درمان مشكل كبدی موش های پیر با خون موش های جوان

درمان مشكل كبدی موش های پیر با خون موش های جوان

راستابلاگ: بررسی جدید پژوهشگران آمریكایی نشان داده است كه خون موش های جوان می تواند مشكل كبد را در موش های پیر درمان می كند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمودو، خون انسان و حیوانات جوان، خصوصیت هایی دارد كه علاقه به آزمایش آنرا در دانشمندان برانگیخته و آنها تصمیم گرفته اند بررسی روش های استفاده كارآمد از خون جوانان را ادامه دهند.
گروهی از پژوهشگران "دانشگاه كالیفرنیا، بركلی"(UC Berkeley) در بررسی جدید خود نشان دادند كه پلاسمای خون موش های جوان می تواند نوعی زخم كبد موسوم به "زخم ایسكمی-رپرفیوژن"(IRI) را در موش های بزرگسال كم كند.
زخم ایسكمی-رپرفیوژن، نوعی صدمه به بافت است كه با توقف موقت خونرسانی به یك اندام و در نتیجه قطع ذخیره اكسیژن رخ می دهد. این شرایط معمولا بعد از جراحی یا پیوند كبد پیش می آید و برای بیمارانی كه سن بالاتری دارند، خطرناك می باشد.
پژوهشگران، شش موش بزرگسال را با پلاسمای خون موش های جوان و شش موش دیگر را با پلاسمای خون موش های بزرگسال تحت درمان قرار دادند. آنها ذخیره خون كبد موش ها را موقتا قطع كردند و كبد آنها را بعد از شش ساعت مورد بررسی قرار دادند.


در نتیجه این درمان، نشانه های زخم كبد و و سطح آنزیم هایی كه نشان دهنده صدمه كبدی هستند، در موش هایی كه خون جوان دریافت كرده بودند، كاهش پیدا كرد.
درمان با پلاسمای خون موش های جوان، فعالیت خودخواری یا "اتوفاژی"(Autophagy) را هم به كبد موش های بزرگسال بازگرداند.
این گروه پژوهشی، پیشتر هم گزارش داده بود كه پلاسمای خون جوان می تواند فعالیت اتوفاژی كه به بالا رفتن سن موش ها در آنها متوقف می شود، بازگرداند و به بهبود عملكرد كبد منجر شود. این پژوهش جدید نشان داده است كه امكان دارد فرآیند اتوفاژی بتواند بدن را از این نوع جراحت ها حفظ كند و یك دلیل احتمالی برای كارآیی خون جوان در این گونه موارد عرضه نماید.
"مایكل كانبوی"(Michael Conboy)، پژوهشگر مهندسی زیستی دانشگاه كالیفرنیا، بركلی اظهار داشت: این پژوهش، اطلاعات مفیدی را به پژوهش هایی كه پیشتر در این زمینه صورت گرفته اند، اضافه می كند.
یافته های این پژوهش، بررسی های قبلی كانبوی كه در مورد مزایای درمان موش های بزرگسال با خون موش های جوان و بهبود فعالیت سلول های كبد بود، تقویت می كنند. كانبوی اضافه كرد: در طول چند سال گذشته، مقالات بسیاری در مورد این مورد به چاپ رسیده اند. این روش علمی، كارآیی بالایی دارد و خیلی از پژوهش های پیشین را تایید می كند.



1397/08/12
14:03:36
5.0 / 5
4568
تگهای خبر: دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵