به مناسبت ۵۰ سالگی ماموریت آپولو ۱۱ صورت گرفت

انیمیشین گوگل از صحبت های فضانورد آپولو ۱۱

انیمیشین گوگل از صحبت های فضانورد آپولو ۱۱

به گزارش راستابلاگ نیم قرن گذشته چنین روزهایی حدود ۶۰۰ فرد از جهان شاهد رخداد بزرگی بودند و آن اعزام انسان برای اولین بار به ماه بود. گوگل هم به مناسبت ۵۰ سالگی مأموریت ˮآپولو ۱۱ˮ لوگوی خویش را تغییر داده است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، فردا ۲۰ ژوئیه مصادف با پنجاهمین سالگرد پرتاب تاریخی فضاپیما آپولو ۱۱ به ماه است. گوگل هم امروز به مناسبت این رویداد بزرگ و جهش بزرگ بشریت لوگوی خویش را تغییر داده است.
مأموریت آپولو ۱۱ یكی از مأموریتهای "پروژه آپولو " بود. فضاپیمای آپولو ۱۱ روز ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۶۹ ساعت ۹: ۳۲ بامداد همراه با سه فضانورد به نامهای "نیل آرمسترانگ"، "باز آلدرین" و "مایكل كالینز" سوار بر موشك "ساترن ۵" از مركز فضایی كندی به ماه پرتاب شد و فضانوردان ("نیل آرمسترانگ"و "باز آلدرین") چهار روز بعد و در روز ۲۰ ژوئیه توانستند بعنوان اولین انسان ها بر روی كره ماه فرود آمده و بر آن گام بنهند.
طی این مأموریت "مایكل كالینز" خلبان گردونه فرماندهی بود و ازاین رو بعد از رسیدن به مدار ماه سفینه ماه نشین از سفینه مادر جدا شد، "آرمسترانگ" و "آلدرین" روی ماه نشستند، ولی "كالینز" در سفینه مادر ماند.
"آرمسترانگ" و "آلدرین" به مدت ۲۱ ساعت و ۳۶ دقیقه و ۲۰ ثانیه بر روی ماه بودند و ۲ ساعت و ۳۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه بر روی ماه راهپیمایی كردند. آنها بعد از بلندشدن از كره ماه به گردونه فرماندهی كه "كالینز" در آن قرار داشت، ملحق شدند و ماه نشین را در فضا رها كردند. سرانجام آپولو ۱۱ در ۲۴ ژوئیه به زمین بازگشت و در اقیانوس آرام فرود آمد.
ناسا هم طی روزهای گذشته مراسمی را برای گرامیداشت فضانوردان مأموریت مهم آپولو ۱۱ برگزار كرده بود كه در آن "مایكل كالینز"، "مایك پنس" معاون رئیس جمهور آمریكا، همسر و فرزند و نوه "نیل آرمسترانگ" و "جیم برایدنستاین" (Jim Bridenstine) رئیس سازمان ملی هوا و فضای آمریكا (ناسا) حضور داشتند و "مایكل كالینز" هم در بخشی از این مراسم صحبت كرد و از خاطرات مأموریت تاریخی آپولو۱۱ خود گفت.
گوگل بنابرحرف های "مایكل كالینز" درباره این مأموریت انیمیشنی منتشر نموده است كه در آن می توانید مشاهده كنید فضاپیمای آپولو ۱۱ بعد از شمارش معكوس با موفقیت از زمین جدا شده و به سمت ماه می رود. بعد از آن صدای "مایكل كالینز" یكی از سه فضانورد این مأموریت پخش می شود كه طی آن می گوید: سلام من "مایك كالینز" فضانورد مأموریت آپولو ۱۱ هستم، ۵۰ سال پیش من یك مأموریت هیجان برانگیز را تجربه كردم و طی آن همراه با "نیل آرمسترانگ" و "باز آلدرین" برای اولین بار در تاریخ به ماه رفتیم، بعد از رسیدن به مدار ماه من در كابین فرماندهی ماندم. در آن زمان من و نیل و باز حس می كردیم كه وزن جهان بر روی دوش ما است. برای موفقیت این مأموریت ۴۰۰ هزار نفر روزها و شبها تلاش كردند. ناسا با سه آنتن مختلف برای كنترل این مأموریت در ارتباط بود. یكی از آنها در اسپانیا و آن دو در استرالیا و كالیفرنیا بودند. ازاین رو تیم كنترل ما در هیوستون می توانستند هر زمانی ما را مشاهده كنند و مسیرها را به ما بگویند. در آن زمان میان نور خورشید ثابت میان زمین و ماه بودیم. به منظور تنظیم دمای آپولو ۱۱ ما می بایست مانوری موسوم به "چرخش كباب" (barbecue roll) را انجام می دادیم كه طی آن ما همانند مرغ های به سیخ كشیده می بایست به اطراف می چرخیدیم. لحظه ای كه ماه را از نزدیك دیدیم، به جد عظیم و بزرگ بود. البته هیچ چیز قابل مقایسه با سیاره زمین زیبا نبود. در ۲۰ ژوئیه نیل و باز به سطح ماه فرود آمدند. آن دو بعد از گام نهادن بر ماه پرچم آمریكا و یك پلاك را بر سطح ماه فرو كردند كه بر روی پلاك نوشته شده بود: "مردان سیاره زمین كه برای اولین بار بر ماه گام نهادند، ژوئیه ۱۹۶۹ بعد از میلاد". بعد از جدا شدن از آن دو من تنها بودم، البته تنها؛ چونكه ۳ میلیارد فرد در یك سمت از جهان و من در سمتی دیگر بودم. من در آنجا احساس بسیار خوبی داشتم و هنگامی كه در كابین فرماندهی بودم، یك قهوه داغ هم خوردم. احساس لذت بخشی بود، ما در ۲۴ ژوئیه ۱۹۶۹ بر روی اقیانوس آرام فرود آمدیم، بعد از بازگشت به زمین شنیدن این جمله از افراد كه می گفتند "ما پیروز شدیم" شادمانی ما را دو چندان كرد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4

1398/04/28
11:32:08
5.0 / 5
4498
تگهای خبر: مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴