نویسنده گیلانی:

به زبان مادری توجه نکنیم، زبان ملی از بین می رود

به زبان مادری توجه نکنیم، زبان ملی از بین می رود

به گزارش راستابلاگ، از گیلان نویسنده گیلانی، با اشاره به اینکه اگر به زبان مادری توجه نکنیم، زبان ملی ما از بین می رود، اظهار داشت: امروز در فضای مجازی با غلط های املایی زیادی رو به رو می شویم که زبان اصلی ما را تهدید می کند.


علی مطلبی، نویسنده کتاب گیلکی «دانا، الامه و کلاچان» در گفت وگو با ایسنا، پیش از نویسنده بودن خویش را یک فیلم ساز دانست و اظهار نمود: متولد سوم دیماه سال ۱۳۳۷ در شهر رشت هستم و بعدها به همراه خانواده ساکن کوچصفهان شدم؛ فقط ۹ سال داشتم که هنگام عبور از خیابان عطر دوست داشتنی و خاصی توجه مرا جلب کرد و وقتی دنبال آن رفتم به کتابخانه ای رسیدم که تازه باز شده بود. بمحض ورود به کتابخانه با کتابداران آن مواجه شدم که مرا تشویق به عضویت و امانت گرفتن کتاب کردند و من هم با شور و علاقه زیاد به خانه بازگشتم تا مقدمات تهیه عکس و دیگر الزامات عضویت در کتابخانه را فراهم کنم.
وی با اشاره به اینکه در دوران راهنمایی با کانون پرورش فکری محله خودمان آشنا شدم و همانجا تئاتر کار کردم و بعدها آموزش فیلم سازی را فراگرفتم، خاطرنشان کرد: سال ۱۳۵۵ بود که مسئول سینمای آزاد گیلان شدم و فیلمهای آماتوری با دوربین ۱۶ میلیمتری تولید می کردم؛ البته همزمان با فیلم سازی، در رشت به روی صحنه تئاتر هم می رفتم. پس از انقلاب بعنوان بازیگر جذب اداره ارشاد شدم و چند فیلم کوتاه و مستند ساختم که برخی از آنها حائز رتبه های کشوری شده است.

این بازیگر و نویسنده، ضمن اشاره به فعالیت خود در انجمن سینمای جوان استان گیلان، افزود: بیشتر از ۲۰ سال برای رادیو و تلویزیون برنامه و جنگ و فیلم داستانی و سریال و مستند ساخته ام که رویکرد آن فرهنگ گیلان و فولکلور بود؛ همزمان با فعالیتهای حوزه رادیو و تلویزیون، شروع به نوشتن برای مجله «گیله وا» محمدتقی جکتاجی کردم که در حوزه ادبیات و داستان و شعر فولکلور گیلان زبانزد است و هم چنان این همکاری ادامه دارد و هنوز به نگارش داستان های کوتاه و طنز برای این مجله فرهنگی می پردازم.

وی با اشاره به اینکه اولین کتابم مجموعه داستان هایی برای کودکان به زبان گیلکی است، اضافه کرد: «کی زور ویشتره؟» نخستین کتاب گیلکی با مبحث کودکان است که به مهربانی و دوستی می پردازد؛ هم اکنون کتاب «دانا، الامه و کلاچان» را که شامل هشت داستان برای نوجوانان است، به چاپ رساندم؛ زبان این کتاب هم گیلکی بوده، در حالیکه تابحال کتابی برای نوجوانان با زبان مادری نوشته نشده است.

مطلبی، ضمن اشاره به اهمیت توجه به زبان مادری بعنوان زبان معیار، از تدوین خط و زبان واحد گیلکی اطلاع داد و تصریح کرد: طبق آثار به دست آمده، نوشته هایی به زبان گیلکی داریم که در ارتباط با اواسط قرن هفتم است و قدمت زبان مادری ما را نشان می دهد؛ البته احیانا زبان گیلکی قبل تر هم وجود داشته، اما هنوز سندی از آن یافت نشده است.
وی زبان فارسی را زبان اصلی ما و زبان عربی را زبان دینی ما دانست و خاطرنشان کرد: زبان های محلی بسیار مهم هستند و اگر به زبان مادری توجه نکنیم، زمان اصلی را فراموش خواهیم کرد؛ در این صورت شاهد غالب شدن فرهنگ بیگانه خواهیم بود.
این نویسنده و فیلم ساز، با اشاره به اینکه اگر به زبان مادری توجه نکنیم، زبان ملی ما از بین می رود، اظهار داشت: امروز در فضای مجازی با غلط های املایی زیادی رو به رو می شویم که زبان اصلی ما را تهدید می کند و بنابراین توجه به زبان ملی و زبان مادری الزامی است.
وی گیلان را دارای فرهنگ قوی دانست و خاطرنشان کرد: از آموزش و پرورش هر استان انتظار دارم که یک واحد درسی را به زبان مادری اختصاص دهد؛ متاسفانه والدین دوست ندارند که فرزندانشان زبان مادری را یاد بگیرند و لهجه تهرانی را به آنها یاد می دهند، در حالیکه تهرانی خودش لهجه و گویش بوده و مخصوص همان منطقه است.

مطلبی با اشاره به اینکه صحبت کردن به زبان فارسی معیار در مدرسه و مراکز عمومی اشکال ندارد، اما در خانه و هنگام صحبت کردن با خانواده باید زبان مادری را پاس بداریم، اظهار داشت: با هدف حفظ زبان مادری داستان هایم را به گیلکی می گویم و کتاب سوم خودم را هم تحت عنوان «بز، خیاط و اونه پسران» در دست چاپ دارم.
وی فرهنگ گیلان را دارای داستان ها و افسانه های فراوان دانست که سوژه خوبی برای داستان نویسی است و خاطرنشان کرد: هنر نخستین و آخرین کار من است و همواره تلاش می کنم با مردم باشم و برای مردم بنویسم.
این هنرمند با سابقه که الان دوران سخت بیماری را می گذراند، از مشکلات حوزه چاپ و نشر کتاب گلایه نمود و متذکر شد: برای چاپ کتاب «دانا، الامه و کلاچان» چهار سال وقت گذاشتم و دیگر ناامید شده بودم؛ این طولانی بودن فرآیند چاپ کتاب باعث دلسردی نویسنده می شود و از مسؤلان انتظار دارم شرایط را برای نویسندگان تسهیل کنند.




منبع:

1402/06/11
08:18:45
5.0 / 5
279
تگهای خبر: سینما , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲