گفتگوی راستابلاگ با وكیل خانه تئاتر

زیر و بم حقوقی ماجرای ممنوع الکاری هنرمندان

زیر و بم حقوقی ماجرای ممنوع الکاری هنرمندان

راستابلاگ: وکیل خانه تئاتر درباره ی ممنوع الفعالیتی هنرمندان توضیحاتی می دهد و تاکید دارد که اگر هنرمندی تخلف یا جرمی مرتکب شد، باید قبل از صدور هر حکمی، درباره ی آن تخلف یا جرم به او اطلاع داده شود تا فرصت دفاع داشته باشد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، ممنوع الفعالیتی هنرمندان اتفاق تازه ای نیست و در دوره های مختلف رخ داده است ولی هم اکنون این مساله، وجوه تازه ای پیدا کرده که قابل بررسی است. عموما هنرمندان هم مانند خیلی از اقشار دیگر آگاهی کاملی به وظایف و حقوق خود ندارند و همین ناآگاهی سبب می شود گاه محدودیت هایی غیرقانونی را متحمل شوند.
اتفاقات اخیری که در زمینه تئاتر رخ داده مانند ممنوعیت فعالیت برخی از هنرمندان بدون این که دلیلهای این امر به آنان اعلام گردد یا محدودیت فعالیت تعدادی دیگر در سالن های دولتی، سبب شد که مساله را با محمدرضا غفاری، وکیل خانه تئاتر مطرح نماییم.
آنچه پیش رو دارید، گفتگوی ایسنا با این وکیل است. وی در این مصاحبه چندین بار تاکید می کند که آنچه می گوید به مفهوم تایید یا تکذیب شخص یا ارگان خاصی نیست بلکه جنبه کلی دارد.
با ما در این گفتگو همراه باشید:
یک هنرمند تحت چه شرایطی ممنوع الفعالیت می شود و برای این ممنوعیت چه فرآیند ای باید طی شود؟
برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا درباره ی جرم و مجازات توضیحاتی بدهم.
یک اصل بسیار مهم در حقوق کیفری، اصل جرایم و مجازات هاست. باتوجه به این اصل، ماده ۲ قانون مجازات اسلامی می گوید هر رفتاری شامل فعل یا ترک فعل که طبق قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم شمرده می شود. به عبارتی، یعنی آنچه قبلا قانون گذار جرم انگاری و برایش مجازات تعیین کرده، جرم تلقی می شود و اگر کسی خارج از این مساله عملی انجام بدهد که قبلا توسط قانون گذار جرم انگاری نشده باشد، جرمی مرتکب نشده است.
محمدرضا غفاری، وکیل خانه تئاتر


منبع:

1401/06/22
10:11:09
5.0 / 5
372
تگهای خبر: گفتگو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳