نخستین بازگشت موشك ۳گانه به زمین در تاریخ

نخستین بازگشت موشك ۳گانه به زمین در تاریخ

به گزارش راستابلاگ موشك ˮفالكون هوی بلاك ۵ˮ متعلق به شركت فضایی خصوصی ˮاسپیس ایكسˮ كه قرار بود صبح دیروز(پنجشنبه) پرتاب شود و به علت شرایط نامساعد جوی به صبح امروز موكول شد با موفقیت به فضا پرتاب شد و برای نخستین بار پیشران سه گانه آن به زمین بازگشت.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، شركت "اسپیس ایكس"(SpaceX) بعد از آنكه صبح روز گذشته به علت شرایط نامساعد جوی و وزش باد پرتاب موشك فالكون هوی را ۲۴ ساعت به تعویق انداخت، صبح امروز با موفقیت به فضا پرتاب شد.
بعد از پرتاب موفق این موشك، پیشران های سه گانه آن به زمین بازگشتند و با موفقیت فرود آمدند.
این موشك ۷۵ تن وزن دارد و روز جمعه گذشته (۳ آوریل) آزمایش احتراق(static fire) جهت بررسی سیستم سخت افزاری آنرا بر روی "سكوی مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی كندی" قرار دادند. دانشمندان آزمایش احتراق را برای اطمینان از اینكه موتور موشك به درستی عمل می كند یا خیر انجام می دهند.
اسپیس ایكس برای موشك جدید خود ۳ برابر تقویت كننده بیشتر نسبت به "فالكون ۹" در نظر گرفت تا بتواند با كمك آنها محموله های بسیار سنگین را به فضا انتقال دهد.


موشك "فالكون هوی بلاك ۵" با كمك موتورهای "مرلین ۱ دی" می تواند نیروی رانشی معادل ۲۵۵۰ تن را فراهم آورد اما بنا بر گزارش ها بعد از انجام آزمایش اولیه این موشك توانسته نیروی رانشی معادل ۲۱۱۵ تن را ایجاد كند.
فالكون هوی در این پرواز حامل ماهواره تجاری " Arabsat-۶A" عربستان سعودی بود.
هدغ اصلی این پرتاب بازگرداندن و فرود آوردن موفق سه تقویت كننده جانبی و مركزی موشك برای نخستین بار بود كه بسیار چالش برانگیز هم بود.


اسپیس ایكس سال قبل در فرود آوردن بخش مركزی این موشك شكست خورده بود. اما با فرود آوردن هر سه موتور پیشران "فالكون هوی" توانستند نخستین فرود موشك سه گانه جهان را ثبت كنند.



1398/01/23
13:38:53
5.0 / 5
5135
تگهای خبر: سخت افزار , شركت , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱