در دوازدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی مطرح شد

از تمام پتانسیل های علمی در سیاست گذاری های سلامت استفاده گردد

از تمام پتانسیل های علمی در سیاست گذاری های سلامت استفاده گردد

به گزارش راستابلاگ دبیر علمی دوازدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی كشور خطاب به دست اندركاران نظام سلامت كشور خواستار رعایت عدالت در مشاركت كلیه پتانسیل های علمی در سیاست گذاری های سلامت حوزه های بهداشت و پیشگیری شد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، آتنا رفیعی پور، دبیر علمی دوازدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی كشور اظهار نمود: بر هیچكس پوشیده نیست كه آشنایی با دستاوردهای علمی روز در حوزه بهداشت و پیشگیری به رشد و ارتقای سلامت در جامعه كمك می نماید و در این میان استفاده از پتانسیل های جوان و خلاقیت ها هم ضروری می باشد.
وی با اشاره به اینكه در همین راستا دوازدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی كشور با شعار "دانشجوی خلاق كلید توسعه سلامت" برگزار شد، عنوان كرد: امسال ۶۷۰ مقاله از دانشجویان كلیه دانشگاه‌ ای كشور به دبیرخانه همایش ارسال شد كه در ۵ پنل تخصصی بهداشت عمومی با ۴۶ درصد، بهداشت حرفه ای و ایمنی كار ۱۵ درصد، بهداشت محیط ۱۷ درصد، اپیدمیولوژی ۱۴ درصد و ارگونومی و سلامت در بلایا ۴ درصد عرضه شده اند. از این تعداد ۵۴۳ مقاله در مرحله نهایی پذیرش شد.
وی با اشاره به اینكه رعایت عدالت شرط داوری این دوره از همایش بوده است، افزود: بر این اساس ۷۳ درصد داوران جشنواره از خارج دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی انتخاب شدند. همینطور در این دوره از جشنواره امكان داوری و ابراز نظر كلیه مدعوین برای انتخاب پوستر برتر و امكان نمایه شدن مقالات جشنواره در سایت سیویلیكا فراهم گشته است.
رفیعی پور در انتها خطاب به دست اندركاران نظام سلامت كشور خواستار رعایت عدالت در مشاركت كلیه پتانسیل های علمی در سیاستگذاری های سلامت حوزه های بهداشت و پیشگیری شد و اظهار داشت: هر دانشجوی محقق می تواند كلید توسعه نظام سلامت در كشور باشد.
درخواست یك دانشجو از وزارت بهداشت:
مرجعی برای حل مشكلات نیروهای بهداشتی كشور تعیین شود
آینده شغلی نیروهای بهداشت ساماندهی شود
همینطور ایمان فرهی، دانشجوی بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در این مراسم با اشاره به اینكه با انتخاب دكتر نمكی بعنوان وزیر بهداشت جریان امید و خرسندی در رگهای دانشجویان، كاركنان و پژوهشگران حوزه بهداشت جریان پیدا كرد، اظهار داشت: دكتر نمكی، بهداشت را می شناسد و اگر قرار باشد امیدی برای ارتقا و بهبود شرایط نیروهای بهداشتی داشته باشیم، در دوران وزارت ایشان محقق می شود.
وی با اشاره به افزایش آمار فارغ التحصیلان جویای كار رشته بهداشت، اظهار نمود: صدها كارشناس بهداشت در دانشگاه های علوم پزشكی زیر نظر اساتید تربیت می شوند و روند بكارگیری این فارغ التحصیلان تازه نفس در نظام عرضه خدمت آنقدر كند است كه روز به روز بر آمار فارغ التحصیلان جویای كار افزوده می شود. این در حالیست كه وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد پا را بر روی پدال تربیت دانشجوی بهداشت گذاشته اند. در شرایطی كه هیچ فرصتی برای اشتغال جز نظام عرضه خدمات بهداشتی فراهم نیست به كدام آینده شغلی خود امیدوار باشیم.
وی با اشاره به اینكه رشته های درمان محور در جایگاه شغلی رشته های بهداشت وارد شده اند، افزود: با وجود تربیت صدها كارشناس بهداشتی در دانشكده های كشور شاهدیم كه رشته های درمان محور در جایگاه های شغلی كارشناسان و كارشناسان ارشد بهداشت عمومی و رشته های غیرمرتبط به نام ایمنی در جایگاه شغلی بازرسین بهداشت حرفه ای و ایمنی جای خوش كرده اند.
فرهی افزود: اگر قرار بر ساماندهی آینده شغلی نیروهای بهداشتی نیست و مقرر است رشته های دیگر در جایگاه شغلی بهداشت مشغول شوند، چرا دانشجوی بهداشت تربیت می كنند؟ طرح ممیزان بهداشتی و همینطور طرح تحول سلامت با تمام مزایا و معایب فرصتی را برای مشاركت بخش خصوصی برای جذب و بكارگیری رشته های بهداشتی فراهم نمود. این رخداد نه تنها امنیت شغلی، تكریم جایگاه بهداشتیان و حفظ كرامت آنها را تهدید كرده بلكه هر روز شاهد اخبار كسر حقوق، تعدیل نیرو و برخورد ناشایست بخش خصوصی با نیروهای بهداشت هستیم.
وی خطاب به مسئولان وزارت بهداشت، عنوان كرد: خواهشمند است هرچه سریع تر مرجعی برای حل مشكلات ۱۲ هزار نیروی خدماتی و شركتی ایجاد كنید تا شاهد برخورد سلیقه ای با حرفه نیروهای بهداشتی نباشیم.
این دانشجوی بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به فعالیت های پژوهشی در حوزه بهداشت، اظهار داشت: خوشبختانه فعالیت پژوهشی حوزه بهداشت چشمگیر بوده و همایش تازه های علوم بهداشتی برای دوازدهمین سال نماد این توانمندی علمی متخصصین بهداشتی در تولید علم پیشگیری است.
وی با طرح این سوال كه وزارت بهداشت چه برنامه ای برای بهره گیری از یافته های مطالعات محققاین كشور دارد؟ افزود: آیا می توان ادعا كرد وضعیت عرضه خدمات بهداشتی بدنه وزارت بهداشت مبتنی بر یافته های پژوهشی محققان بهداشتی است؟
این دانشجو با اشاره به نبود كنترل مطلوب بیماری های واگیر و غیرواگیر در كشور، اظهار نمود: با وجود تاكید مقام وزارت به كنترل بیماری های واگیر و غیرواگیر، متأسفانه مدیریت نظام بهداشت و درمان نگران نیاز شدید مراكز و پایگاه های سلامت به نیروی انسانی جدید نیست، از طرفی اغلب مدارس كشور خالی از متخصصین بهداشت هستند، آیا وزارت بهداشت برنامه ای برای تأمین نیروی حوزه بهداشت در كشور دارد یا همچنان نگران كمبود پزشك، پرستار و كادر درمان بر بالین بیمار است.
ایمان فرهی با اشاره به نگرانی از وضعیت ۶۰ هزار كاردان و كارشناس رشته بهداشت، تصریح كرد: نگرانیم كه هیچ تشكل قانونی پشتیبان، متولی و سامان دهنده وضعیت ۶۰ هزار كاردان و كارشناس بهداشت نیست، نه دولت و مجلس اجازه تأسیس سازمان بهداشت را می دهد و نه مسئول و نهادی در وزارت بهداشت متولی مسائل حرفه ای آموزشی و تخصصی نیروهای بهداشتی است.
ادامه دارد


1398/02/11
13:30:48
5.0 / 5
4507
تگهای خبر: جشنواره , خدمات , دانشگاه‌ , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳