برزخی ها حکایت چیست ؟

برزخی ها حکایت چیست ؟

به گزارش راستابلاگ، تهیه کننده و کارگردان مستند «برزخی ها» که درباره ی نخستین فیلم توقیفی سینمای پس از انقلاب است، عنوان کرد: مستند «برزخی ها» اکران، توقیف و حواشی فیلم «برزخی ها» را برای طرح چند سوژه در هم تنیده، بهانه قرار داده که یکی از آنها کیفیت مدیریت سینمایی در دهه 60 است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، عارف افشار تهیه کننده و کارگردان «برزخی ها» که توسط اوج تولید شده و متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت است، درباره ی این مستند عنوان کرد: فیلم سینمایی «برزخی ها» ساخته زنده یاد ایرج قادری در سال ۵۸ و ۵۹ تولید شده است و اتفاق نادری را دربرمی گیرد؛ این که همه ستاره های شاخص سینمای پیش از انقلاب در آن گردهم می آیند و فیلمی با موضوعی انقلابی می سازند. «برزخی ها» به فیلمی بسیار جذاب و تماشاگرپسند تبدیل گشته و البته دو سال پس از زمان ساخت خود اکران، در مدت زمان محدود اکران خود نیز با استقبال زیادی مواجه می شود و رکوردهای فروش را نیز جابه جا می کند. تا جایی که این اثر سینمایی در شهرهایی نظیر شیراز، تبریز و تهران بطور ۲۴ ساعته در اکران بوده است و فعالان این حوزه اعلام می کنند آمار مخاطبانش یک میلیون و ششصد هزار نفر بوده است، در صورتیکه این آمار در دوره فعلی برای فیلم های پرمخاطب بطور متوسط یک میلیون مخاطب است.
او اضافه کرد: فیلم «برزخی ها» نقطه عطفی در تاریخ سینمای ایران است اما حاشیه هایی پس از اکران آن پیش می آید که موجب می شود باوجود استقبال عمومی عده ای آنرا از اکران پایین بکشند و خیلی از ستاره های سینما را برای مدت طولانی ممنوع الکار کنند. در حقیقت مستند «برزخی ها» نیز اکران، توقیف و حواشی این فیلم را برای طرح چند سوژه در هم تنیده، بهانه قرار داده است که یکی از آنها کیفیت مدیریت سینمایی در دهه ۶۰ است. دیگری همراهی ستاره های سینمای پیش از انقلاب و پیام همراهی شان با سینمای پس از انقلاب است که متاسفانه با این توقیف محقق نمی شود و به ثمر نمی نشیند.
عارف افشار افزود: یک جمله کلیدی نیز در مستند وجود دارد که هدف سازندگان «برزخی ها» را این می داند که به صورتی با سینما در پس از انقلاب نیز اعلام همراهی کنند اما در نهایت با توقیف فیلم، موقعیتی تراژیک برای ستاره های سینما رخ می دهد که تا سالهای سال نیز ادامه پیدا می کند. در حقیقت ما زیست و سرنوشت همه افراد دخیل و در رابطه با ساخت و اکران و توقیف فیلم «برزخی ها» را در مستندمان بررسی و اهتمام کرده ایم به زندگی خودشان هم نزدیک شویم.
این کارگردان که نخستین تجربه فیلمسازی خودرا پشت سرگذاشته، در پاسخ به اینکه چطور موفق به مجاب کردن هنرمندانی چون سعید مطلبی برای مصاحبه شده است، عنوان کرد: من با ۱۵ نفر در جریان مستند «برزخی ها» مصاحبه کرده ام که از طیف های مختلف فکری هستند. جمع کردن این افراد در صورتیکه همگی شان موافق مصاحبه هم باشند، به خودی خود شاید دو سه ماه بطول بیانجامد اما پروسه مجاب کردن عزیزان حاضر در فیلم برای من دو سال زمان برده است، خصوصاً مجاب کردن آقای مطلبی کار سختی بود. برای اینکه ایشان در ایران نبودند و من هیچ دسترسی بهشان نداشتم. لندن بودند و حتی متوجه شدم بیماری سختی هم داشتند که نزدیکان خودرا هم نمی دیدند تا این که اواخر اردیبهشت ماه برای کار دیگری با یکی از دوستان مصاحبه می کردم و ایشان گفتند با سعید مطلبی موضوع مصاحبه را مطرح می کنند و پس از صحبت با آقای مطلبی به من گفتند به منزل ایشان بروم، وقتی به خانه شان رفتم صادقانه با ایشان حرف زدم و گفتم من تمام فیلم های شما را دیده ام و متن هایتان را خوانده ام. ضمن این که این نخستین فیلم من است و کار در این شرایط مشکل تر هم می شود اما مصاحبه با آقای مطلبی یکی از بهترین گفت و گوهای من در مستند بود که چهار ساعت هم طول کشید. بقیه مصاحبه ها نیز به چهره های شاخصی نظیر سیدضیا هاشمی، محمدحسین فرحبخش، مهدی کلهر معاون وقت سازمان سینمایی، غلامرضا موسوی، عبدالمجید معادی خواه وزیر وقت ارشاد و… بود که نکات قابل توجهی را مطرح نمودند.




منبع:

1401/09/18
12:49:20
5.0 / 5
701
تگهای خبر: اكران , بین المللی , جشنواره , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵