کاهش ۶۱ درصدی حریق با برگزاری مانورهای اطفا حریق

کاهش ۶۱ درصدی حریق با برگزاری مانورهای اطفا حریق

به گزارش راستابلاگ، قوچان ـ فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار داشت: برگزاری مانورهای اطفا حریق کاهش شایان توجهی در حریق مراتع داشته به طوری در سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش ۶۱ درصدی حریق نسبت به سال قبل آن بوده ایم.



عباس بهزاد منش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: برگزاری مانورهای اطفا حریق در منابع طبیعی در سالهای گذشته کاهش قابل ملاحظه ای در حریق مراتع داشته به صورتی که در سال ۱۴۰۰ حریق مراتع ۱۸ مورد بود که این آمار پارسال با هفت مورد کاهش ۶۱ درصدی داشته است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان نمود: برگزاری مانورهای اطفا حریق منابع طبیعی تمرین و ممارستی خواهد بود که سالانه تکرار می شود تا همه کارکنان بخصوص نیروهایی که جدید استخدام شده اند در شرایط مانور قرار بگیرند، اساسا هرچه بیشتر در این خصوص تمرین داشته باشیم در اطفای حریق موفق تر بوده و باعث بهبود نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف خواهد شد.
وی تصریح کرد: آموزش به دهیاران، روستاییان، عشایر و دامداران می تواند نقش بسزایی در پیشگیری و کاهش حریق در سطح مراتع و منابع طبیعی داشته باشد.
بهزاد منش افزود: امسال تابحال گزارشی از حریق نداشته ایم اما با عنایت به این که از این به بعد فصل گرما در پیشرو است امیدواریم با آموزش ها و پیشگیری حریق ها به بهترین نحو مهار شوند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ضمن اشاره به این که قوچان یکی از ۶ شهرستان بحرانی حریق در سطح استان است، اظهار داشت: این شهرستان در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۱ فقره آتشسوزی در ۵۰۰ هکتار داشته که در سال ۱۴۰۰ به ۵ فقره با ۲۱ هکتار رسیده است و پارسال هم این آمار در تنها حریق شهرستان ۳ هکتار بوده که نشان از خروجی خوب برگزاری مانورها آمادگی نیروها و همکاری ارگان ها باهم دارد.
وی بیان نمود: سالانه سه مرحله مانور برگزار می گردد که در شمال خراسان به میزبانی قوچان، غرب استان به میزبانی نیشابور و شرق خراسان رضوی در شهرستان تربت حیدریه برگزار می گردد.
همبستگی بین دستگاههای مدیریت بحران در اطفای حریق مراتع هدف از برگزاری مانورها است
امیر زمانی مقدم، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان هم در همین رابطه بابیان این که در استان خراسان رضوی ۳ منطقه بعنوان مجری مانور اطفای حریق منابع طبیعی در نظر گرفته شده که شهرستان قوچان بعنوان منطقه یک این مانور را برگزار می نماید، اظهار نمود: در برگزاری این مانور قوچان میزبان هفت شهرستان طرقبه شاندیز، مشهد، کلات، سرخس، درگز، چناران و فریمان است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قوچان آموزش در حاشیه برگزاری مانور را یکی از برنامه های همیشگی در جهت افزایش سطح ارتقا کارکنان و شرکت کنندگان دانست و اظهار داشت: در این مانور دو کلاس آموزشی امداد و نجات برای سوختگی توسط جمعیت هلال احمر، دفاع شخصی با استفاده از سلاح سرد توسط نیروی انتظامی در فرمانداری و اطفا انواع حریق ها همچون حریق جامد، محلول و گاز به همت آتش نشانی در محل مانور برگزار گردید.
وی هدف از برگزاری این مانورها همبستگی و هم گرایی بین دستگاههای مدیریت بحران در اطفای حریق مراتع یادکرد. خاطرنشان کرد: این مانور می تواند پیش از رسیدن به فصل حریق آمادگی های لازم را به وجود آورده و ارتباط بین شهرستانی را گسترش دهد.


منبع:

1402/02/18
22:54:26
5.0 / 5
322
تگهای خبر: دستگاه , شركت , گفتگو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲