موسسات زیرپا گذاشته شده و متن و محتوای قرارداد با ارباب رجوع تغییر پیدا می كند كه ما در صورت دسترسی آنلاین می توانیم جلوی آنرا بگیریم.
مردم موارد غیر مجاز را گزارش كنند
حاجی زاده در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این كه صندلی های خالی زیادی در كشور برای ادامه تحصیل وجود دارد و با وجودی كه تحصیل در خارج از كشور هم جزو حقوق شهروندی است، سفارش می شود دانشجویان در داخل كشور ادامه تحصیل دهند.
وی تصریح كرد: در وب سایت سازمان امور دانشجویان به نشانی https: //www.saorg.ir/ اسامی موسسات مجاز و هم موسسات لغو مجوز شده اعزام دانشجو به خارج را اعلام نموده ایم. به صورت كلی ۲۰۰ موسسه مجاز به اعزام دانشجو هستند كه از میان آنها ۸۰ موسسه را خودمان لغو مجوز كردیم و بر عملكرد موسسات نظارت مستمر داریم.
حاجی زاده با اشاره به این كه دستورالعمل، منشور اخلاقی و آئین نامه هایی در این خصوص بر روی سایت سازمان دانشجویان قرار دارد، اظهار داشت: والدین می توانند در صورت مغایرت وعده های این موسسات یا اطلاعات ناصحیح، موارد را با شماره تلفن ۹۶۶۶۴۴۲۱ درمیان بگذارند و به ما اطلاع دهند تا مداخله نماییم.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون لیستی متشكل از ۱۱۵ موسسه دارای مجوز در سایت سازمان دانشجویان موجود است، اظهار داشت: در عین حال مركز تشخیص و جلوگیری از جرایم سایبری پلیس فتا می تواند پكیج آنلاین و هوشمندی عرضه كند تا ما بتوانیم فعالیت های غیر مجاز در فضای مجازی را رصد كرده و موارد آنها را ارجاع دهیم.
وی كه در برنامه زنده "روی خط خبر" شبكه خبر سخن می گفت، افزود: پیشنهاد ما این است كه در جلسه ای حضوری با پلیس فتا راهكارهای مقابله با این مورد را بررسی نماییم و در عین حال كه در جلسه ای كه با پلیس امنیت داشتیم از قوه قضاییه خواستیم شعبه خاص و ویژه ای به ما اختصاص دهند تا به صورت ویژه به این مسائل رسیدگی نماییم.
وی در انتها صحبت های خود به والدین سفارش كرد: در فرستادن فرزند خود به خارج از كشور دقت كنند و از موسسات دارای مجوز اطلاعات بگیرند. ضمن آن كه كارشناسان سازمان امور دانشجویان هم دراین راستا پشتیبان آنها خواهد بود.
اظهارات سرپرست مركز تشخیص و پیشگیری جرایم سایبری پلیس فتا
علی محمد رجبی، سرپرست مركز تشخیص و جلوگیری از جرایم سایبری پلیس فتا هم در این برنامه در ارتباط با فعالیت غیر مجاز موسسات اعزام دانشجو با بیان این كه پلمب كردن مراكز غیرمجاز دو بخش دارد اظهار داشت: بخشی از فعالیت موسسات در فضای مجازی از راه تبلیغات و غیره است كه فهمیدن مصادیق غیر مجاز فعالیت آنها دشوار است و وزارت علوم باید چنین مواردی را پایش كرده و موارد تخلف را از راه مرجع قضایی به ما اعلام كنند كه در این صورت نسبت به مقابله با آنها اقدام می نماییم.
وی جنبه دیگری از پلمب را مربوط به پلیس اماكن نیروی انتظامی دانست و اظهار داشت: در این بخش هم فعالیت غیر مجاز از راه رصد و پایش پلیس و وزارت علوم در سامانه فیلترینگ ثبت شده و نسبت به آن اقدام خواهد شد. ازاین رو از وزارت علوم انتظار داریم كه نظر پلیس را در ارتباط با فعالیت غیر مجاز تایید كنند تا در صورت مجرمانه بودن با ان برخورد شود.
وی اضافه كرد: در موارد دیگری هم شهروندان از موسسات شكایت دارند وبه مراجع قضایی رجوع می كنند كه پلیس هم با شكایت شاكی مبادرت به عمل می كند. اما در حالت كلی برای پایش محیط فضای مجازی به نظارت تخصصی وزارت علوم نیاز است.
رجبی تصریح كرد: تشخیص موارد مجرمانه در زمینه اعزام دانشجو همچون موضوعی مثل فروش دارو نیست كه به كل غیر مجاز باشد بنابراین شاخص این تشخیص دریافت مجوز از وزارت علوم است. و انتظار داریم تا اصالت مجوز در چنین شرایطی تعریف شود.
وی اضافه كرد: در كمیته تعیین مصادیق وظیفه پایش فضا و اصالت موسسات برای وزارت علوم تعریف شده اما اگر از نظر فنی و توسعه زیر ساخت احتیاج به كمك داشته باشند پلیس فتا آماده كمك رسانی است.
سرپرست مركز تشخیص و جلوگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در انتها یاد آور شد: این فرآیند صرفا شناسایی نیست بلكه پیگیری حقوقی مبحث از راه مراجعق ضایی اهمیت دارد و وزارت علوم در این خصوص مدعی و مرجع تخصصی است كه باید از حق مردم دفاع كند.



1398/07/10
16:02:30
5.0 / 5
4767
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵