معاون اداره كل هواشناسی اصفهان در گزارش راستابلاگ؛

بازگشت ال نینو بارش های پاییزه اصفهان را بهبود می بخشد

بازگشت ال نینو بارش های پاییزه اصفهان را بهبود می بخشد

به گزارش راستابلاگ، معاون اداره کل هواشناسی اصفهان ضمن اشاره به فعال شدن پدیده گرم اقیانوسی از نیمه اردیبهشت، اظهار داشت: بازگشت اِل نینو بارش های زودهنگام و مطلوبی را در پاییز برای اصفهان به ارمغان می آورد.



نوید حاجی بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که میانگین بارش استان اصفهان از آغاز سال زراعی (مهر ماه ۱۴۰۱) تا هجدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ به ۱۹۵ میلیمتر رسیده است، گفت: میانگین بارشی استان در مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱۴۰ میلیمتر و در دوره بلندمدت ۱۹۱ میلیمتر بوده که بر این اساس بارش های سال جاری استان به نسبت برابر با دوره بلندمدت بوده و در مقایسه با سال زراعی گذشته ۴۰ درصد بالا رفته است.
میانگین بارندگی یک سال زراعی کامل در استان اصفهان ۱۹۷.۳۴ میلی متر و در کشور ۲۴۰ میلی متر است.
وی با اعلان اینکه وضعیت بارش های سال جاری در نقاط مختلف استان یکسان نیست، اضافه کرد: باید توجه داشت که مناطق شرق و شمال استان اصفهان مانند شهرستان های خوروبیابانک و نائین ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از نرمال بارش دریافت نمودند اما در مناطق مرکزی همچون شهر اصفهان، اطراف این کلان شهر، خمینی شهر؛ مبارکه و نجف آباد بهترین وضعیت بارشی را داشتیم بطوری که افزایش ۵۰ درصدی بارش ها را در نواحی مرکز استان نسبت به دوره بلندمدت شاهد بودیم.
اصفهان از لاک خشکسالی خارج نشده است
معاون توسعه و پیشبینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان بهترین مناطق استان به لحاظ بارشی را در سال زراعی کنونی نواحی مرکزی و جنوبی اصفهان برشمرد و اظهار داشت: با توجه به این میانگین بارش های سال جاری در مناطق غربی استان که از نظر منابع آبی دارای اهمیت است بین ۱۵ تا ۱۹ درصد نسبت به دوره بلندمدت کاهش نشان میدهد.
حاجی بابایی اشاره کرد: برغم بارش های خوبی که سال جاری در دی و بهمن (۱۴۰۱) دریافت کردیم اما استان همچنان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و با وجود این که بارندگی های سال زراعی جاری تنش های آبی را کاهش داده اما این که بگوئیم اصفهان را از لاک خشکسالی خارج کرده اساسا این طور نیست.
خشکسالی هیدرولوژیک ۹۰ درصد اصفهان را درگیر کرده است
وی افزود: با وجود بارش های سال جاری، خشکسالی از نوع هیدرولوژیک و دراز مدت را به صورت کامل در منطقه اصفهان شاهد می باشیم و ۹۰ درصد مساحت استان در گیر خشکسالی دراز مدت است.
خشکسالی هیدرولوژیکی پدیده ای است که در اثر کاهش عرضه منابع آب سطحی و زیرزمینی رخ می دهد و به سبب وابستگی بخش کشاورزی به ذخیره رطوبتی خاک، پیش از هر چیز این بخش را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
معاون توسعه و پیشبینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با تأکید بر این که بارش های خوب سال جاری قابل کتمان نیست و تنش آبی را کاهش داده، افزود: باید توجه داشت که خشکسالی هیدرولوژیک اصفهان پایان نیافته است.
بهبود شرایط بارشی اصفهان با آمدن ال نینو
حاجی بابایی، یکی از دلایل کم بارشی استان و کشور را طی ۲- سه سال گذشته، وجود جریانات سرد اقیانوسی لانینا دانست و اضافه کرد: پدیده لانینا امکان گذر سامانه های جوی را در استان و کشور محدود کرده بود.
وی با اشاره به این که هم اکنون این جریانات سرد از بین رفته و جریانات گرم اقیانوسی (ال نینو) بازگشته است، اشاره کرد: با آمدن اِل نینو به طور عمده در کشور و استان اصفهان شرایط بارشی مساعدی را خواهیم داشت و بارش های پاییزه زودهنگام آغاز خواهد شد.
منتظر بارش های زودهنگام پاییزه باشید
معاون توسعه و پیشبینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به این که بارش های پاییزه این استان به صورت معمول در آبان و آذر شروع می شود، اظهار داشت: در شرایطی که پدیده ال نینو حاکم باشد بارش های پاییزه را از مهر ماه شاهد خواهیم بود.
حاجی بابایی خاطرنشان کرد: هم اکنون تمام الگوهای جوی نشان میدهد که پاییز و زمستان سالجاری، ال نینو حاکم خواهد بود و دورنمای وضعیت جوی استان حاکی از اینست که یک سال آینده بارش های خوبی را در استان داشته باشیم.
کشور از نیمه اردیبهشت وارد فاز گرم اقیانوسی شد
وی با اشاره به این که شرایط جوی کشور از نیمه اردیبهشت وارد فاز گرم اقیانوسی شده است، اشاره کرد: اثرگذاری جریانات ال نینو را در پاییز و زمستان پیش رو شاهد خواهیم بود.
معاون توسعه و پیشبینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که اردیبهشت و خرداد فصل بارشی اصفهان نیست با توجه به این بارش های همرفتی را طی این ۲ ماه به صورت منطقه ای و لحظه ای خواهیم داشت اما این بارش ها فراگیر و تاثیر گذار بر منابع آبی نیست.
امسال احتمال بارش های مونسونی در اصفهان ضعیف است
حاجی بابایی افزود: الگوهای ما نشان میدهد سال جاری تابستان احتمال بارش های مونسونی (موسمی) را که مرداد ماه سال قبل داشتیم، ضعیف است و هیچ یک از الگوهای ما نشان نمی دهد که از نظر جریانات مونسونی شرایط مشابه سال قبل را در منطقه داشته باشیم؛ حتی در هند هم شرایط این پدیده ضعیف شده و انتظار بارش های سال قبل را نداریم.
وی اظهار داشت: در نیمه دوم اردیبهشت و خرداد پیش رو بارش های همرفتی را در اصفهان خواهیم داشت که این ناپایداری ها به صورت رگبارهای محلی توأم با رعد وبرق در ساعات عصر و شب و بخصوص در مناطق کوهستانی استان رخ خواهد داد.
پیش بینی بارش های همرفتی تا پایان بهار در اصفهان
معاون توسعه و پیشبینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان اشاره کرد: از چهارشنبه بیستم اردیبهشت ماه بارش های رگباری را در مناطق غرب استان انتظار داریم و وزش باد در بیشتر مناطق استان تا هفته آینده پدیده غالب خواهد بود.
حاجی بابایی با اعلان اینکه بارش های فراگیر و مؤثر بر منابع آبی استان اصفهان را از پاییز شاهد خواهیم بود، افزود: باید توجه که داشت که ناپایداری های همرفتی در دو ماه آینده هم خطرآفرین است و احتمال وقوع سیلاب محلی وجود دارد که ۴۸ ساعت ساعت پیش از فعالیت سامانه ها اخطار صادر خواهیم کرد.
به گزارش راستابلاگ به نقل از مهر، ال نینو (El Niño) و لانینا (La Niña) الگوهای پیچیده آب و هوایی و در ارتباط با تغییرات دمایی در اقیانوس های زمین است. چرخه اقلیمی این جریان ها در اقیانوس آرام و معمولا در چرخه های زمانی دو تا هفت ساله اتفاق می افتد.
لانینا، در زبان اسپانیایی به مفهوم «دختر کوچک» و چرخه مخالف ال نینو است. رویداد لانینا نشان دهنده سرد شدن تناوبی سطح دریا در مرکز شرقی خط استوا روی اقیانوس آرام است. در زمان رخ دادن لانینا زمستان در نیم کره جنوبی گرم تر از همیشه و در نیم کره شمالی سردتر از سالهای دیگر می شود.
چرخه نوسانات جنوبی ال نینو (ENSO) به نوسانات دمایی بین اقیانوس و اتمسفر در قسمتی از اقیانوس آرام که روی خط استوا قرار دارد گفته می شود. میزان انحراف از این دمای طبیعی می تواند تأثیراتی روی فرآیندهای اقیانوسی و در نتیجه اقلیم و آب و هوای مناطق مختلف زمین داشته باشد.
ال نینو جریانات گرم اقیانوسی و لانینا جریان های سرد اقیانوسی است که با تغییر فشار سطحی هوا در قسمت غربی خط استوا روی اقیانوس آرام رخ می دهد.
ال نینو در زبان اسپانیایی به مفهوم «پسر کوچک» است و نخستین بار ماهیگیران حاشیه آمریکای جنوبی در قرن هفدهم میلادی این تغییر آب و هوایی را تشخیص دادند. معمولا نخستین نشانه آغاز ال نینو گرم شدن غیرعادی آب اقیانوس است که در اواخر پاییز رخ می دهد.
بروز مدهای بلندتر از همیشه و توفان های تخریب کننده برای کشاورزان نشانه های دیگر بروز ال نینو است. معمولا ال نینو روی جریان های آب و هوایی آمریکای شمالی و غربی و کانادای مرکزی تأثیرگذار است و تأثیرات ثانویه در شمال غربی اقیانوس آرام پدیدار می شود و بارش های فراوانی به دنبال دارد.

1402/02/18
03:57:31
5.0 / 5
338
تگهای خبر: سفر , گفتگو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴