مراتع فقیر یزد در معرض نابودی؛

یک چهارم عرصه های طبیعی استان یزد در خطر آتشسوزی

یک چهارم عرصه های طبیعی استان یزد در خطر آتشسوزی

به گزارش راستابلاگ، گرمای بیش از اندازه هوا یک چهارم عرصه های دارای پوشش گیاهی طبیعی استان یزد بخصوص جنگل های باغ شادی شهرستان خاتم را در معرض خطر آتشسوزی قرار داده است.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها - سمیه گلابگیریان: عرصه های طبیعی استان یزد با ۷۴ میلیون هکتار وسعت به علت افزایش پوشش گیاهی ناشی از بارش های سال قبل و خشک شدن علف ها در معرض آتشسوزی قرار دارند و بسیج همگانی برای محافظت از آنها امری ضروری می باشد.
گرما هم اکنون اصلی ترین تهدید برای این عرصه ها به حساب می آید هر چند بخش قابل توجهی از آتشسوزی مراتع استان یزد ناشی از سهل انگاری انسانی است به نحوی که سال جاری یک مورد آتشسوزی در شهرستان تفت استان یزد صورت گرفت که عامل آن نیروی انسانی بود اما این احتمال می رود که آتشسوزی های سال جاری بیشتر از گرمای هوا به وجود آید.
تأمین نیرو و تجهیزات یکی از ملزومات اطفای هر حادثه برای محافظت از عرصه های طبیعی است چون که اندک پوشش گیاهی موجود در طبیعت استان کویری یزد در مقابل تابش سوزان خورشید، شکننده و در معرض آتشسوزی است.
حضور راهگشای جوامع محلی برای مدیریت بحران های احتمالی در مراتع
از سوی دیگر استفاده از ظرفیت دوستداران منابع طبیعی و جوامع محلی هم در مدیریت بحران های احتمالی بسیار کارگشا است چون که نخستین افرادی که در محل حادثه حضور می یابند، کسانی هستند که در آن نقطه زندگی می کنند یا به علت توانمندی ها مثلا کوهنورد بودن، توانایی بیشتری برای رسیدن به محل حادثه دارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد با اشاره به اینکه یک چهارم عرصه های ۷.۴ هکتاری منابع طبیعی استان یزد یعنی عرصه های دارای پوشش گیاهی و مرتع ها در معرض خطر آتشسوزی در اثر گرمای بیش از اندازه هوا قرار دارند، اضافه کرد: سال قبل هیچ مورد آتشسوزی در زمینه های طبیعی استان اتفاق نیفتاد و سال جاری هم یک مورد آتشسوزی ناشی از سهل انگاری عامل انسانی به صورت بسیار محدود در شهرستان تفت صورت گرفت.
بیشترین خطر آتشسوزی ناشی از گرما باغ شادی، تفت و مهریز را تهدید می کند
کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جنگل های باغ شادی شهرستان خاتم بعنوان غنی ترین عرصه طبیعی استان در معرض بیشترین احتمال آتشسوزی قرار دارد و شهرستان های تفت و مهریز در ردیف های بعدی قرار دارند.
وی با تائید کمبود نیرو و تجهیزات برای اطفای حریق در زمینه های طبیعی بخصوص در ارتفاعات اظهار داشت: با عنایت به اهمیت محافظت از پوشش گیاهی محدود است و پرارزش بودن گونه های موجود و کاهش خطرات احتمالی، هماهنگی لازم برای تأمین نیرو وامکانات با همکاری آتش نشانی، اورژانس، هلال احمر، سپاه، بسیج و سایر دستگاه ها انجام شده است که در صورت بروز حادثه، به بهترین شکل مدیریت شود.
علف های موجود در منابع طبیعی باید به سرعت کم شود
مدیرکل منابع طبیعی استان یزد اظهار نمود: استان یزد پوشش گیاهی فقیری دارد اما در اثر بارندگی های سال قبل علف هایی در بیابان های یزد سبز شده که هم اکنون خشک هستند و احتمال آتشسوزی آنها بسیار است ازاین رو یکی از راهکار ها برای پیشگیری از بروز حادثه، چرای دام البته به صورت محدود است که علف های خشک موجود در منابع کم شود و احتمال آتشسوزی کمتر شود.

وی اضافه کرد: تابحال بیشترین علت بروز حادثه آتشسوزی در زمینه های طبیعی استان یزد، عامل انسانی و سهل انگاری ناشی از روشن کردن آتش در طبیعت است. اما گرمای سال جاری بسیار شدید می باشد و احتمال دارد که آتشسوزی در اثر شدت گرما افزایش یابد ازاین رو انجام اقدامات ترویجی در میان جوامع محلی و اجرای مانورها برای ایجاد هماهنگی بیشتر در کاهش میزان خسارت بسیار مؤثر است.
فعالیت ۶۵۰۰ همیار طبیعت در شهرستان های استان یزد
رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی استان یزد هم در اینباره در گفتگو با خبرنگار مهر از شناسایی ۶۵۰۰ همیار طبیعت در تمام شهرستان های استان اطلاع داد که بیشترین تعداد آنها در شهرستان خاتم فعالیت می نمایند.
سیدحسین موسوی از شناسایی و ساماندهی ظرفیتهای همیاران منابع طبیعی در کنار بسیج نیروها و امکانات دولتی و دستگاههای استان اطلاع داد و اضافه کرد: با عنایت به خشکسالی ها و شرایط جوی، شیوه نامه استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت نزدیک به هفت ماه است که به استان ابلاغ گردیده و چهار کارگروه تخصصی در این رابطه تعریف شده و درحال شکل گیری است.
وی این کارگروه ها را کارگروه اطلاع رسانی، کارگروه اطفای حریق، کارگروه بعد از اطفای حریق و کارگروه پشتیبانی اعلام نمود و اضافه کرد: بر طبق این شیوه نامه، هر شهرستان به چند منطقه تقسیم شده و بعنوان کانون با عضویت ۱۰ تا ۱۵ نفر همچون معتمدین روستاها، ریش سفیدان، اعضای شورا، دهیار و جوامع محلی فعال در محافظت از عرصه های طبیعی در مواقع بحرانی به کار گرفته می شوند.
فراهم شدن فرصت حمایت قانونی از همیاران منابع طبیعی
رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی استان یزد اظهار داشت: کارگروه اطلاع رسانی با عضویت جوامع محلی بعنوان هسته اولیه کانون ها وارد عمل شده و اطلاع رسانی لازم صورت می گیرد، در مرحله بعد کارگروه اطفای حریق وارد عمل می شود و در ادامه کارگروه بعد از اطفای حریق با اعمال محدودیت در محل حادثه و پیشگیری از ورود افراد متفرقه به محل حادثه جلوگیری می کند و کارگروه پشتیبانی هم بعنوان تیم تدارات تأمین تجهیزات را به عهده دارد.

وی ضمن اشاره به جدید بودن ابلاغیه برای ساماندهی همیاران منابع طبیعی، از شکل گیری آن در چهار شهرستان اطلاع داد و اضافه کرد: یکی از محاسن این طرح، ساماندهی و شناسایی حامیان منابع طبیعی و انجام حمایت های قانونی از آنها در صورت بروز خسارت های جانی و مالی در عملیات است، این افراد کارت حامیان منابع طبیعی دریافت کرده و آموزش های لازم را در هر کارگروه فرا می گیرند تا کارایی به حداکثر برسد.
آتش سوزی اندک دلخوشی طبیعت یزد را به یغما می برد
با این شرایط به نظر می آید که محافظت از عرصه های طبیعی نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت و همیاران و حافظان منابع طبیعی با رسمیت یافتن، انگیزه و امنیت بیشتری برای همراهی پیدا می کنند تا کمترین صدمه در صورت بروز حوادث طبیعی و سهوی به استان وارد شود.
بیابان های کم پوشش استان یزد به اندک بارندگی و سبز شدن محدود دل خوش کرده اند و آتشسوزی این دلخوشی را به یغما می برد ازاین رو کوشش برای محافظت از آنها با اجرای طرح های پیشگیرانه باید در اولویت قرار گیرد اما اقداماتی که برای مدیریت بحران های احتمالی هم صورت می گیرد، بسیار مؤثر خواهد بود.


منبع:

1402/05/14
08:52:12
5.0 / 5
232
تگهای خبر: تخصصی , دستگاه , زندگی , گفتگو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳