سینمای ایران در جشنواره های مهم سال جاری چه کرد؟

سینمای ایران در جشنواره های مهم سال جاری چه کرد؟

به گزارش راستابلاگ، سینمای ایران سال جاری در سه جشنواره مهم برلین، کن و ونیز حضور قابل توجهی داشت و جوایز مهمی را هم از جشنواره های کارلووی واری، تالین، توکیو و بوسان از آن خود کرد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، هفتاد و دومین جشنواره فیلم برلین از ۱۰ تا ۲۰ فوریه (۲۱ بهمن تا ۱ اسفند) به صورت حضوری در کشور آلمان برگزار شد و سال جاری «ام. نایت شامالان» سینماگر هندی-آمریکایی بعنوان رئیس هیات داوران این رویداد سینمایی انتخاب شده بود.
سینمای ایران که سال جاری نماینده ای در قسمت رقابتی اصلی نداشت اما با آثاری در قسمت های پانوراما، نسل، مواجهه و فوروم این رویداد سینمایی حاضر بود.
فیلم سینمایی «تا فردا» محصول مشترک ایران، فرانسه و قطر به کارگردانی علی عسگری و تهیه کنندگی نیکی کریمی به بخش پانورامای جشنواره فیلم «برلین» دعوت شد و همینطور فیلم سینمایی«روز سیب» به کارگردانی محمود غفاری و تهیه کنندگی الهه نوبخت، در نخستین نمایش جهانی خود به بخش رقابتی« نسل ها» در هفتاد و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین راه پیدا کرد.
«گوزن» ساخته هادی بابایی فر هم در قسمت فیلمهای کوتاه "نسل" دیگر اثر سینماگران ایرانی حاضر در برلین ۲۰۲۲ بود و مستند «جمعه می بینمت» ساخته میترا فراهانی بعنوان محصول مشترک، فرانسه، سوئیس، ایران ولبنان هم در قسمت مواجهه (Encounters) برلیناله پذیرفته شد.
محمد رضا فرزاد با فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه ای «مجموعا» بعنوان محصول مشترک ایران و لهستان در قسمت «Forum Expanded» حضور داشت. همینطور حامد سلیمان زاده فیلمساز ایرانی هم یکی از داوران جایزه فیپرشی جشنواره فیلم برلین بود.
فیلم های ایرانی در برلیناله ۲۰۲۲


منبع:

1401/10/05
10:57:19
5.0 / 5
558
تگهای خبر: بین المللی , جشنواره , سینما , محصول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵