کار بالگرد مریخی ناسا هنوز تمام نشده است

کار بالگرد مریخی ناسا هنوز تمام نشده است

به گزارش راستابلاگ، بالگرد مریخی ناسا معروف به نبوغ (Ingenuity)، از روز ۱۸ ژانویه سال میلادی جاری بعد از صدمه دیدگی یکی از پروانه هایش هنگام فرود، برای همیشه زمین گیر شد، اما کار این بالگرد هنوز به پایان نرسیده است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، گروه لابراتوار پیشرانش جت ناسا (JPL) که بر مأموریت نبوغ نظارت دارند، از این بالگرد زبردست به خاطر انجام پروازهایی بیشتر از حد انتظار در سیاره سرخ که در مجموع به ۷۲ مورد رسید و تبدیل شدنش به نخستین هواپیمایی که موفق به پرواز در سیاره ای دیگر شد، تقدیر می کنند.
به نقل از دیجیتال ترندز، موفقیت نبوغ به مهندسان کمک کرد تا در رابطه با نحوه پرواز هواپیما در مریخ و سایر محیط های چالش برانگیز بیشتر بیاموزند و راه را برای کار روی پروانه های پیچیده تر برای مأموریت های آینده هموار کنند.
بالگرد مریخی ناسا حالا در آخرین محل استراحت خود روی تپه ای در داخل دهانه جیزرو مریخ قرار دارد. اما در حالیکه بیشتر مردم فکر می کردند که مأموریت این بالگرد به پایان رسیده است، حالا مشخص شده که نبوغ هنوز درحال کار است و با تیم خود در لابراتوار پیشرانش جت ناسا در تماس است.
یکی از مقامات ناسا در پاسخ به سؤوالی در جلسه ای که این هفته برگزار شد، نشان داد که نبوغ در واقع تصاویری ثبت می کند و آنها را به زمین ارسال می کند. در حالیکه به علت موقعیت رو به پایین دوربین این تصاویر عموما از شن های مریخی هستند، محققان از این تصاویر برای یادگیری در مورد فرآیندهای زمین شناسی در مریخ استفاده می نمایند.
به قول ناسا؛ محققان همچنان به بررسی سلامت بالگرد در حالیکه تصاویری از سطح مریخ می گیرد، ادامه می دهند.
دانشمندان مریخ شناس می توانند با گرفتن مجموعه ای از تصاویر از یک نقطه در مورد فرآیندهای زمین شناسی بیاموزند تا ببینند که چگونه گرد و غبار، ماسه و ذرات سنگ در واکنش به هوا و باد مریخ حرکت می کنند.
طرفداران نبوغ مطمئنا خوشحال می شوند که بدانند این بالگرد در حالیکه دیگر نمی تواند به آسمان برود، همچنان روشن است و روی سطح مریخ کار می کند.
هنوز معلوم نیست که نبوغ تا چه زمانی می تواند به کار خود ادامه دهد. این به مدت زمانیکه طول می کشد تا شن های مریخ صفحات خورشیدی آنرا بپوشانند، بستگی دارد. وقتی این اتفاق بیفتد، همانطور که برای فرودگر ثابت ناسا به نام اینسایت (InSight) در سال ۲۰۲۲ رخ داد، این بالگرد مریخی برای همیشه خاموش خواهد شد.




منبع:

1402/12/12
14:55:58
5.0 / 5
230
تگهای خبر: سایت , هواپیما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴