در گفت وگو با محمد صادقی ـ بازیگر نقش امیركبیر

مهم ترین خصوصیت شخصیتی امیرکبیر چه بود؟

مهم ترین خصوصیت شخصیتی امیرکبیر چه بود؟

به گزارش راستابلاگ، محمدصادقی که ایفاگر نقش امیرکبیر بوده است، همزمان با سالروز صدارت این دولتمرد برجسته ایرانی می گوید: وطن پرستی امیرکبیر همواره در ادوار تاریخ بر سر زبان ها بوده و این خصوصیت در تمام آثاری هم که ساخته شده، کاملا مشهود است.


در چند دهه گذشته، پرداختن به زندگی محمدتقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر مورد توجه مجموعه سازان تلویزیونی قرار داشته که حاصل این تلاش ها سه مجموعه «امیرکبیر»، «سال های مشروطه » و «سلطان صاحبقران» بوده است. هر یک از این سریال ها به تناسب توان خود و همینطور اقتضای داستان تلاش کرده اند گوشه ای از خصوصیت های شخصیتی و خدمات فراوان و در عین حال کوتاه مدت امیرنظام را به جامعه ایران یادآوری کنند.
هرچند در سریال های دیگری مانند مجموعه درحال پخش «جیران» ساخته حسن فتحی، هم نام امیرکبیر و تأثیر او بر روند داستان و فضای آن روز ایران به چشم می خورد اما در سه سریالی که نام برده شد این شخصیت ما به ازای بیرونی دارد.
خبرنگار ایسنا به بهانه ۲۷ مهرماه، سالروز صدارت امیرکبیر با یکی از بازیگرانی که نقش این دولتمرد ایرانی را ایفا کرده، گفت وگویی داشته است. محمد صادقی در سریال «سال های مشروطه» ـ به کارگردانی محمدرضا ورزی ـ نقش امیرکبیر را بازی کرده است.
وی در پاسخ به این که مهم ترین خصوصیت شخصیتی امیرکبیر که همچنان به نیکی از آن یاد می شود، چه می تواند باشد؟ اظهار می کند: اگر بخواهیم نخستین خصوصیت امیرکبیر را یاد نماییم، ایشان میهن پرست بودند. وطن پرستی ایشان خیلی ذکر شده که در تمام آثاری هم که ساخته شده به این خصوصیت ایشان پرداخته شد.
وی در پاسخ به این که برای ایفای این نقش تا چه میزان از شخصیت امیرکبیر شناخت داشته است؟ می گوید: عشق به ایران و وطن وجه اشتراکی است که شاید با این بزرگوار داشته ام. نحوه پرداختی که در «سال های مشروطه» داشتیم نحوه پرداخت علل مرگ امیرکبیر یا توطئه ای که در برابر ایشان شکل گرفته و مسائلی از ان دست بود که به آن پرداخته شد.
صادقی در رابطه با نحوه پرداخت به شخصیت امیرکبیر در آثاری که ساخته شده، هم اظهار می کند: طبیعتا کاری که ما ساختیم (سال های مشروطه) از امکانات فنی، نور و صدای بهتری برخوردار بود و اینها به روایت موثرتر و بهتر داستان کمک می نماید. وجه دیگر آن می تواند سلیقه ای باشد. البته فکر می کنم کاری که من انجام دادم و دقتی که صرف انجام آن کردم، شاید به روزتر بوده است. آثاری هم که در گذشته ساخته شده کارهای خوب و ارزشمند ای بوده اند اما شاید تجهیزاتشان در آن زمان کمتر بوده است. مثل سریالی که آقای نیک پور ساختند، هم متن و هم بازی های خوبی داشتند اما نحوه پرداختن به داستان، به صحنه نزدیک است تا فیلم و تصویر.
او تاکید می کند: سریال های دیگری که در رابطه با امیرکبیر ساخته شده هم خوب بوده و من هر دو کار را دوست داشتم. البته سریال «امیرکبیر» خیلی سال ها پیش ساخته شده و من حتی در زمان ایفای نقشم هم ذهنیتی از آن کار نداشتم ولی کلیات حدودا مشابه است؛ عشق به ایران، وطن پرستی و خصوصیات بارزی که در این دولتمرد برجسته ی تاریخ کشورمان بوده مشابه بودند؛ حال شاید در نحوه پرداختن به جزئیات تفاوت هایی بوده که خیلی حضور ذهن ندارم.
سریال امیرکبیر ساخته سعید نیکپور

1401/07/27
10:05:38
5.0 / 5
593
تگهای خبر: بازیگران , خدمات , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳