راز اقوام ایرانی قبل از آمدن آریایی ها

راز اقوام ایرانی قبل از آمدن آریایی ها

راستابلاگ: کتاب «تاثیر فرهنگ آشوری بر مانناها» بر پایه ی نتایج جستجوهای دیرینه شناسی اسماعیل یغمایی در محوطه ی قلایچی در بوکان (آذربایجان غربی) بعد از گذشت 40 سال منتشر و ماجرای کاوش محوطه ی قلایچی برمبنای یک گزارش شروع شد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، «در زمستان سال ۱۳۶۳ وزارت اطلاعات، مرکز دیرینه شناسی آن هنگام را آگاه کرد که نزدیکِ یک سال است، روستانشینان و غریبه ها به خاکبرداری بدون مجوز تپه هایی چند در نزدیکی روستای «ناچیت» بوکان پرداخته اند. قاچاقچیان یافته ها را که بیشتر آجرهای لعابدار بود به عراق برده و در مقابل آن اسلحه ی ژ- ۳ و کالیبر ۵۰ خریداری می کردند. بر پایه آگاهی این وزارت بسیاری سلاح های فرانسوی در دست گروهک های ضد انقلاب کومله، دموکرات، مجاهدین و...، از فروش مستقیم یا مبادله آجرهای لعابدار بوده است.
اینگونه نزدیک ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ آجر به فرانسه و بریتانیا فرستاده شد و عوامل ضد انقلاب از راه کوهستانی پیرانشهر با کردهای اربیل، سلیمانیه و خصوصاً کرکوک ارتباط تنگاتنگ داشته و توزیع اسلحه در سراسر کردستان ایران از این راه بوده است. آگاهی دیگر اینکه هر آجر لعابدار با نگرش به نگاره و سالم بودن آن در بوکان ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، در مرز ایران و عراق ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و در فرانسه نزدیک ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رود.»
جستجوهای اسماعیل یغمایی در این محوطه شروع می شود و او به داده های بسیار ارزشمندی از دوران مانناها دست می یابد. این کاوش ها نشان از دوره ای متعلق به سه هزار سال پیش دارد که از مهم ترین مردمان بومی ایران قبل از آمدن آریایی ها به این سرزمین هستند. هنر و تکنیکی که در آجرهای لعاب دار کشف شده در این محوطه به دست آمده منحصربه فرد است. در این کاوش ها کتیبه ای ویژه به زبان آرامی نیز به دست آمد که سند بسیار مهمی از دوران تاریخی ایران است.


این کتاب ما را به سه هزارسال پیش در ایران می برد و با گاهنگاری روز به روز می توانیم با داده های دیرینه شناسی با زندگی مردمان آن دوره ارتباط برقرار نماییم.
کتاب «تاثیر فرهنگ آشوری بر مانناها» در شش فصل شامل «چشم اندازی چند به روستای قلایچی»، «رازی گری»، «سنگ نبشته»، «دیگر یافته ها»، «ارزیابی و گاهنگاری» و «پژوهش های آزمایشگاهی» می شود.
تاثیر فرهنگ آشوری بر مانناییان، در قطع رحلی، جلد گالینگور، در ۴۴۷ صفحه با تصاویر رنگی در آخر کتاب از طرف انتشارات دادکین انتشار یافته است. برای تهیه این کتاب می توانید به صفحه اینستاگرام انتشارات دادکین @dadkinpublisher یا سایت dadkinpublisher.ir مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۱۲۳۰۸۲۱۸۸ پیام دهید. همین طور می توانید کتاب را از کتاب فروشی دی واقع در ایرانشهر خیابان کلانتریِ تهران بالای کافه آپارتمان خریداری کنید.




منبع:

1402/01/29
00:38:18
5.0 / 5
371
تگهای خبر: زندگی , سایت , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵