؛چهار اقدامی كه باقرزاده در موزه ملی آغاز كرد، اما ...

شیر یا خط می انداختند، كدام اثر تاریخی را برای خود بردارند

شیر یا خط می انداختند، كدام اثر تاریخی را برای خود بردارند

راستابلاگ: بزرگداشت برای فیروز باقرزاده، كسی كه پس از عزت الله نگهبان، دیرینه شناسی ایران را وام دار او می دانند، هر چند در سكوت خبری و بدون حضور مسئولان میراث فرهنگی در رده های بالا برگزار شد، اما همچنان جایگاه وی در دیرینه شناسی ایران، به اندازه ای است كه بازی شیر یا خط مسئولان تصویب كننده قانون عتیقات 1309 برای تقسیم اموال فرهنگی ایران بین خودرا لغو نمود.


رئیس موزه ملی ایران فیروز باقرزاده را مردی از نسل نجیب و سخت كوش دیرینه شناسی ایران دانست كه عمر و تخصص خودرا وقف ایران كرد و جامعه دیرینه شناسی و موزه داری از خدمت های وی استفاده های زیادی برد.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، جبرئیل نوكنده - رئیس موزه ملی ایران - در بزرگداشت «فیروز باقر زاده»، او را مردی از نسل نجیب و سخت كوش دیرینه شناسی ایران دانست كه عمر و تخصص خودرا وقف ایران كرد و جامعه دیرینه شناسی و موزه داری از خدمت های وی استفاده های زیادی برد.
او اظهار داشت: سبقه علمی و عملكرد او گواه آن است كه باقرزاده بر معنا و مفعهوم حفاظت و صیانت از میراث ایرانی شكلی عملی بخشیده است و چارچوب مند فعالیت های دیرینه شناسی در سرلوحه كارهایش بوده است.
وی با اشاره به این كه باقرزاده در طول مسئولیت خود علاوه بر ایجاد بسترهای پژوهش برای پژوهشگران داخلی و بین المللی، برگزاری كنگره های دیرینه شناسی و انتشار نتایج پژوهش ها را جزو مهمترین دغدغه هایش بود و نسبت به این مساله پافشاری می كرد، اضافه كرد: وقتی او ریاست مركز دیرینه شناسی و موزه ایران باستان را بر عهد داشت، نزدیك به ۴۰ سال از ساخت موزه می گذشت كه اقداماتی را برای استانداردسازی موزه ایران باستان آغاز كرد، اما هنوز و پس از گذشت چند دهه آنها كامل محقق نشده اند.
نوكنده «طرح مقاوم سازی موزه ایران باستان و تبدیل فضاهای حیاط مركزی موزه به مركز نمایش آثار»، «ساخت گنجینه مركزی (مخزن مركزی)، «بهسازی طبقه همكف موزه اسلامی» و «طرح ساماندهی اموال فرهنگی – تاریخی» را از اقداماتی دانست كه به درخواست باقرزاده در موزه ملی ایران شروع شده بودند، اما هنوز تكمیل نشدند.
او همین طور از زبان صادق ملك شهمیرزادی - عتیقه شناس پیشكسوت - كه به سبب مشكلاتی نتوانسته بود در جلسه ی بزرگداشت دكتر باقرزاده شركت كند، اظهار داشت: كتاب «گفتارهایی در باستان شناسی» را به دكتر باقر زاده تقدیم كرده و در آن نوشته است: «این مجموعه را به دكتر باقرزاده كه در زمان مسئولیت خود در مقام ریاست مركز دیرینه شناسی ایران كه اعتلای پژوهش های دیرینه شناسی در ایران به همراه باستان شناسان ایرانی سنگ تمام گذاشت، تقدیم می كند.»

تلاش باقر زاده برای حفاظت از آثار تاریخی در مقابل قانون ۱۳۰۹ عتیقات
میرعابدین كابلی - عتیقه شناس پیشكسوت - و از نزدیك ترین باستان شناسان آن دوره به فیروز باقرزاده – با اشاره به تصویب قانون عتقیقات در سال ۱۳۰۹ اظهار داشت: ان قانون یكسری مسائل را مطرح می كرد، بر طبق ان باستان شناسانی كه اشیایی را از محوطه های تاریخی به دست می آوردند می توانستند آثار را بین موزه ملی ایران و خودشان تقسیم كنند.
او یكی از اتفاقات دردناك حوزه دیرینه شناسی در آن سال های ابتدایی را بر طبق این قانون، سكه هوا انداختن عده ای از مدیران باستان شناسی، اداره دارایی و چند كارشناس دیگر بیان كرد كه آثار تاریخی به دست امده از كاوش ها را بین خود تقسیم می كردند و با شیر و خط انداختن ۱۰ قلم شی در این میان بعنوان سهم مخصوص موزه ایران باستان انتخاب می شد.
وی افزود: از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۵۰ چندین مدیر كل در این عرصه تغییر كردند، اما هیچ كدام به این كار نپرداختند تا بخواهند جلوی این قانون را بگیرند، اما باقرزاده تلاش خودرا در این زمینه كرد.

داستانی كه باقرزاده برای انجام هر كاری داشت
ریاضی - یكی از همكاران فیروز باقر زاده در پیش از انقلاب در اداره مالی باستان شناسی-، با بیان این كه ۲۳ بهمن ۱۳۵۳ بعنوان حسابدار در مركز دیرینه شناسی ان زمان كه باقرزاده مسئول آن بوده، استخدام شده است، اظهار داشت: هر روز بامداد او را می دیدم كه ساعت ۶ و نیم بامداد وارد موزه ملی ایران می شد و پس از صحبت با باغبانان موزه و چك سرویس های بهداشتی و همه كارهایی كه باید انجام می شدند، ساعت ۶: ۵۵ دقیقه نامش را دفتر ساعت زنی می نوشت، و سراغ دیگر كارهایش می رفت.
او با بیان این كه باقرزاده برای دیرینه شناسی داستان داشت، اظهار نمود: اولین نوشته باقرزاده سال ۱۳۳۱ در مجله هنر و مردم انتشار یافت، او یك مقاله كوتاه درباره ی فن گیوه بافی نوشت، او هر چیزی را با داستان خاص خود شروع می كرد، حتی دیرینه شناسی را. او روی تك تك همه ی افراد در اداره اش حساب باز می كرد.








منبع:

1398/04/13
13:01:03
5.0 / 5
4541
تگهای خبر: بین المللی , شركت , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲