رویكرد امسال هفته ی تئاتر چیست؟

رویكرد امسال هفته ی تئاتر چیست؟

راستابلاگ: دبیر شانزدهمین دوره بزرگداشت هفته تئاتر با اشاره به اینكه ˮباید این دبیرخانه به تدریج ثابت و سالیانه شودˮ اظهار داشت: باید به تدریج به سمتی برویم كه هم كارمان را انجام دهیم، هم از زندگی كاری خود لذت ببریم و هم در كنارش مسئله اقتصادی خودرا بوسیله كاری كه بلدیم حل نماییم.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، محمودرضا رحیمی دبیر این دوره درباب ارتباط تئاتر با مردم و اتفاقات جامعه اظهار داشت: رویكرد امسال هفته تئاتر تخصصی_مردمی است، به سبب اینكه تئاتر یك نیاز همگانی برای بالا بردن فرهنگ عمومی جامعه است و اساسا كار هنرمند نشان دادن و بزرگ نمایی مسایل جامعه است، چه بسا بنیان های تئاتر برمبنای نیازهای اجتماع شكل گرفته و نمی گردد این پروسه را از مردم جدا كرد.
وی افزود: معنای تئاتر از دل اتفاقات مردم می آید، هیچ اثری در تئاتر این قابلیت را پیدا نكرده است كه از مردم خودش را جدا كند، بخاطر اینكه اساسا به هر طریقی كه شما به تئاتر نگاه كنید، تئاتر میهمان است و مردم میزبان و دقیقا باید این ارتباط دو سویه در این پویش شكل بگیرد. این هفته قدرت و تمایل مردم در تئاتر دیدن را بیشتر خواهدنمود و وقتی این توان و تمایل بیشتر شود قاعدتا هركس بنا به سلیقه خود در یك هفته تئاتر پیمایی، تئاتر خودرا پیدا می كند، به آن تئاتر متصل می شود و سپس در ادامه این مسیر متوجه می ‎شود كه اصلا چگونه تئاتری را می خواهد و نسبت به آن مطالبه می كند؛ تا تماشاگر ما از تئاتر ما مطالبه نداشته باشد تئاتر در یك دایره محدود تلاش می كند كه امكان دارد حتی عنصر خلاقه، آنرا از مردم جدا كند؛ پس ما نیاز داریم این حلقه اتصال با مردم را مدام قوی و قوی تر نماییم.
او از رویكرد تخصصی مردمی و نوع برنامه‎های بیشتر گفت و توضیح داد: رویكرد تخصصی مردمی یعنی نشان دادن تمام زوایای تئاتر به مردم، مثلا به مردم بگوییم یك پوستر تئاتر چگونه شكل می گیرد، فضای صحنه چگونه ایجاد می شود و... تئاتر در تمام اعصار سپس پدید آمدنش نزدیكترین الگو به زندگی مردم بوده و الان می خواهیم یك دفعه دیگر خودمان را به مردم باز معرفی نماییم، این باز نشان دادن یك حركت عظیم اجتماعی است، معرفی یك خانواده با پانزده انجمن در خانه تئاتر است كه در شاخه های مختلف كار می كنند و وقتی با هم متحد می شوند به یك تئاتر معیار می رسیم، تئاتری كه در تمام دنیا تحت عنوان تئاتر ملی مطرح می شود.
رحیمی با اشاره به اینكه هفته بزرگداشت خانه تئاتر سبب می شود كه هنرمندان هم به اشتراك درون گروهی با یكدیگر برسند و هم به اشتراك با مردم اظهار داشت: این اشتراك به ملی تر شدن تئاتر كمك خواهد كرد، هنرمند اول باید خودش را در جامعه كوچك پیدا كند و بعد این قدرت را پیدا كند كه در یك مقیاس بزرگتر با جامعه متشكل از مردم ارتباط درست و منطقی پیدا كند.
او با عنایت به شعار «تئاتر ببینیم» كه شعار این دوره است اضافه كرد: تئاتر ببینیم شاید زیاد تكرار شده ولی جزو شعارهای اصولی است كه باید جا بیفتد، دیدن یك تئاتر از خواندن یك كتاب یا دیدن یك فیلم قدرتمندتر است به سبب اینكه عناصر چه در كتاب و چه در سینما زنده نیست اما در تئاتر زنده است. یعنی نزدیك ترین ارتباط نشانه ای كه مردم می توانند با زندگی خودشان ببینند، به صورت كاملا آشكار در تئاتر اتفاق می افتد، پس بالطبع «تئاتر ببینیم» شعاری بسیار غنی، رفتاری بسیار غنی و خواسته غنی تری است كه باید توسط ما مدام تكرار شود.
محمودرضا رحیمی اظهار داشت: افتتاحیه بزرگداشت هفته تئاتر از عمارت جدید خانه تئاتر خواهد بود و عزیمتی به چند نقطه توسط هنرمندان خواهیم داشت، می خواهم از این تریبون استفاده كنم و بگویم ما در خانه هنرمندان، عمارت جدید خانه تئاتر، برج میلاد، تماشاخانه سنگلج، سالن كنفرانس و محوطه تئاتر شهر و... تا روزی سی برنامه خواهیم داشت و از تمام عزیزانی كه درخواست داده اند كه میزبان اجراهای این هفته باشند و در این فرصت كم امكان هماهنگی برای همكاری با ایشان نیست عذرخواهی می كنم.
او در آخر اشاره كرد: با عنایت به تجربیاتم می خواهم از دغدغه شخصی خودم هم كمی بگویم. اساسا این گردهمایی و این پویش هر ساله باید تبدیل به یك فعل خودخواسته از جانب تك تك هنرمندان تئاتر شود. این گونه گردهمایی های صنفی باید به سمت رفتارهای كاملا خودخواسته و خودجوش برود و باید این دبیرخانه به تدریج ثابت و سالیانه شود تا هم امكان بازاریابی برای انجمن ها و هنرمندان دخیل در جشن فراهم گردد، هم برگزاركنندگان بتوانند بروند با كمپانی ها، شركت ها و نهادهای دولتی و غیردولتی رایزنی كنند به قصد اینكه بیایند و فرآیندهای هنری ما را در شاخه های گوناگون ببینند و خواسته های خودرا داشته باشند، تا به تدریج به یك سمت وسویی برویم كه هم كارمان را انجام دهیم، هم از زندگی كاری خود لذت ببریم و هم در كنارش بتوانیم مسئله اقتصادی خودرا بوسیله كاری كه بلدیم در جامعه حل نماییم.
شانزدهمین دوره هفته بزرگداشت تئاتر، به دبیری محمودرضا رحیمی از هفتم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال جاری برپا خواهد شد.



1398/01/28
14:01:31
5.0 / 5
5059
تگهای خبر: تریبون , زندگی , سینما , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲