مدیركل محیط زیست خراسان رضوی:

خراسان رضوی دارای ۱۲ موزه تاریخ طبیعی است

خراسان رضوی دارای ۱۲ موزه تاریخ طبیعی است

راستابلاگ: خراسان رضوی مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی از وجود 12 موزه تاریخ طبیعی در شهرهای خراسان رضوی آگاهی داد.


مهدی الله پور، در گفت و گو با ایسنا اشاره کرد: در میان موزه ها، موزه های تاریخ طبیعی رسالت اصلی حفظ و حراست کلیه آثار آفرینش از بی جان و جاندار روی کره زمین از بدو تشکیل نخستین قشر تا آفرینش نخستین موجودات زنده گیاهی و جانوری با تمام اشکال و تنوع را دارند. چون فعالیت این موزه ها بسیار گسترده است مشهور به موزه مادر هستند.
وی بیان کرد: موزه های تاریخ طبیعی علاوه بر این که نقش اساسی در اشاعه فرهنگ صیانت از محیط زیست دارند، مکان آموزش و تحقیق علمی علوم محیط طبیعی، ذخیره گاه اطلاعات علمی تنوع زیستی، مکان گذراندن اوقات فراغت مردم و علاقمندان به طبیعت و نگهدارنده نمونه های تنوع زیستی و جانوری و گیاهی وافر و نادر هستند.
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی اشاره کرد: گونه های جانوری که در موزه نگهداری می شوند به عنوان ذخایر ژنی هر کشور منحصر به فرد است، بانک اطلاعات ژنتیکی یا Gene pool هر کشور به عنوان سرمایه های ملی کشور و منطقه محسوب می شوند.
وی اظهار داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با جمع آوری گونه های مختلف و همین طور آماده سازی و نگهداری بلندمدت آن در موزه و بانک ژن گام بسیار مؤثر و الزامی برای حفظ حیات وحش کشور به شکل پایدار نموده است.
الله پور افزود: درمجموع خراسان رضوی دارای ۱۲ موزه تاریخ طبیعی است که به استثناء موزه مشهد، سایر واحدهای اداری تابعه همچون بردسکن، تربت حیدریه، گناباد، خواف، درگز، سرخس، قوچان، سبزوار، بجستان، کاشمر، تربت جام دارای این مهم هستند.
وی ادامه داد: در این موزه ها ۱۵۳ نوع از پستانداران، ۷۹۷ پرنده، ۵۴ خزنده و ۱۱ دوزیست و ماهی، ۷۳ گیاه، ۱۰۰ بی مهره و ۲۵ فسیل نرم تن و تعدادی سنگ و کانی به معرض نمایش گذاشته شده است.
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: موزه تاریخ طبیعی مشهد با مساحت ۲۴۰ مترمربع سال ۱۳۷۳ و در ساختمان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تأسیس شده که از نظر تعداد و غناء گونه منحصر به فرد است.
وی اظهار داشت: در این موزه گونه های بسیار باارزش و مجموعه های متنوع جانوری ازجمله ۵۰ گونه پستاندار، ۱۶۰ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده، ۱۰ گونه آبزی و ۷ مورد اسکلت حیوانی و نمونه هایی از سخت پوستان و شکم پایان، بیش از ۱۰۰ گونه از بندپایان در کلکسیون های علمی حفظ و نگهداری می شوند و در معرض نمایش قرار دارند.
الله پور تصریح کرد: از ۸ گونه گربه سان در کشور ۷ گونه آن در موزه مشهد و در یک غرفه مجزا برای معرفی به پژوهشگران و علاقه مندان با انضمام طراحی اکوسیستم به معرض نمایش گذاشته شده است.
وی همین طور اشاره کرد: گونه های شاخص، بومی و کمیاب خراسان رضوی همچون زاغ بور، قرقاول بال نقره ای، آهو، جبیر و بالابان و... به همراه محل زیست شان در معرض نمایش قرار گرفته است.
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی اظهار داشت: این موزه دارای ۱۲ دیورام است که گونه های اختصاصی باتوجه به طراحی دیورام ها جانمایی شده اند؛ مثل غرفه پرندگان که به معرفی پرندگان شکاری استان می پردازد.
وی ادامه داد: پارینه بیش از ۳۰۰۰ بازدیدکننده در رنج های مختلف سنی و گروههای مختلف از موزه اداره کل محیط زیست و ۲۵۰۰ نفر از موزه های واحدهای تابعه بازدید و آموزش دیده اند.




منبع:

1402/02/28
05:39:21
5.0 / 5
291
تگهای خبر: سیستم , فرهنگ , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳