تولید برق تجدیدپذیر در شب با یك فناوری منحصر به فرد

تولید برق تجدیدپذیر در شب با یك فناوری منحصر به فرد

به گزارش راستابلاگ پژوهشگران دانشكده برق ˮدانشگاه كالیفرنیا لس آنجلسˮ(UCLA) در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یك فناوری كم هزینه جدید شده اند كه توسط آن می توانند در شب برق تجدیدپذیر تولید كنند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، "خنك كننده تابشی آسمان"(Radiative sky cooling) پدیده ای است كه وقتی درجه حرارت بالاتر از حد انجماد است، شكل یخبندان را در سطح زمین بوجود می آورد. این مورد در شب سبب تشكیل قطرات آب روی شیشه جلو یا بادگیرهای اتومبیل و یخبندان روی چمن ها می شود.
اكنون پژوهشگران موفق به توسعه فناوری شده اند كه همانند انرژی خورشیدی می تواند در شب انرژی تجدید پذیر تولید نماید. پژوهشگران دانشگاه‌ الیفرنیا لس آنجلس می گویند كه آنها اصول اولیه در خنك كننده تابشی آسمان را به كار گرفته اند و یك چاره نوین برای تولید انرژی های تجدید پذیر در شب بوجود آورده اند.
انرژی تجدیدپذیر كه انرژی برگشت پذیر هم نامیده می شود، به انواعی از انرژی می گویند كه منبع تولید آن، بر خلاف انرژی های تجدیدناپذیر (فسیلی)، قابلیت آنرا دارد كه توسط طبیعت در یك بازه زمانی كوتاه مجدداً به وجود آمده یا به عبارتی منابعی هستند كه بعد از مصرف به راحتی جایگزین می شوند. در سال های اخیر با عنایت به این كه منابع انرژی تجدید ناپذیر رو به اتمام هستند این منابع مورد توجه قرار گرفته اند.
بنابر گفته "آژانس بین المللی انرژی" این فناوری كم هزینه می تواند به بیشتر از یك میلیارد نفر در سراسر جهان كه فاقد دسترسی به برق هستند، كمك نماید.
این فناوری كه پژوهشگران آنرا "تولید نور از تاریكی"(erating Light from Darkness) توصیف كرده اند، هم می تواند به صورت مستقل مورد استفاده قرار گیرد و هم می تواند با انرژی خورشیدی كار كند كه این مورد سبب می شود در تمام ساعات از هر مكانی، برق تولید شود.
در این تكنولوژی جدید، خنك كننده تابشی آسمان، یك اتفاق طبیعی است كه در آن سطحی كه رو به آسمان است، گرمای خویش را به صورت تابش حرارتی در هوا خارج می كند. بعضی از آن گرما به جو فوقانی بالا می رود و حتی می تواند تا فضا هم برود.
"آسواث رامان"(Aaswath Raman) رهبر این مطالعه و استادیار علوم و مهندسی مواد در دانشكده مهندسی برق دانشگاه كالیفرنیا لس آنجلس طی اطلاعیه ای اظهار داشت: این اثر به صورت طبیعی همه زمان ها بخصوص در شب های روشن رخ می دهد. نتیجه این می شود كه جسم خارج شده از گرما، چه خودرو، چه زمین و چه ساختمان، كمی سردتر از دمای محیط باشد.
فناوری جدید از این اختلاف دما برای تولید برق استفاده می نماید. دانشمندان وسیله ای را ایجاد كردند كه بتواند گرمای در حال افزایش از هوای اطراف را جذب نماید و آنرا به الكتریسیته تبدیل كند. دستگاهی كه بوجود آمده بود قادر به روشن كردن یك لامپ ال. ای. دی بود. تمام قطعات مورد استفاده برای دستگاه آزمایشی در فروشگاه های سخت افزار و الكترونیكی تنها با هزینه ای كمتر از ۳۰ دلار خریداری شد.
این مجموعه شامل یك دیسك آلومینیومی بود كه رنگ یك طرف آن مشكی بود و این سمت رو به آسمان قرار می گرفت. از این دیسك برای تابش گرما از هوای اطراف استفاده می شود. این دستگاه همینطور شامل یك ژنراتور ترموالكتریك است و این دستگاهی است كه در پاسخ به اختلاف دما، یك ولتاژ الكتریكی تولید می كند.
این دستگاه حدودا ۲۵ میلی وات بر متر مربع برق تولید می كند. به قول رامان باآنكه این مقدار بسیار كمتر از یك سلول خورشیدی با اندازه ی مشابه است اما می توان از این دستگاه به راحتی برای تولید برق در مكان هایی كه از شبكه الكتریكی خارج می باشند استفاده نمود. حالا رامان و تیم وی در تلاشند تا با ایجاد نمونه های قدرتمندتر، قابلیت های فناوری مذكور را بهبود بخشند.
یافته های این مطالعه در مجله "Joule" منتشر گردید.



1398/06/27
22:25:22
5.0 / 5
4842
تگهای خبر: بین المللی , دانشگاه‌ , دستگاه , سخت افزار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵