رییس پلیس فتای خوزستان خبر داد؛

کشف بیش از 84 درصد جرایم فضای مجازی در خوزستان

کشف بیش از 84 درصد جرایم فضای مجازی در خوزستان

به گزارش راستابلاگ، رئیس پلیس فتای خوزستان اظهار داشت: با پیگیری اداره مبارزه پلیس فتا، بیش از 84 درصد جرایم را در فضای مجازی کشف کرده ایم.



به گزارش راستابلاگ به نقل از مهر، سرهنگ علی حسینی پس از ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: امروزه فضای مجازی و سایبری در همه ارکان زندگی جامعه بشری رخنه کرده است، برخی برای مطامع شخصی خود از این فرصت، سوءاستفاده کرده و مرتکب جرم می شوند. بعد از بررسی ها متوجه شده ایم پایین بودن سطح سواد سایبری مردم در کشور خصوصاً در خوزستان سبب شده تا از این فرصت ها سوءاستفاده کرده و ارتکاب جرم برای مجرمان آسان تر شود که تنها راه مقابله با این وضعیت، افزایش سطح سواد رسانه ای هموطنان است.
رئیس پلیس فتای خوزستان با اشاره به جنگ فرهنگی که امروز وجود دارد، بیان کرد: بخش عظیمی از تلاش دشمن در امتداد جنگ فرهنگی است، اصحاب رسانه به عنوان متولی های اصلی فرهنگی در جامعه، همکاران و سربازان فرهنگی ما در این جنگ هستند؛ پس از آنها انتظار داریم در امتداد افزایش سطح سواد رسانه ای هموطن های ما بیشتر قلم بزنند تا فرصت را از مجرمین سلب کنند.
وی درباب هدف های پلیس فتا اظهار داشت: پیش گیری از وقوع جرم ها یکی از هدف های ما است، از زمانی که در پلیس فتا خدمت رسانی می نماییم، بیشترین تلاش را برای آگاهی بخشی به آحاد مختلف جامعه و افزایش سطح سواد سایبری مردم انجام داده ایم اما باز هم شاهد می باشیم که با ذره ای تغییر شیوه و شگرد در روش های مجرمان سایبری، باز هموطنان گرفتار و تعداد زیادی قربانی می شوند آن هم در موضوعی که ما قبلاً آنرا اطلاع رسانی کرده ایم.
رئیس پلیس فتای خوزستان افزود: لازم است باتوجه به نوع جرم که سیال است و جغرافیا ندارد، آموزش ها و اطلاع رسانی های پلیس فتا بموقع صورت گیرد تا در کاهش جرم تأثیرگذار باشد و از رسانه ها انتظار داریم که این موارد را بصورت روزانه به اطلاع مردم برسانند.
سرهنگ حسینی با اعلان اینکه مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا مدتی فعال گردیده است، اشاره کرد: این مرکز از زمان تأسیس، نقش به سزایی در پیش گیری از وقوع جرم یا قربانی شدن مردم در فضای سایبری داشته که این امر از دو طریق انجام شده است؛ یک مورد بوسیله سایت پلیس فتا است که مردم می توانند سوال ها و موضوع های مد نظر را که می خواهند نسبت به آن آگاهی داشته باشند، مطلب را در سایت بارگذاری کرده و بعد از آن کارشناسان ما در اسرع وقت به آنها جواب خواهند داد.
وی افزود: روش دیگر بوسیله تماس تلفنی است که چنانچه با موضوعی مواجه شوند و نیاز به پیگیری سریع باشد، می توانند با شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس گرفته و کارشناسان پاسخگوی آنها هستند که بلا فاصله نیز اقدام های لازم به انجام می رسد.
سواد رسانه ای مردم پایین است
رئیس پلیس فتای خوزستان درباب چالش های امروزه فضای مجازی اظهار داشت: یکی از چالش ها پایین بودن سطح سواد سایبری و در کنار آن سواد رسانه ای هموطنان است که امروز شاهد می باشیم با یک کلیپ یا نوشته تحت تأثیر قرار می گیرند و بدون بررسی صحت آن، مطلب را به شکل گسترده منتشر می کنند پس لازم است اهالی رسانه در امتداد افزایش سطح سواد رسانه ای این افراد اقدامات بیشتری انجام دهند تا ابتدا صحت آن موضوع را مورد بررسی قرار داده سپس به آن بپردازند چونکه انتشار مطلب های مجرمانه نیز جرم است و ممکنست شخص تحت پیگرد قرار گیرد.
سرهنگ حسینی افزود: همین طور بین والدین و فرزندان به عنوان آینده داران این مرز و بوم گسلی به وجود آمده که امروز شاهد می باشیم فرزندان درباب آشنایی با فضای سایبری و اینترنت، سوادشان از والدین بیشتر است در صورتیکه والدین باید برای نظارت بر عملکرد فرزندان خود، اشرافیت بیشتری داشته باشند؛ در فضای واقعی زمانی که فرزند ما با شخص غریبه ارتباط برقرار می کند، اهتمام می نماییم آنرا شناسایی بکنیم ولی در فضای مجازی که گمنامی بر آن حاکمیت دارد، فرزند با شخصی آشنا می شود که ممکنست در بیشتر مواقع مورد سوءاستفاده قرار گرفته و قربانی شود.
وی، یکی دیگر از چالش های پلیس فتا را سوءاستفاده از مدارک هویتی اعلام و عنوان کرد: هموطنان آشنایی کافی با این مساله ها ندارند، شخصی مدارک هویتی یا برخی مدارک متعلق به خود همچون سیمکارت یا کارت عابربانک را در اختیار دیگران قرار می دهد، در صورتیکه هرگونه سوءاستفاده از اموال و دارایی افراد سبب می شود همان شخص تحت تعقیب قرار گیرد و این یکی از مسائلی است که امروزه بسیار با آن مواجه هستیم.
رئیس پلیس فتای خوزستان با اشاره به عملکرد مرکز فوریت های سایبری در هشت ماه گذشته بیان کرد: تعداد تماس ها با این مرکز ۱۳ هزار و ۲۸۱ مورد، تعداد مراجعه به صورت مستقیم یک هزار و ۱۷۱ نفر، گفت و گو در سامانه یک هزار و ۵۸۲ مورد بوده است. همین طور یک هزار و ۷۶۴ حساب تعلیق شده است، یعنی فرد با وجود همه آموزش هایی که داده ایم اما توجه نکرده و قربانی شده است که کارشناس های ما با پیگیری موفق شده اند حساب های مقصد را مسدود کنند و در این مورد مبلغ ۱۴۴ میلیارد و ۹۸۵ میلیون و ۳۶۴ هزار ریال تعلیق شده که در بررسی های بعدی، به حساب مال باختگان واریز شده است.
سرهنگ حسینی با اشاره به کشفیات اظهار داشت: با پیگیری اداره مبارزه پلیس فتا، بیش از ۸۴ درصد جرایم را در فضای مجازی کشف کرده ایم و باندهای خیلی خوبی نیز در طول این مدت هشت ماهه شناسایی، دستگیر و منهدم کرده ایم. درباب خریدهای اینترنتی ۱۳۰ نفر مال باخته شناسایی شده که اکثراً قربانی ها مربوط به سایت دیوار هستند و در این جهت سه باند کلاهبرداری را دستگیر کرده ایم.
وی درباب کانال های صیغه یابی و همسریابی اظهار داشت: درباب کانال های صیغه یابی در تلگرام بیش از چهار هزار نفر بزه دیده شناسایی کرده ایم، هموطنان بدانند که هیچ کانالی با این عنوان ها در تلگرام رسمی نیست و همه کلاهبرداری هستند.
رئیس پلیس فتای خوزستان بیان کرد: درباب طرح «پانجی ها» که مربوط به سلامت مردم بوده، خرید و فروش داروها خصوصاً در فضای مجازی صورت می گرفته که در این جهت هفت مورد دستگیری و ۳۰ مورد شناسایی داشته ایم. همین طور در اسکیمر یا کپی شدن کارت بانکی افراد هم سه باند بزرگ را شناسایی کرده ایم که بیش از ۱۱ هزار و پنجاه کارت اسکن کرده بودند؛ البته آنها را دستگیر کرده ایم و اجازه برداشت از کارت ها را از آنها سلب کردیم.
سرهنگ حسینی با اشاره به مساله لینک های جعلی اظهار داشت: لینک هایی تحت عنوان های مختلف مثل سهام عدالت، یارانه، ابلاغیه و شکوایه برای مردم ارسال می شود در صورتیکه در این خصوص اطلاع رسانی های خیلی از طریق صدا و سیما، فضای مجازی و ارسال پیامک انجام داده ایم اما همچنان شاهد قربانی شدن مردم از این طریق هستیم. ما اعلام نموده ایم که همه پیام های دستگاه قضائی بوسیله سامانه عدل ایران به انجام می رسد و هیچ لینکی هم همراه آن نیست.


منبع:

1402/09/29
21:40:16
5.0 / 5
265
تگهای خبر: اینترنت , تلگرام , دستگاه , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳