ایرج راد مطرح كرد:

خانه تئاتر بیشتر از یک میلیارد تومان مطالبه دارد

خانه تئاتر بیشتر از یک میلیارد تومان مطالبه دارد

راستابلاگ: به گزارش راستابلاگ، ایرج راد، رئیس هیات مدیره خانه تئاتر اعلام نمود که این تشکل فرهنگی هنری بیشتر از یک میلیارد تومان مطالبه دارد.


او در رابطه با آخرین وضعیت بودجه خانه تئاتر پارسال به ایسنا اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ دو کمک هزینه هر یک به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به خانه تئاتر پرداخت گردید و در مجموع کل دریافتی خانه، ۴۰۰ میلیون تومان بود. البته قرار بود پایان سال هم ۲۰۰ میلیون تومان دیگر پرداخت گردد که تأمین اعتبار شد ولی پرداخت نشد.
راد یادآوری کرد: سال ۱۴۰۰ بودجه ای به مبلغ یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان برای خانه تئاتر در نظر گرفته شد اما در سال ۱۴۰۱ فقط دو مبلغ ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت گردید و همان گونه که توضیح دادم، مبلغ سوم هم با وجود تأمین اعتبار، پرداخت نشد.
او ضمن اشاره به این که پارسال شهرداری هم هیچ حمایتی از خانه تئاتر نداشته است، افزود: پیش از این مبالغی با تصویب شورای شهر و از سوی شهرداری به خانه تئاتر پرداخت می شد اما پارسال همین بودجه هم تعلق نگرفت.
راد در پاسخ به این پرسش که آیا این اتفاق به دنبال تغییرات شهرداری رخ داده است، افزود: مسئله ای که مدتی پیش رخ داد که همان زمان هم مورد اعتراض بود و آن تجمیع بودجه های فرهنگی بود در صورتی که پیش از این بودجه های فرهنگی در شهرداری، تفکیک شده و مشخص بود که بودجه مکانی مانند خانه تئاتر چه مبلغی است ولی با تجمیع این بودجه ها، این رویه عوض شده است و بستگی به سلیقه افراد دارد که از ان بودجه کلی، چه رقمی را برای خانه تئاتر در نظر بگیرند. ضمن این که در گذشته بن های شهروند یا بسته های معیشتی هم برای اعضای خانه تئاتر از جانب شهرداری در نظر گرفته می شد ولی سال جاری همین هم قطع شده است. از سوی دیگر برخلاف سالهای گذشته از سوی صندوق اعتباری هنرمندان هم هیچ گونه حمایتی در آستانه نوروز صورت نگرفت در صورتی که در سالهای گذشته دست کم در مناسبت هایی مانند شب عید، کمک هایی از راه صندوق انجام می شد.
رئیس هیات مدیره خانه تئاتر ضمن اشاره به جلسه ای که اسفند سال ۱۴۰۱ با حضور محمود سالاری، معوان هنری وزارت ارشاد و کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی در خانه تئاتر برگزار شد، یادآوری کرد: در آن جلسه صحبت هایی عنوان شد در خصوص این که کمک هایی مانند بسته های حمایتی به برخی از اعضا ارائه شود که موافقت کردند و حدود ۲۰۰ میلیون تومان بسته حمایتی هم از سوی خودشان تهیه شد که به برخی از اعضا و نه همه آنان، تعلق گرفت. علاوه بر آن حدود ۸۰ میلیون تومان هم از راه سفیر مهربانی خانه تئاتر به دست آوردیم که این کمک هم به تعداد بسیار محدودی از اعضا تعلق گرفت.
راد در رابطه با راه های دیگر برای جذب پشتیبانی از خانه تئاتر توضیح داد: همه تلاش مان بر این بوده از راه برخی نهادهای دیگر حمایت هایی را جذب نماییم ولی تابحال نتیجه ای به دست نیامده است. به این علت که در همه جای دنیا تولیدکنندگان و بنگاه های اقتصادی، با پشتیبانی از فعالیتهای فرهنگی هنری، بخشی از مالیات خویش را می پردازند اما در کشور ما چنین قانونی وجود ندارد. ازاین رو یک کارخانه یا نهاد اقتصادی انگیزه ای برای پشتیبانی از فعالیتهای فرهنگی نخواهد داشت.
رئیس هیات مدیره خانه تئاتر در عین حال تصریح کرد: فراموش نکنیم کمک هایی که از راه وزارت ارشاد یا شهرداری و دیگر مکانها به خانه تئاتر صورت می گیرد، به یک تشکل فرهنگی هنری تعلق می گیرد و نه به اشخاص. ضمن این که کمک های فرهنگی جزو بودجه های مصوب است و باید صرف پشتیبانی از گسترش فعالیت ها و تشکل های فرهنگی شود و نه هیچ فعالیت دیگری. علاوه بر این باید تاکید کنم که خانه تئاتر همواره گزارش عملکرد یک ساله خود و هزینه هایی را که متقبل شده است، ارائه کرده و کاملا مشخص است بودجه ای که دریافت می کند، صرف چه اموری می شود.





منبع:

1402/01/09
16:54:11
5.0 / 5
285
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴