4 ماهواره خصوصی بزودی پرتاب می شود

4 ماهواره خصوصی بزودی پرتاب می شود

راستابلاگ: به گزارش راستابلاگ، شرکت فضایی راکت لب (Rocket Lab) قصد دارد چهار ماهواره خصوصی را به مدار پرتاب کند و پیشران موشک خویش را اوایل بامداد چهارشنبه (۳۱ ژانویه) بازیابی کند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، موشک الکترون این شرکت مقرر است در روز چهارشنبه در یک پنجره زمانی ۴۵ دقیقه ای که از ساعت ۱: ۱۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۹: ۴۵ به وقت ایران) باز می شود، از نیوزلند بلند شود.
به نقل از اسپیس، این رویداد را می توانید در وبسایت شرکت راکت لب به صورت زنده تماشا کنید. پوشش این برنامه ۳۰ دقیقه پیش از باز شدن پنجره پرتاب شروع می شود.
راکت لب در ابتدا این پرتاب را برای امروز، یکشنبه (۲۸ ژانویه) در نظر گرفته بود، اما به علت پیشبینی رعد و برق، باران و وجود ابرهای غلیظ و بادهای قوی در سطح بالایی در مجاورت سکوی پرتاب این مأموریت متوقف گردید.
مأموریت روز چهارشنبه که راکت لب آنرا «چهار هم نوع» می نامد، چهار ماهواره آگاهی موقعیت فضایی (SSA) را برای شرکت NorthStar Earth & Space در مونترال به مدار پایین زمین می فرستد.
این چهار فضاپیما که توسط شرکت اسپایر گلوبال (Spire Global) مستقر در سانفرانسیسکو ساخته شده و مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت، نخستین فضاپیماهایی خواهند بود که به صورت همزمان تمام مدارهای نزدیک زمین را از فضا رصد می کنند و با عرضه اطلاعات بموقع و دقیق برای تشخیص اشیاء فضایی، ردیابی، تعیین مدار، اجتناب از برخورد، ناوبری و هشدارهای نزدیک شدن به آنها، سطح فوق العاده ای از خدمات را به جامعه ماهواره ای جهانی عرضه می دهند.
اگر همه چیز مطابق برنامه در روز چهارشنبه پیش برود، این چهار ماهواره حدود ۷۷ دقیقه بعد از بلند شدن در مداری دایره ای در فاصله ۳۳۰ مایلی (۵۳۰ کیلومتری) بالای زمین مستقر خواهند شد.
راکت لب می خواهد مرحله نخست از موشک الکترون ۵۹ فوتی (۱۸ متری) خویش را بعد از پرتاب به زمین برگرداند و با استفاده از چتر نجات در اقیانوس آرام فرود آورد. سپس این شرکت پیشران خویش را بازیابی کرده و آنرا برای بازرسی و تحلیل و بررسی به ساحل خواهد برد.
چنین کاری که راکت لب برای تعداد معدودی از مأموریت های قبلی هم انجام داده است، به تلاش این شرکت برای قابل استفاده مجدد کردن مرحله نخست موشک الکترون کمک خواهد نمود. راکت لب پیش از این گام هایی را به سمت این هدف برداشته است.
مأموریت «چهار هم نوع» نخستین پرتاب راکت لب در سال ۲۰۲۴ و چهل و سومین مأموریت الکترونی آن به صورت کلی خواهد بود.




منبع:

1402/11/08
16:25:09
5.0 / 5
246
تگهای خبر: خدمات , سایت , شركت , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳