نظر یك كارشناس درباره مرگ دلقك گیتاریست در موزه ملی ایران

نگویید تابلوی پیکاسو بگویید یک عتیقه به درد نخور !

نگویید تابلوی پیکاسو بگویید یک عتیقه به درد نخور !

به گزارش راستابلاگ، «مرگ دلقک گیتاریست»؛ اثری از پیکاسو، هنرمند نقاشِ معروف است که در گنجینه موزه ملی ایران نگهداری می شود. درست زمانی که این تابلو برای نمایش عمومی میانِ هزاران اثر دیگر انتخاب شده بود، گمانه زنی ها در رابطه با ی اصالت این اثر، آنرا نیمکت نشینِ مخزن موزه کرد. در همین راستا برخی کارشناسان هنری با آخرین بررسی هایی که در رابطه با اصالت این اثر انجام داده اند، بیان می کنند که این تابلو هیچ ارزشی ندارد!


به گزارش خبرنگار بخش تجسمی ایسنا، بحثِ اصالت اثر هنری یکی از موضوع هایی است که همواره کارشناسان را به چالش کشیده است. مکانهای مهمی مانند موزه ها که به نمایش آثار هنری و تاریخی اختصاص دارند اما فارغ از چالش هایی که این مورد ایجاد می کنند، باید توانایی آنرا داشته باشند که بتوانند در رابطه با اصالت داشتن یا نداشتن اثری با دقتِ لازم اظهار نظر کنند.

تابلویِ پرحاشیه ی پیکاسو با عنوان «مرگ دلقک گیتاریست» هم از این قاعده ی کلی جدا نیست. در همین راستا و بعد از آنکه حواشی ای در رابطه با ی اصالت این اثر هنری به میان آمد، فارغ از هجمه های رسانه ای کارشناسان با بازدید از این اثر به نتایج جدیدی دست پیدا کرده اند.

بهرام کلهرنیا، هنرمند و کارشناسی است که از این اثر هنری بازدید داشته و یافته های خود در رابطه با این اثر را در بین می گذارد. یافته هایی که نشان می دهند این اثر پیکاسو که در موزه ملی ایران نگهداری می شود، چاپِ اُفست است: «این کار گونه ای از چاپ به حساب می آید که روی بوم انجام شده است. به عبارتی بوم را بگونه ای آماده کرده و با دستگاه چاپ اُفست مبادرت به چاپ این اثر کرده اند. برای مثال امکان دارد شما از موزه لوور بازدید کنید و پرتره ای از دوران طلایی رم ببینید و مایل باشید آنرا در دفتر کار یا منزل خود داشته باشید. لوور یک قالب از کار اصلی دارد و یک کپی از آنرا با یک قیمت و شماره ای که پشتش است، می فروشد اما در واقع این نمونه ها ارزش هنری ندارند.»

بهرام کلهرنیا، هنرمند و کارشناس هنری


منبع:

1401/10/18
13:39:21
5.0 / 5
604
تگهای خبر: دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱