شروع تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی قباق تپه کرمانشاه

شروع تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی قباق تپه کرمانشاه

راستابلاگ: کرمانشاه سرپرست تیم کاوش در قباق تپه کرمانشاه از شروع اجرای طرح تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی خبرداد.


دکتر سجاد علی بیگی در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به آغاز اجرای طرح تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی قباق تپه(قواخ تپه)، اظهارکرد: گمانه زنی ها پیرامون این محوطه باستانی مهم با مجوز پژوهشکده باستان ­شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و حمایت­های مالی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در چارچوب طرح تحقیقاتی دانشگاه‌ ازی شروع شده تا بتوان وسعت واقعی این محوطه کلیدی را مشخص کرد.
وی افزود: تعیین عرصه و حریم این محوطه با هدفِ حفظ و صیانت از این محوطه باستانی و شناخت وضعیت شکل گیری محوطه و توسعه آن در طول زمان انجام می­ شود.
عضو هیات علمی گروه دیرینه شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به اینکه تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی که با مشارکت شمار زیادی از باستان شناسان ایرانی در دست انجام است حدود ۳۰ روز به طول خواهد انجامید، اظهار داشت: بعد از اتمام گمانه زنی با هدف تعیین عرصه، فصل دوم جستجوهای دیرینه شناسی را در این محوطه آغاز خواهیم کرد.
وی در مورد اهداف انجام این مرحله از کاوش ها در محوطه باستانی قباق تپه هم اظهار نمود: مشخص شدن وضعیت لایه های محوطه در هزاره نخست قبل از میلاد یکی از اهدافی است که دنبال می نماییم، چونکه در فصل اول کاوش ها در سال ۱۴۰۰، با عنایت به ابعاد و اندازه محوطه و میزان بقایای باستانی، کاوش ها در محوطه در ابعاد محدودی انجام شده است.
علی بیگی خاطرنشان کرد: در فصل پیشین کاوش، لایه های باستانی و بقایایی باستان­شناختی از دوره کاسی ­ها، دوره آشور نو، اشکانی و ساسانی در این محوطه کشف کردیم. همینطور در گمانه‌ی کاوش شده در دامنه تپه، بقایای سکونت در ارتباط با نیمه هزاره دوم قبل از میلاد به دست آمد و با عنایت به ارتفاع تپه و میزان لایه ­های کاوش نشده، می ­دانیم که این محوطه لایه های تاریخی فراوانی دارد که قدمت آنها به دوره های قبل از تاریخ می رسد.
وی تصریح کرد: همینطور بدنبال کشف آثار جدیدی از دوره آشور نو در این محوطه هستیم تا بتوانیم برپایه یافته های پیشین و جدید به اطلاعاتی در مورد ماهیت این محوطه باستانی در گذشته، الگوهای اقتصادی و سایر جنبه ­های فرهنگی و اجتماعی این محوطه بخصوص در هزاره نخست قبل از میلاد دست پیدا نماییم.
این دیرینه شناس تصریح کرد: هرچند بر مبنای قطعات سنگی متعلق به معماری و برخی دیگر از یافته ­های کاوش این احتمال وجود دارد که در دوره آشور نو این محل یک مرکز ادارای و یا مرکز مدیریتی برای کنترل منطقه توسط حاکمان آشوری بوده باشد، اما به علت عدم انجام کاوش­های گسترده هم اکنون چیز زیادی در مورد بناها و تاسیسات مدفون در دل این تپه و بخصوص جزئیات در ارتباط با آنها نمی دانیم.
به قول این عضو هیات علمی گروه دیرینه شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه، این مرحله از پژوهشها که با حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در قباق تپه در حال انجام می باشد، به نسبت کاوش­های سال ۱۴۰۰ گسترده تر خواهد بود.




منبع:

1402/02/06
00:54:48
5.0 / 5
423
تگهای خبر: دانشگاه‌ , صنایع , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳