در مراسم پایانی جشنواره ملّی پژوهش و فناوری مطرح شد

انتقاد از دانشجویانی که رساله های خود به دلالان می سپارند

انتقاد از دانشجویانی که رساله های خود به دلالان می سپارند

راستابلاگ: به گزارش راستابلاگ، نجفثلی حبیبی در مراسم پایانی جشنواره ملی «پژوهش و فناوری» می گوید: شاهد می باشیم که تعدادی از دانشجویان و پژوهشگران نگارش رساله و رساله های خودرا به دلالان خیابان انقلاب می سپارند. به اعتقاد من این پدیده مایه شرمساری جامعه علمی کشور است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، مراسم پایانی سیزدهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، با حضور علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، نجفقلی حبیبی، عضو هیات امنای این سازمان و استادان و پژوهشگران کشور برگزار شد.
نجفقلی حبیبی - عضو هیأت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران - دراین مراسم با برشمردن خصوصیت های یک پژوهشگر اظهار داشت: افرادی که بعنوان پژوهشگر در موضوعات مختلف پژوهش می کنند، باید دارای تخصص، روحیه پژوهشگری، اطلاعات اولیه از مبحث باشند و در راه از مشاوران و افراد متخصص در جهت پژوهش مبحث مورد نظر یاری بگیرند. در واقع این چند خصیصه، از خصوصیت های یک پژوهشگر خوب است؛ چونکه اگر پژوهشگری علاقه و تخصص های لازم را نداشته نباشد، عمر خویش را تباه کرده است. ازاین رو فردی که یک کار پژوهشی را انجام می دهد، باید دارای روحیه پژوهشگری باشد و اگر این روحیه را نداشته باشد و نتواند آنرا پرورش داده و تقویت کند، در پیش برد مبحث پژوهشی و علمی خود موفق نخواهد شد.
او تاکید کرد: پژوهشگر باید مساله ای را انتخاب نماید که در مورد آن اطلاعات و شناخت های اولیه را داشته باشد. در کنار این موارد، یک پژوهشگر می تواند برای تبیین بهتر مبحث خود از افرادی مشاوره بگیرد که در زمینه پژوهش مورد نظر متخصص هستند. یک پژوهشگر واقعی نباید کمک گرفتن از متخصصین را فراموش کند؛ چونکه به کمک آنها کار به سرعت پیش می رود.

پژوهشگران جایگاهی در کشورمان ندارند
حبیبی اضافه کرد: پژوهش امروزه در دنیا جایگاه خویش را پیدا کرده است و این مهم در کشور ما هم جدی گرفته شده است؛ این در شرایطی است که تا قبل از انقلاب اسلامی این جدیت وجود نداشت، اما پس از انقلاب به سرعت و به پشتوانه داشته های علمی، به سرعت وارد این عرصه شدیم و درخشیدیم. اما نکته مغفول مانده حفظِ حرمت پژوهشگر است که در کشور ما جایگاهی ندارد و همه مسؤلان فرهنگی ما باید این نکته را سرلوحه کار خود قرار دهند.
این عضو هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با تقبیح جعل رساله نویسی و گسترش آن بیان نمود: متأسفانه سال ها است که مصیبت جعل رساله نویسی گریبان عرصه های علمی و پژوهشی کشور را گرفته است و شاهد می باشیم که بعضی از دانشجویان و پژوهشگران نگارش رساله و رساله های خویش را به دلالان خیابان انقلاب می سپارند. به اعتقاد من بعنوان کسی که یک عمر در عرصه پژوهش زندگی کرده ام، این پدیده مایه شرمساری جامعه علمی کشور است.
حبیبی تاکید کرد: دولت باید با برنامه هایی برای ارج نهادن به مقام پژوهشگر و پژوهش، توجه بیشتری به این مساله داشته باشد و دستگاههای دولتی باید شکرگزار باشند که منابع و امکاناتی را فراهم می کنند تا پژوهشگرانی تربیت شوند.
عضو هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در انتها اظهار داشت: هم اکنون در خیلی از نهادها و وزارت خانه های کشور، معاونت های علمی تأسیس شده است که نشان دهنده توجه ویژه دولت به امر پژوهش است. دولت باید سرمایه گذاری خاصی بر روی پژوهشگران جوان انجام دهد؛ شاید ابتدا این سرمایه گذاری ها فقط صرف هزینه باشد، اما در آینده تبدیل به ثروت ملّی خواهد شد.

توجه ویژه به ایران شناسی و اسلام شناسی
فاطمه صدر - معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان - هم با گرامی داشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و خوش آمدگویی به حاضران، با برشمردن خصوصیت های مهم سیزدهمین دوره جشنواره ملّی پژوهش و فناوری، مساله محور بودن مقالات علمی را نقطه قوت آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره توصیف کرد و اظهار داشت: جشنواره ملّی پژوهش و فناوری در سیزدهمین دوره خود که با همت معاونت پژوهش و اداره های تخصصی برگزار شد؛ آثار علمی و مقاله های ارزشمند ای را از اندیشمندان و پژوهشگران سراسر کشور با عنایت به محورهای فراخوان و هم راستا با مأموریت های تخصصی سازمان دریافت کرد.
معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اظهار داشت: داوری مقاله های علمی در بازه زمانی بیشتر از ۳ ماه، با ۲۰ مرکز و جامعه دانشگاهی در کمیته های علمی این جشنواره و حضور ۱۵ مؤسسه و مرکز علمی انجام شد. اعمال تحدید و تدقیق در محورهای پژوهشی یکی از برجسته ترین ترین نقاط قوت جشنواره بود و هدف از اجرای این امر افزایش، ارتقا و غنا بخشی به مقاله های پژوهشی نسبت به ادوار گذشته بوده است.
او تصریح کرد: از همین رو در محورهای کلانی چون ایران شناسی و اسلام شناسی که پژوهشگران زیادی را در دل جامعه علمی کشور دارد، به موضوعات تمدنی توجه بیشتری شد. در همین راستا تلاش شد مباحثی همچون مطالعات تمدنی میان اسلام و جهان غرب، ایران و تمدن های غربی و در نهایت مکاتب و نظریه های در ارتباط با اسلام شناسی و ایران شناسی که به طور گسترده اما پراکنده ای دنبال می شود، به صورت خاص و تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد.
فاطمه صدر توجه ویژه دست اندرکاران این دوره از جشنواره به اعمال شاخصه هایی مهم و در عین حال جدید در کاربرگ های ارزیابی و داوری را مهم ارزیابی کرد و اظهار نمود: کاربردی و مساله محور بودن مقاله های پژوهشی، اصلی ترین مؤلفه ها کاربرگ ها بود و در طول روند جشنواره تلاش شد برای مقاله های علمی که این خصوصیت را داشتند؛ امتیازات مثبتی در نظر گرفته شود.
او استفاده کاربردی از آثار علمی برای حلّ چالش های سازمان های اداری کشور را بعنوان سومین خصوصیت این جشنواره برشمرد و خاطرنشان کرد: هدف از انجام این کار، تداوم بخشی به اجرای این جشنواره است تا در ادامه مسیر، مقاله ها و آثار علمی پژوهشگران سراسر کشور به بهترین شکل در داخل سازمان مورد استفاده قرار گیرد.
سعیده اکبری داریان- دبیر علمی سیزدهمین جشنواره پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در ادامه این مراسم با عرضه گزارشی از جزئیات این جشنواره، بر اصلاح طرح های پژوهشی دانشگاهی تاکید کرد و اصلاح آنرا فرصت مناسبی برای عملیاتی کردن این طرح ها در سازمان ها عنوان نمود.
او در رابطه با بازطراحی هفت کاربرگ داوری ارزیابی، اظهار داشت: هفت کاربرگ داوری ارزیابی، سالهای گذشته بازطراحی شد که با این اقدام، شاهد افزایش بازدید پنج و نیم برابری نسبت به دوران گذشته بودیم. برهمین اساس فراوانی آثار به دست آمده به ترتیب در کتاب، رساله و رساله ها تقسیم می شود و خوشبختانه ۷۸درصد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، منطبق با محورهای فراخوان بود و بیشترین مغایرت در طرح های پژوهشی، ایده های برتر و کتاب بود.
دبیر علمی سیزدهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری افزود: مشارکت برون سازمانی برای ارسال آثار در مجموع ۸۷ درصد بود که سال جاری شاهد آثاری به زبان انگلیسی از خارج از کشور بودیم و این مهم مبین ظرفیت بین المللی شدن این جشنواره است و باید رویکرد تحولی در طرح های پژوهشی صورت بگیرد.
او در انتها خاطرنشان کرد: امروزه مدیریت داده های پژوهشی تبدیل به امری اساسی و مهم شده است؛ تجربه جشنواره سال جاری نشان داد که قالب طرح های پژوهشی و دانشگاهی کشور نیازمند تحولی اساسی است تا بتواند در سازمان ها سازوکار اجرایی داشته باشد و پیشنهاد می شود که این اصلاحات در شورای پژوهشی سازمان و با نگارش طرح نامه جدیدی آغاز شود.
در انتها مراسم پژوهشگران برتر در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، تاریخ، مرمت و حفاظت، نسخه شناسی و نسخه پژوهی با حضور علیرضا مختارپور - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران-، نجفقلی حبیبی -عضو هیات امنای سازمان-، هوتن والی نژاد - معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان-، فاطمه صدر -معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان-، عصمت مؤمنی -معاون کتابخانه ملّی، سعیده اکبری داریان- دبیر علمی سیزدهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری-، سعید رضایی -شریف آبادی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ لزهرا و عضو کمیته ی علمی -، سید باقر میرعبداللهی - معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور - مورد تجلیل قرار گرفتند.
برگزیدگان بخش های مختلف به این شرح معرفش شدند:
رتبه برگزیده اول در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی این دوره از جشنواره در قسمت رساله، به امیر ریسمان باف از خوزستان در مقطع دکتری با مبحث «بازکاوی تاریخی جنبش دکومانتاسیون به منظور شناسایی و تحلیل ابعاد گفتمان آن» اختصاص یافت. سارا سهراب زاده از تهران در مقطع دکتری با مبحث «غنی سازی فرانماهای آثار خلاقانه فرانمای تولید داده های ساختارمند بر اساس صفات بومی موجودیت های داده ای بافت اطلاعاتی ایرانی- اسلامی» بعنوان برگزیده دوم ارائه شد و فاطمه آقاشریف از تهران در مقطع کارشناسی ارشد با مبحث «تحلیل فرآیند ارزشیابی و امحاء منابع دیداری- شنیداری در مراکز صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران» شایسته تقدیر شناخته شد.
در حوزه تاریخ از زیرمجموعه های علم اطلاعات و دانش شناسی، ابوالفتح مؤمن از همدان در مقطع دکتری با مبحث «بررسی تحولات نهضت ملّی (۱۳۲۸-۱۳۳۲ه. ش) در همدان و تاثیر آن بر حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی همدان»، در حوزه مرمت و حفاظت هم مصطفی خواجه محمودی از زاهدان در مقطع دکتری با مبحث «درمان صدمه زردشدگی ناشی از اکسایش سلولز کاغذهای تاریخی با استفاده از شستشو و عوامل کاهنده» و در قسمت نسخه شناسی و نسخه پژوهی، سهند سلطاندوست در مقطع دکتری با مبحث «سیر تحول و دوره بندی مکتوبات فارسی در باب موسیقی ایرانی (قرن ۱۰ تا ۱۳ ه. ق)» شایسته تقدیر شناخته شدند.
کتاب برگزیده در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی به لاله صمدی برای تألیف کتاب «سازماندهی کامپیوتری منابع» تعلق گرفت و مهدی شقاقی هم برای تألیف کتاب «اخلاق اطلاعات مبادی و مسائل» شایسته تقدیر گردید.
جایزه کتاب برگزیده در حوزه تاریخ به سید هادی برهانی برای تالیف کتاب « TEXTBOOKS ON ISRAEL –PALESTINE » تعلق گرفت و پیمانه صالحی برای مصاحبه تاریخ شفاهی با مظاهر مصفا با کتاب «شاعر مشتعل» شایسته تقدیر ارائه شد.
هیات داوران در قسمت طرح و ایده برگزیده، اثری را شایسته تقدیر ندانستند.
در بخش پژوهشگران سازمانی هم مصطفی ملایی بعنوان پژوهشگر برگزیده غیر هیات علمی و حبیب الله عظیمی بعنوان پژوهشگر برگزیده عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران عرضه شدند.






1401/10/13
15:13:17
5.0 / 5
539
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱