بینایی بی نظیر یک کرم دانشمندان را شگفت زده کرد

راستابلاگ: پژوهشگران دانشگاه «کپنهاگ» و دانشگاه «لوند» از کشف کرمی شگفت زده شده اند که بینایی آن مشابه پستانداران است و تصور می کنند که ممکنست زبان مخفیانه ای داشته باشند که فقط توسط گونه های خودشان دیده می شود.

به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، کرم وانادیس دارای چشمان بزرگی است. در حقیقت، اگر چشم های ما از نظر نسبی به اندازه چشم های این کرم دریایی مدیترانه ای بزرگ بود، به یک چرخ دستی بزرگ و بازوهای قوی نیاز داشتیم تا ۱۰۰ کیلوگرم اضافه وزن را با خود حمل نماییم.
به نقل از اس تی دی، چشمان این کرم حدود بیست برابر بیش از سایر بخش های سر آن وزن دارد و در این جانور ریز و شفاف دریایی به طرز عجیبی نامتناسب بنظر می رسد.
کرم های وانادیس در اطراف جزیره ایتالیایی پونزا، درست در غرب ناپل، یافت می شوند. آنها کرم ها شب زی هستند و زمانی که خورشید در آسمان است، از دید خارج می شوند. اما این کرم ها بعد از تاریک شدن هوا با همنوعان خود چگونه ارتباط برقرار می کنند؟ و چه فایده ای دارند؟
آندرس گارم(Anders Garm)، زیست شناس عصبی و دریایی از گروه زیست شناسی دانشگاه‌ پنهاگ می گوید: ما آغاز به کشف این رمز و راز کردیم که چرا یک کرم تقریباً نامرئی و شفاف که در تاریکی شب تغذیه می کند اینطور تکامل یافته و چشم های بزرگی به دست آورده است. به این ترتیب، نخستین هدف این بود که پاسخ دهیم که آیا چشم های بزرگ به این کرم بینایی خوبی می بخشد یا خیر.
معلوم است که بینایی وانادیس ها عالی و پیشرفته است. تحقیقات نشان داده است که این کرم می تواند از چشمان خود برای دیدن اجسام کوچک و ردیابی حرکات آنها استفاده نماید.
این واقعا جالب است برای اینکه چنین توانایی بطور معمول برای ما مهره داران، همراه با بندپایان یعنی حشرات، عنکبوت ها و غیره و سرپایان مانند اختاپوس و ماهی مرکب وجود دارد. این نخستین بار است که چنین بینایی پیشرفته ای فراتر از این گروه ها دیده می شود. در حقیقت، تحقیقات ما نشان داده است که این کرم بینایی فوق العاده ای دارد. گارم می گوید به رغم این که یک ارگانیسم نسبتا ساده با مغزی کوچک است، بینایی آن با چشم موش ها برابری می کند.
این همان چیزی است که چشم و دید خارق العاده کرم را در قلمرو حیوانات منحصر به فرد می کند. کار این محقق بر درک این مساله متمرکز است که چگونه سیستم های عصبی ساده می توانند عملکردهای بسیار پیچیده ای داشته باشند.

نور فرابنفش و زبان مخفی
هم اکنون، پژوهشگران در تلاش هستند تا دریابند چه چیزی سبب شده این کرم به چنین بینایی خوبی برسد. بخش های بدن کرم ها به جز چشم هایشان که برای عملکرد نیاز به ثبت نور دارند، شفاف هستند. از آنجا که دیده شدن باید برای وانادیس ها هزینه داشته باشد، چیزی در مورد مزایای تکاملی چشمان آن باید وجود داشته باشد که بیش از عواقب آن باشد.
آن چه که کرم ها از این چشم های بزرگ به دست می آورند هنوز مشخص نیست خصوصاً بدین سبب که آنها حیوانات شب زی هستند که در طول روز، زمانی که چشم ها بطور معمول بهترین عملکرد را دارند، دیده نمی شوند.
هیچ کس تابحال این کرم را در طول روز ندیده است، بدین سبب ما نمی دانیم کجا پنهان می شوند. بدین سبب نمی توان این احتمال را رد کرد که کرم ها از چشم های خود در روز نیز استفاده می نمایند. اما آن چه می دانیم این است که مهم ترین کارهای آن، مانند یافتن غذا و جفت گیری، در شب اتفاق می افتد.
این کرم ها طول موج های نوری متفاوتی نسبت به ما انسان ها می بینند. دید آنها به نور ماوراء بنفش است که برای چشم انسان نامرئی است. و بگفته گارم، این ممکنست نشان دهد که هدف چشمان آن دیدن سیگنال های زیست تاب در دریای سیاه شبانه است.
زیست تابی(Bioluminescence)، به تولید و انتشار نور توسط موجودات زنده که در اثر واکنش های شیمیایی در بدن آنها انجام شده باشد گفته می شود.
ما یک نظریه داریم که خود کرم ها نورانی هستند و بوسیله نور با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. موجودات اگر از نور آبی یا سبز معمولی به عنوان زیست تاب استفاده کنند، در خطر جذب شکارچیان نیز هستید. اما اگر در عوض، کرم از نور ماوراء بنفش استفاده نماید، برای حیواناتی غیر از گونه های خود نامرئی می ماند. بنابراین، فرضیه ما این است که آنها دید فرابنفش واضحی را توسعه داده اند تا زبان مخفی داشته باشند.
این همه چیز را واقعا هیجان انگیز می کند، برای اینکه نور فرابنفش زیست تاب هنوز در هیچ حیوان دیگری دیده نشده است. بنابراین، امیدواریم بتوانیم این را به عنوان نخستین نمونه ارائه نماییم.

موضوعی هیجان انگیز برای تحقیقات رباتیک
در نتیجه این کشف، آندرس گارم و همکاران پژوهشی او همین طور کار خودرا با پژوهشگران رباتیک در دانشگاه جنوب دانمارک(SDU) شروع کردند که الهام بخش فناوری در زیست شناسی هستند. آنها با هم یک هدف مشترک دارند که بررسی نمایند آیا می توان مکانیسم پشت این چشم ها را به خوبی درک کرد تا آنرا به فناوری تبدیل کرد یا خیر.
بگفته گارم، چشمان وانادیس در ارتباط با نظریه تکاملی نیز جالب است، برای اینکه می تواند به حل یکی از سنگین ترین بحث های دانشگاهی پیرامون این نظریه کمک نماید.
چشم های وانادیس بسادگی تولید شده اند، اما عملکردی پیشرفته دارند. در عین حال، آنها در یک بازه زمانی نسبتا کوتاهِ تکاملی یعنی تنها چند میلیون سال تکامل یافته اند. این بدان معناست که آنها باید مستقل از چشم انسان رشد کرده باشند و رشد بینایی، حتی با سطح عملکرد بالا، در مدت زمان نسبتا کوتاهی امکان پذیر است.

1403/01/23