صحنه هایی از اسکان زوار در جوار حرم امام علی (ع)

صحنه هایی از اسکان زوار در جوار حرم امام علی (ع)

راستابلاگ: طرح توسعه حرم امام علی (ع) این روزها پذیرای بیش از 70 هزار زائر اربعین است، درحالی که بیشتر آنها ایرانی هستند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، با نزدیک شدن روز اربعین، هر لحظه بر شمار زوار که خودرا از سراسر جهان به عتبات رسانده اند، افزوده می شود. نقطه شروع حرکت تعداد زیادی از زوار در راه پیاده روی اربعین، حرم امام علی (ع) در نجف است و بسیاری صحن و شبستان حضرت زهرا (س) را برای اقامت انتخاب می کنند.
صحن و شبستان حضرت زهرا (س) که در جریان توسعه حرم امام علی (ع) به آن مجموعه اضافه شده، فضاهایی را برای برگزاری مراسم و مناسک و حتی اقامت چندین هزار نفر از زوار در روزهایی مانند اربعین پیش بینی کرده است. در کنار آن چندین سرویس بهداشتی و حمام نیز برای رفاه زوار تولید شده است.


خاصیت دیگر این صحن ابعاد آنست. حرم علوی معروف به حرم عتیق حدود ۲۰۰ سال به شکل فعلی، یعنی بدون هچ توسعه ای مانده بود. با اجرای این طرح، حرم امام علی (ع) بیش از ۲۰ برابر گسترش یافت. نام گذاری این صحن و شبستان به نام حضرت زهرا (س) که به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی، سبب اتصال و احیاء نام حضرت فاطمه (س) در جوار حرم علوی شده است تا یادمانی از بانوی بی نشان مدینه باشد.


کمک های مردمی اهداء شده و نذر خیران در سالهای اجرای این طرح، از کشور خارج نشده، بلکه برای خرید بهترین مصالح با کمترین هزینه از داخل ایران استفاده شده است. به این ترتیب، برکت نذر خیران باردیگر به چرخه اقتصاد کشور برگردانده شد.


ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، دیگر خاصیت طرح توسعه حرم مطهر علوی است. صحن و شبستان حضرت زهرا (س) که در آینده نزدیک به محل عبادت و بیتوته میلیونها زائر از سراسر جهان تبدیل خواهد شد، موزه ای ماندگار از هنر معماری ایرانی و اسلامی و توان مهندسان ایرانی در اعتاب مقدسه است.


صحن حضرت زهرا (س) با زیربنایی در حدود ۲۲۰ هزار متر مربع یکی از با اهمیت ترین بخش های توسعه و ساماندهی فضای حرم علوی محسوب می شود، ساختمان پروژه شامل چهار طبقه و دارای چندین رواق بزرگ است. علاوه بر این، فضاهای روباز و سبز نیز در این طرح در نظر گرفته شده است.








منبع:

1401/06/21
13:56:35
5.0 / 5
404
تگهای خبر: فرهنگ , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵