مدیر جشنواره ونیز:

انتخاب فیلم های ایرانی سیاسی نیست

انتخاب فیلم های ایرانی سیاسی نیست

راستابلاگ: «آلبرتو باتربرا» مدیر جشنواره فیلم ونیز اصرار کرد که در انتخاب فیلم های امسال این رویداد سینمایی رویکرد فقط سیاسی نداشته است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، «آلبرتو باربرا» مدیر باسابقه جشنواره ونیز که امسال نیز در راس قدیمی ترین جشنواره سینمایی جهان قرار دارد در فاصله ای کوتاه تا شروع این رویداد سینمایی در گفتگویی با هالیوود ریپورتر به مسائل مخالف همچون حضور چهار فیلم از سینمای ایران در بخش های رسمی امسال جشنواره پرداخت.
«باربارا» در پاسخ به پرسش «اسکارت رکس برو» خبرنگار هالیوود ریپورتر درباره ی انتخاب چهار فیلم از سینمای ایران در بخش رسمی جشنواره که بنظر می رسد یک بیانیه سیاسی قوی است، توضیح داد: «روند انتخاب طولانی است و امسال از شرایط معمول هم طولانی تر بود و ما بررسی آثار را از ماه نوامبر شروع کردیم، در صورتیکه به طور معمول در ماه مارس یا آوریل کار را شروع می کردیم. از ژانویه به بعد با سیل بی پایانی از فیلم ها رو به روشدیم و تعداد فیلم های بیش از آن چیزی بود که می توانستیم آنها را تماشا نماییم. درباره ی فیلم های ایرانی نیز همه آنها را دیدیم و ماه ها پیش از بروز مشکلاتی برای برخی سینماگران ایرانی، آثار آنها را دیدیم و پذیرفتیم.
آخرین فیلمی که انتخاب کردیم «بدون خرس» از جعفر پناهی بود، اما حدودا یک ماه پیش از دستگیری، فیلمش برگزیده شد. وقتی فیلم او را دیدیم، بلافاصله عاشق آن شدیم، دعوت نامه را فرستادیم و بلافاصله پذیرفت.
من می خواهم بر این واقعیت تاکید کنم که ما در انتخاب هایمان تحت هدایت مسائل سیاسی نیستیم. فیلم های سیاسی زیادی در انتخاب ما امسال وجود دارد که از آن جمله می توان به فیلم «آرژانتین، ۱۹۸۵» از «سانتیاگو میتر» یا فیلم «زندگینامه» از کشور اندونزی اشاره نمود، اما این چیزی است که بعد از انتخاب فیلم به وجود می آید. البته می دانم که سینما می تواند یکی از قوی ترین ابزارهایی باشد که برای انعکاس جامعه معاصر داریم. این یکی از نقاط قوت بزرگ سینما است و می تواند در انجام آن بسیار بسیار موثر باشد.
سینمای ایران حضور پررنگی در دوره ی جدید جشنواره ونیز خواهد داشت، «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «بدون خرس» از جعفر پناهی، دو نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره امسال ونیز هستند و لیلا حاتمی نیز یکی از داوران بخش مسابقه اصلی خواهد بود. همین طور سینمای ایران در بخش افق ها با فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی حضور خواهد داشت و در بخش افق ها اِکسترا نیز فیلم «بی رویا» از آرین وزیر دفتری به روی پرده می رود.
باتوجه به اینکه امسال ۳ فیلم اوکراینی در بین آثار بخش رسمی حضور دارند و هیچ فیلم روسی انتخاب نشده؛ دبیر جشنواره ونیز در ادامه در پاسخ به پرسش که آیا این موضع بی طرفانه سیاسی در مورد روسیه و فیلمسازان روسی صدق می کند یا خیر نیز عنوان کرد: «امسال فیلم روسی بسیار بسیار کمی برای حضور به جشنواره ارسال شد، چند فیلم جالب بودند، اما آنقدر خوب نبودند که انتخاب شوند. بدین سبب مجبور نبودیم با شرایط سختی روبرو شویم که باید تصمیم بگیریم که آیا آنها را دعوت نماییم یا نه. اما باز هم همان چیزی را که در افتتاحیه نمایشگاه هنری بینال گفته شد تکرار می کنم که ما یک هنرمند را فقط به خاطر ملیتش ممنوع نمی نماییم، اما از هیچ شخص یا فیلمی دعوت نمی نماییم که مستقیماً با وزارت فرهنگ روسیه در دولت روسیه در ارتباط باشد».
ایشان سپس اظهار داشت: «به نظر من باید از هنرمند یا فیلمی که در مقابل جنگ قرار می گیرد و حقیقت را از سیاست می گوید، حمایت نماییم، برای اینکه آنها در کشور خود با شرایط شخصی بسیار سختی روبرو هستند و جان خودرا به خطر می اندازند و ممکنست به خاطر اظهارات و مواضع خود به زندان بیفتند. زمانی که نیاز به حمایت دارند، تحریم آنها بدتر خواهد بود. اما همانطور که گفتم امسال فیلم روسی ندیدیم که آنقدر خوب باشد که به ونیز دعوت شود.»
«باربرا» درباره ی برگزاری جشنواره ونیز امسال نیز توضیح داد: «به روندی عادی برگزاری جشنواره برمی گردیم و هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت. ما از دستورالعمل های وزارت بهداشت ایتالیا پیروی می نماییم و هم اکنون وضعیت تحت کنترل است و شمار مبتلایان در سراسر ایتالیا رو به کاهش است، پس جای نگرانی نیست و از سالن ها با حداکثر ظرفیتشان استفاده خواهیم کرد. ماسک مورد نیاز نخواهد بود، بااینکه ما همچنان به مردم پیشنهاد می نماییم در صورت تمایل از آن بهره گیرند. فرش قرمز باردیگر برای مخاطبان باز خواهد شد و مثل دو سال قبل تنها محدود به عکاسان نمی شود».
هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار می گردد.






منبع:

1401/06/07
23:38:56
5.0 / 5
567
تگهای خبر: جشنواره , زندگی , سینما , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴