بررسی شکست دومین پرواز استارشیپ متوقف گردید

بررسی شکست دومین پرواز استارشیپ متوقف گردید

راستابلاگ: به گزارش راستابلاگ، «اداره هوانوردی فدرال آمریکا» بررسی های خویش را در رابطه با دومین پرواز انفجاری موشک بزرگ «استارشیپ» شرکت «اسپیس ایکس» متوقف کرده است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، ناسا روز ۲۶ فوریه اعلام نمود که «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) بررسی ها را در مورد دومین پرواز موشک بزرگ «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) متوقف کرده است.
به نقل از اسپیس، موشک استارشیپ در مأموریت آزمایشی که روز ۱۸ نوامبر از پایگاه «استاربیس»(Starbase) شرکت اسپیس ایکس در جنوب تگزاس پرتاب شد، با انفجار به پایان رسید. در واقع باید گفت دو انفجار چونکه هر دو مرحله استارشیپ به ترتیب حدود ۳.۵ دقیقه و هشت دقیقه بعد از پرتاب، بر فراز زمین منفجر شدند.
بیشتر بخوانید:
بلندترین موشک جهان باردیگر در آسمان منفجر شد
اسپیس ایکس از آن زمان برای پرواز سوم استارشیپ آماده می شود که برپایه فلسفه «ساخت، پرواز و تکرار» این شرکت است. اداره هوانوردی فدرال آمریکا تصریح کرد که توقف بررسی ها به معنای عرضه مجوز برای پرتاب سوم نیست.
مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا در یک بیانیه ایمیل شده نوشتند: اسپیس ایکس قبل از پرتاب بعدی باید همه اقدامات اصلاحی را اجرا نماید و یک اصلاح مجوز را از اداره هوانوردی فدرال آمریکا بگیرد که همه الزامات ایمنی، زیست محیطی و سایر الزامات نظارتی قابل اجرا را در بر داشته باشد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا درحال ارزیابی درخواست اصلاح اسپیس ایکس است و انتظار دارد که این شرکت، اطلاعات مورد نیاز بیشتری را قبل از تصمیم گیری نهایی عرضه نماید.
یک بررسی که به رهبری اسپیس ایکس انجام شد، ۱۷ اقدام اصلاحی را شناسایی کرد که اداره هوانوردی فدرال آمریکا آنها را پذیرفت. در ادامه بیانیه ایمیل شده اداره هوانوردی فدرال آمریکا آمده است: هفت مورد از این اقدامات در ارتباط با تقویت کننده بزرگ مرحله اول استارشیپ معروف به «سوپر هوی»(Super Heavy) هستند که مواردی را همچون طراحی مجدد سخت افزار، مدل سازی سیستم کنترل بروزرسانی شده، ارزیابی مجدد تحلیل موتور برپایه داده های پرواز «OTF-۲» و الگوریتم های بروزرسانی شده کنترل موتور است.
۱۰ اقدام اصلاحی دیگر در ارتباط با مرحله بالای ۵۰ متری موشک هستند که استارشیپ نامیده می شود. مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا نوشتند: همچون این اصلاحات میتوان به طراحی مجدد سخت افزار، تغییرات عملیاتی، بروزرسانی تحلیل قابلیت اشتعال، نصب حفاظ در مقابل آتش و راهنمایی و بروزرسانی مدل سازی اشاره نمود.
استارشیپ از فولاد ضد زنگ ساخته شده و بزرگترین و قوی ترین موشک ساخته شده است. به قول «ایلان ماسک»(Elon Musk) بنیان گذار و مدیرعامل اسپیس ایکس، زمانیکه دو مرحله موشک روی هم قرار می گیرند، طول آنها به حدود ۱۲۲ متر خواهد رسید و نسخه های بعدی احیانا بلندتر خواهند بود.
این شرکت درحال توسعه یک وسیله نقلیه کاملا قابل استفاده مجدد جهت کمک به بشریت در رسیدن به ماه و مریخ و سایر شاهکارهای اکتشافی جاه طلبانه است. ناسا برای موفقیت استارشیپ سرمایه گزاری نموده و آنرا بعنوان نخستین فرودگر سرنشین دار ماه برای برنامه «آرتمیس»(Artemis) خود برگزیده است.
استارشیپ برای نخستین بار در آوریل ۲۰۲۳ پرواز کرد. این موشک در آن مأموریت با مشکلاتی روبرو شد که همچون آنها میتوان به شکست دو مرحله آن در جدایی برنامه ریزی شده اشاره نمود. اسپیس ایکس حدود چهار دقیقه بعد از بلند شدن استارشیپ، آنرا منفجر کرد.
اداره هوانوردی فدرال آمریکا بررسی های خویش را روی نخستین پرواز استارشیپ در هشتم سپتامبر سال قبل متوقف کرد و موشک باردیگر در ۱۸ نوامبر از زمین خارج شد اما با عنایت به پیشرفت اسپیس ایکس، این دفعه نباید انتظار چنین وقفه طولانی را داشته باشیم. برای مثال، بررسی های صورت گرفته روی نخستین پرواز، ۶۳ اقدام اصلاحی را شناسایی نمودند. در مقایسه، اقدامات اصلاحی بعد از پرواز دوم، ۱۷ مورد بود.




منبع:

1402/12/10
10:15:38
5.0 / 5
233
تگهای خبر: سخت افزار , سیستم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵