مروری بر بازیگران صنعت تلویزیون اینترنتی که در سالهای اخیر مطرح شده اند

مروری بر بازیگران صنعت تلویزیون اینترنتی که در سالهای اخیر مطرح شده اند

به گزارش راستابلاگ، تلویزیون های اینترنتی یا همان آی پی تی وی ها، دسته ای از سرویسهای انتشار محتوای آنلاین به شمار می روند که مثل تلویزیون های سنتی، جدول پخش دارند و خیلی از محصولات شان بشکل زنده منتشر می شود.



به گزارش راستابلاگ به نقل از خبرگزاری مشرق

، حالا نزدیک به یک دهه از تأسیس اولین خدمات تلویزیون اینترنتی در ایران گذشته؛ سرویس هایی که در تمام این سال ها، زیر سایه صنعت پررونق و پرسروصدای سریال سازی خانگی در وی اودی ها چندان دیده نشدند و پس از شکست سنگین پروژه راه اندازی ۵ تلویزیون اینترنتی در اواسط دهه ۹۰، در یکی دو سال گذشته بار دیگر بازگشته اند تا سهم خویش را از سبد مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی بردارند. تفاوت آن است که این دفعه تقریبا همگی این سرویس ها به منابع دولتی و حاکمیتی وابسته اند و هنوز تا جذب آگهی و سودآوری مسیری طولانی در پیش دارند.
تلویزیون های اینترنتی یا همان آی پی تی وی ها، دسته ای از خدمات انتشار محتوای آنلاین به شمار می روند که مثل تلویزیون های سنتی، جدول پخش دارند و خیلی از محصولات شان بشکل زنده منتشر می شود. باآنکه لیست خدمات دارای پخش زنده در ایران بسیار بیشتر از انگشتان ۲ دست است، ولی اگر آنهایی را که سروشکل نسبتاً استاندارد و شمار حداقلی کاربران دارند، جدا نماییم، محدود به همین تعداد می شود که در ادامه در رابطه با شان می خوانید.
البته این نکته هم قابل اشاره است که فعالیت این نوع رسانه ها را باید از او اودی ها جدا کرد؛ هرچند امکان دارد بعضی وی اودی ها به این حوزه هم ورود کنند. وی اودی ها ارایه کننده ویدئو بشرط درخواست هستند و غالباً محتوای سرگرمی مثل فیلم، سریال، تاک شو یا مسابقات سرگرمی عرضه می دهند، در صورتیکه این رسانه ها منتشرکننده محتوای تلویزیونی با موضوعات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستند و بسیاری اوقات این محتوا را به شکل زنده عرضه می دهند.


تلویزیون اینترنتی همشهری


اجرا و کارشناسی اغلب برنامه های تلویزیون اینترنتی همشهری بر عهده خبرنگاران این روزنامه است. اما چهره های شناخته شده رسانه ای هم در این رسانه فعالیت می نمایند که سرآمدشان مسعود فراستی، مجری برنامه سینمایی «کات» و مژده لواسانی، مجری برنامه گفتگو با چهره های «درجه یک» به شمار می روند. این شبکه همان گونه که از نامش پیداست، به شهرداری تهران وابسته است.«تلویزیون اینترنتی همشهری» را که در کنار «آن»، احتمالا از بیشترین امکانات لجستیکی برخوردارست و جهت راه اندازی اش هزینه های قابل توجهی شده، پرسروصداترین شبکه میان این عناوین میتوان دانست. در واقع جز «تلویزیون اینترنتی همشهری» هیچ کدام از رسانه های این لیست بر سر نام شان با سازمان صداوسیما چالش نداشته اند! خلاصه ماجرا اینست که اهالی رسانه ملی (احتمالاً برای آن که آلترناتیوی برای تلویزیون وجود نداشته نباشد) می خواستند این شبکه به جای عنوان «تلویزیون اینترنتی همشهری» از عنوان «سیمای همشهری» استفاده نماید و مدیران شهرداری چنین قصدی نداشتند. ازاین رو بین طرفین برخورد رسانه ای شکل گرفت و در رسانه ها از خجالت همدیگر درآمدند.
این شبکه که به شکلی امتداد فعالیت روزنامه همشهری در زمینه تصویر شمرده می شود، تقریبا با همان عناوین روزنامه چاپی همشهری فعالیت می کند و برنامه های سیاسی، فرهنگی و ورزشی متنوعی دارد که عملا هر روز ۵ یا ۶ عنوان برنامه تولیدی را شامل می شود تا تولیدات این شبکه اینترنتی از بعضی شبکه های تلویزیونی بیشتر باشد! جالب آن که عناوین برنامه های تلویزیون همشهری بر مبنای عناوین محصولات این مؤسسه انتخاب شده که همچون آن میتوان به برنامه سینمایی «همشهری ۲۴»، برنامه حوادث «سرنخ» و برنامه ورزشی «تماشاگر» اشاره نمود که عناوین مجلات وابسته مؤسسه همشهری هم است.
اجرا و کارشناسی اغلب برنامه های تلویزیون اینترنتی همشهری بر عهده خبرنگاران این روزنامه است. اما چهره های شناخته شده رسانه ای هم در این رسانه فعالیت می نمایند که سرآمدشان مسعود فراستی، مجری برنامه سینمایی «کات» و مژده لواسانی، مجری برنامه گفتگو با چهره های «درجه یک» به شمار می روند. این شبکه همان گونه که از نامش پیداست، به شهرداری تهران وابسته است.
همشهری را احتمالا تنها تلویزیون اینترنتی کشور میتوان دانست که پس از ماه ها فعالیت آزمایشی، مراسم افتتاح رسمی و با پوشش قابل توجه رسانه ای برگزار کرد. صفحه اینستاگرام این شبکه ۲۰۱ هزار دنبال کننده دارد و تابحال بیشتر از یک هزار و ۱۰۰ پست منتشر نموده است.


تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو


خبرگزاری دانشجو که عنوان «اولین تلویزیون اینترنتی خبری در میان خبرگزاری های داخلی» را در بیوی رسانه های اجتماعی اش منتشر نموده، بیشتر از هر چیز شبیه شبکه خبر تلویزیون است: بیشتر از هر چیز به پخش زنده رویدادهایی مثل نشست های خبری و سخنرانی های عمومی می پردازد و برنامه های تولیدی گفت وگومحور در آن کمتر است. نکته جالب آن که این شبکه، بعضی رویدادهای ورزشی را هم به شکل کوتاه و در لابلای برنامه ها پوشش می دهد که کمتر در دیگر تلویزیون های اینترنتی دیده می شود. گزارش های میدانی برای پوشش رویدادهای مختلف سطح شهر هم همچون دیگر محتواهای این شبکه است که آنرا تا حدی نسبت به رقبا متمایز می کند.
این شبکه از خبرنگاران خبرگزاری در جایگاه گزارشگر و مجری بهره می گیرد و شبکه پخش زنده دوم را هم راه اندازی کرده که در بعضی مواقع خاص مثل همزمانی رویدادهای خبری، دارای محتواست و پخش دارد.
محتوای اختصاصی تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو تحت عنوان برنامه خاصی پخش نمی شود و گفت وگوهای تولیدی آن با یک استودیو و دکور ثابت روی آنتن می رود.
صفحه اینستاگرام این رسانه از رقبا جلوتر است؛ یک میلیون دنبال کننده و نزدیک به ۱۴ هزار پست دارد که البته بخش اعظم این پست ها محتوای خود شبکه نیست و شمار قابل توجهی از آنها را بریده های ویدئویی برنامه های صداوسیما تشکیل می دهد.


شبکه های فیلیمو


از میان پلت فرم های وی اودی که فیلم و سریال نمایش می دهند، تنها پلتفرمی که شبکه های پخش زنده هم دارد، فیلیمو است. این پلت فرم تا مدتی پیش ۳ کانال کودک، خردسال و موسیقی داشت که ۲ مورد اول به پخش کارتون می پرداختند و سومی وظیفه نمایش موزیک ویدئو داشت. با شروع ماه محرم شبکه موسیقی چند روزی به شبکه «محرم ۱۴۰۴» ویژه پخش نوحه و مداحی تبدیل شد ولی اکنون در دسترس قرار ندارد و احتمالا پس از ایام عزا به شیوه سابق بازخواهد گشت.
در روزهای اخیر ۳ شبکه پخش فیلم و سریال به این پلت فرم اضافه شده که «شبکه درام»، «شبکه علمی - تخیلی» و «شبکه اکشن» نام دارند و همین محتوا را از میان فیلمها و سریال های خارجی به پخش می رسانند. نکته مهم این که شبکه های فیلیمو به نظر بخش چندان مستقلی از این پلت فرم نیستند و صرفا بشکل متوالی برنامه های موجود در این پلت فرم را به پخش می رسانند تا جایی که هیچ جدول پخش، زیرنویس معرفی کننده محصول یا برنامه تولیدی ندارند. در واقع تنها کارکرد این ۳ شبکه، انتشار مجانی و متوالی محتوای اشتراکی فیلیموست که آن هم بدون برنامه از پیش اعلام شده رخ می دهد و شاید برای بسیاری از کاربران چندان قابل استفاده نباشد. این شبکه ها صفحات اینستاگرام مستقلی هم ندارند.


ایرنا ۲۴


خبرگزاری جمهوری اسلامی که یکی از قدیمی ترین رسانه های فعال حال حاضر کشورمان شمرده می شود، تلویزیون اینترنتی ای دارد که «ایرنا TV» یا «ایرنا ۲۴» نامیده می شود. این شبکه تولیدات مختلفی دارد که همچون آنها میتوان به برنامه ورزشی «جام»، ویژه برنامه جنگ «ایرانم» و برنامه مناظره محور «تلاقی» اشاره نمود که به شکل زنده از استودیوی این رسانه پخش می شوند.
مجری شناخته شده ایرنا ۲۴، جهانگیر کوثری فوتبالیست سابق و تهیه کننده فعلی سینماست که سال ها اجرای برنامه «ورزش از نگاه دو» شبکه ۲ سیما را بر عهده داشت. باقی مجریان این شبکه را خبرنگاران این خبرگزاری می سازند. ایرنا ۲۴ یک برنامه «اتاق خبر» هم دارد که در بین تلویزیون های اینترنتی کم نظیر است و به یک بخش مشروح خبری تلویزیونی شباهت دارد.
تلویزیون اینترنتی خبرگزاری جمهوری اسلامی در کنار برنامه های گفت وگومحور، گزارش های ویدئویی و پوشش بعضی رویدادها را هم در دستور کار دارد. گزارش های ویدئویی این رسانه به صورت معمول بین ۳ تا ۵ دقیقه زمان دارند و در چارچوب «اتاق خبر» هم پخش می شوند.
این تلویزیون اینترنتی که به سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعلق می باشد، در رسانه های اجتماعی حضور بسیار کمرنگی دارد و صفحه اینستاگرام مستقل آن از افزون بر یک سال است به روز نشده است!


شبکه اینترنتی عصر


با وجود آن که تقریبا تمام تلویزیون های اینترنتی عمومی، محتوای زیادی در رابطه با محور مقاومت به ویژه تجاوز نظامی رژیم اشغالگر قدس به خاک کشورمان تولید و پخش می کنند، احتمالا تنها شبکه ای که به شکل تخصصی این مسایل را دنبال می کند، شبکه عصر است.
عصر ۴ عنوان اختصاصی دارد که ۲ برنامه زنده و ۲ برنامه تولیدی اند اما همگی جدول پخش مشخصی دارند تا در نهایت در اکثر روزها حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه برنامه اختصاصی از راه تلویزیون اینترنتی عصر پخش شود. جالب آن که برنامه «میدان» این شبکه با همان شمایل، دکور، مجری و میهمان روی آنتن شبکه یک سیما هم می رود و هر ۲ برنامه بشکل جداگانه ساخته می شوند.
عصر که وابسته به سازمان هنری - رسانه ای اوج است، توسط آقای تورانلو مدیریت می شود. صفحه اینستاگرام این شبکه با انتشار ۲۶۶ پست از محتوای تولیدی خود حدود ۲۶ هزار دنبال کننده دارد.


ایسنا ۲۴


تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجویان ایران که در همان ماه های اول و بعد از بعضی مخالفت ها «ایسنا ۲۴» نامیده شد، یک محصول جمع وجور و احتمالا کم بودجه است که بعضی گفت وگوها و گزارش های ویدئویی این خبرگزاری را پخش می کند. حجم محتوای تولیدی ایسنا ۲۴ بالا نیست و جز تعداد محدودی گفتگوی سیاسی و اقتصادی، بیشتر آنرا گزارش های ویدئویی کوتاه تشکیل می دهد. مشخصه اصلی این شبکه، روزانه ۴ یا ۵ کپشن ویدئوی خبری یک یا ۳ دقیقه ای است که در حوزه های مختلف به تولید می رسد.
ایسنا ۲۴ با شروع جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی ضد کشورمان، ویژه برنامه ای با عنوان «برای وطن» با اجرای امین صبحی، معاون خبر این خبرگزاری روی آنتن برد که به گفتگو با چهره های سیاسی می پرداخت.
صفحه اینستاگرام معاونت چندرسانه ای ایسنا که اخیرا پادکست هم منتشر می کند، ۶ هزار و ۴۱۰ دنبال کننده دارد و تابحال یک هزار و ۶۴۲ پست منتشر نموده که بخش زیادی از آنها را تولیدات اینفوگرافی تشکیل می دهد. ایسنا ۲۴ زیرمجموعه خبرگزاری ایسنا وابسته به سازمان جهاد دانشگاهی است.


شبکه کتاب


یکی از معدود تلویزیون های اینترنتی تخصصی ایران که با سرمایه گذاری قابل توجهی به سامان رسیده، «شبکه کتاب» است که در ابتدا بعنوان «تلویزیون اینترنتی کتاب» و زیرمجموعه پلت فرم تلوبیون سازمان صداوسیما فعالیت می کرد ولی با جدایی از این پلتفرم، ری برند کرد و به نام «شبکه کتاب» درآمد.
این شبکه که در دور جدید فعالیت هنوز پخش زنده را راه اندازی نکرده و فعلا بشکل یک وی اودی فعالیت می کند، رویدادهای در رابطه با صنعت نشر را هم پوشش می دهد و البته گزارش ها و گفت وگوهای کوتاه گوناگونی در حاشیه رویدادهای فرهنگی تولید و پخش می کند.
با وجود آن که شبکه کتاب فعلاً پخش زنده ندارد، ولی در روزهای نمایشگاه کتاب فعال بود و در ۲ کانال به شکل همزمان به پخش زنده می پرداخت.

شبکه کتاب هم اینک برنامه های گوناگونی با مبحث کتاب دارد که چند شکل گفتگو با نویسندگان در چند برنامه مختلف، انواع و اقسام پیشنهادهای کتاب و خوانش شعر و قصه را شامل می شود. برخی از این برنامه ها البته شمایل ویدئوکست دارند و چندان تلویزیونی نیستند. با اینحال نگاهی به سروشکل آنها نشان میدهد نسبت به برخی تلویزیون های اینترنتی خبرگزاری ها، حرفه ای تر طراحی و اجرا شده اند. شبکه کتاب از امتیاز ویژه سایت چشم نواز و کاربرپسند هم بهره می برد که خروجی این رسانه را نسبت به رقبا در جایگاهی بهتر قرار می دهد.

شبکه کتاب وابسته به خانه کتاب و ادبیات ایران، زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و با مدیریت مجید شمس الدین نژاد فعالیت می کند. مجری طرح این شبکه مهدی صالح پور، برنامه ساز تلویزیون و نمایش خانگی است. صفحه اینستاگرام رسمی شبکه کتاب بعد از انتشار ۲۳۵ پست، حدود ۱۲ هزار دنبال کننده دارد.

رسانه تصویری آن


احتمالاً درخلال تمام شبکه های اینترنتی که در این گزارش آمده، یکی از آنهائی که بیشترین انطباق را با مفهوم تلویزیون دارد، «رسانه تصویری آن» است. این شبکه روزانه ۶ ساعت پخش محتوای اختصاصی دارد و بیشتر برنامه های خبری و تحلیلی روی آنتن می برد که در موضوعات مختلف سیاسی، ورزشی، سینمایی، دانش و فناوری، تاریخی، حوادث و... دسته بندی می شوند.
با این حال، این جزئیات بیشتر متعلق به قبل از ایام جنگ مستقیم با رژیم صهیونیستی بود و پس از وقوع جنگ، برنامه های این شبکه دستخوش تغییراتی شده که همچون آن میتوان به توقف موقت بعضی برنامه ها و پخش ویژه برنامه های خبری در رابطه با جنگ اشاره کرد؛ باآنکه به تدریج اوضاع در این شبکه هم درحال بازگشت به وضعیت عادی است.

همچون چهره هایی که با «آن» همکاری می کنند، میتوان به هاشم بیک زاده بازیکن سابق استقلال اشاره نمود که در برنامه ای با عنوان «حاشیه با هاشم» حضور دارد و از حواشی فوتبال می گوید. وحید یامین پور هم برنامه «زاویه دید» را با نگاهی به فرهنگ، هنر و اندیشه اجرا می کند. «آن» شبکه پخش زنده دومی هم دارد که در بعضی مواقع خاص به پخش محتوا می پردازد. با وجودی آن که بنظر می رسد.
منبع: وطن امروز


منبع:

1404/04/27
13:31:43
5.0 / 5
15
تگهای خبر: اینترنت , بازیگران , تخصصی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها