دوربین های کوچک ناسا همسفر فرودگر قمری نوا-سی می شوند

دوربین های کوچک ناسا همسفر فرودگر قمری نوا-سی می شوند

به گزارش راستابلاگ، فرودگر قمری «نوا-سی» که مقرر است در روز 14 فوریه پرتاب شود، دوربین های کوچک ناسا را جهت بررسی سطح ماه با خود خواهد برد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، یک فرودگر قمری که مقرر است هفته آتی به فضا پرتاب شود، یک مجموعه چهار چشمی ویژه را برای ردیابی نحوه تعامل ستون موتور فضاپیما با سطح ماه در بر خواهد داشت.
به نقل از اسپیس، فرودگر قمری «نوا-سی»(Nova-C) شرکت «اینتوئتیو مشینز»(Intuitive Machines) هم اکنون مقرر است طی ماموریت آتی موسوم به «آی ام-۱»(IM-1)، با موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» فلوریدا در روز ۱۴ فوریه ساعت ۱۲: ۵۷ بامدادان به وقت منطقه زمانی شرقی پرتاب شود.
این فرودگر، ۱۲ محموله را با خود خواهد برد که نیمی از آنها تجاری و بقیه متعلق به ناسا هستند. یکی از این محموله ها، «دوربین های استریو برای پژوهش های سطح ماه»(SCALPSS) است که در «مرکز تحقیقات لانگلی» ناسا تولید شده و در اطراف پایه استوانه ای بلند فرودگر قرار گرفته است.
دوربین «SCALPSS 1.0» در طول فرود آمدن فرودگر روی ماه فعال خواهد بود و نحوه برخورد و تغییر سطح ماه توسط موتورهای فرودگر را مشاهده خواهدنمود. این آزمایش از فتوگرامتری استریو استفاده می نماید که تصاویر آن، امکان تحلیل دقیق تغییرات سطح ماه را بعد از فرود فراهم می آورند.
این یافته ها به دانشمندان و مهندسان کمک می کنند تا تأثیرات فرود آمدن روی سطح ماه را پیش بینی کنند. این مساله مهمی برای برنامه «آرتمیس»(Artemis) ناسا بشمار می رود که هدف آن بازگرداندن انسان به ماه و فراهم کردن امکان حضور بلندمدت روی ماه است. نگرانی هایی نیز در این بین وجود دارد که شامل فرسایش احتمالی یا لطمه رسیدن به تجهیزات مجاور فرودگر است.
بگفته ناسا، حداقل دو ماه طول می کشد تا گروه SCALPSS بتوانند تصاویر را پردازش و داده ها را تأیید کنند و نقشه های سه بعدی را از ارتفاع به دست بیاورند اما این کارهای سخت به برنامه ریزی ماموریت های آینده و اطمینان از فرود ایمن روی ماه کمک می کنند.
عکس فرودگر نوا-سی اندکی قبل از محصور شدن در محفظه محموله موشک فالکون ۹


منبع:

1402/11/24
08:48:02
5.0 / 5
301
تگهای خبر: سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳