رئیس دانشگاه تهران تاكید كرد

ضرورت واکاوی و نگاه محققانه دانشگاهیان به آموزه های امام علی(ع)

ضرورت واکاوی و نگاه محققانه دانشگاهیان به آموزه های امام علی(ع)

به گزارش راستابلاگ رییس دانشگاه تهران اظهار داشت: باید تلاش نماییم در قالب چارچوب های علمی و دانشگاهی، موضوع جهاد تبیین واقعیت ها که از مبناهای عقیدتی مان شروع می شود و به مباحث انقلاب اسلامی ادامه پیدا می کند را با قدرت سامان دهیم.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در جشن عید غدیر که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه‌ هران برگزار شد، ضمن اشاره به نام گذاری تالار به نام علامه امینی و تجلیل از خدمات عالمانه و فاخر این عالم برجسته، اثر محققانه، عمیق و معظم «الغدیر» علامه امینی را به مثابه یک جهاد تبیین برای روایت صحیح واقعه غدیر دانست و اظهار داشت: علامه امینی با یک پروسه محققانه، کاری بزرگ را در نگارش الغدیر انجام داده است تا روایت دقیق و درستی از حادثه غدیر داشته باشد.

وی ادامه داد: در غدیر، مولای متقیان حضرت علی(ع) به جانشینی پیام اکرم(ص) از جانب خداوند متعال برگزیده شدند اما از فردای آن روز تا امروز، خطیبان جیره خواری بوده اند که در منابر و مواعظ خود برای نادیده گرفته شدن و حتی وارونه جلوه دادن واقعیتی که ۱۲۰ هزار نفر شاهد آن بوده اند، تلاش نموده اند. همین موضوع نشان میدهد که تبیین واقعه غدیر و کار باارزش علامه امینی که یک واقعیت تاریخی را با ذکر روایات موجود در منابع اهل سنت روایت می کند، چقدر توانسته است در زنده ماندن غدیر و اثبات آن موثر باشد.

دکتر مقیمی اشاره کرد: وقتی حادثه غدیر و پروسه تبیینی انجام شده توسط علامه امینی درباره روایت غدیر را مرور می نماییم، به اهمیت جهاد تبیین برای واقعیت هایی که در دوران معاصر اتفاق افتاده است، بیشتر پی می بریم.

رییس دانشگاه تهران از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به عنوان با اهمیت ترین رویدادی که در تاریخ معاصر شاهد آن بوده ایم، نام برد و با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای جهاد تبیین، اظهار داشت: گاهی شاهد می باشیم که به بهانه وجود کاستی هایی در جامعه، روایت های نادرستی از حادثه بزرگ انقلاب اسلامی و جایگاه نظام اسلامی در دنیا صورت می گیرد؛ یعنی نه فقط عزتی که ملت بزرگ ایران و ملل مسلمان از این رویداد بزرگ کسب کردند به درستی روایت نمی گردد، بلکه گاهی اوقات این واقعیت بزرگ وارونه جلوه داده می شود و اگر با کار محققانه و دانشگاهی، واقعیت های انقلاب اسلامی را به درستی منعکس نکنیم، دشمنان اسلام این رویداد بزرگ را به شکلی وارونه برای نسل های آینده روایت خواهند کرد.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اشاره کرد: باید تلاش نماییم در قالب چارچوب های علمی و دانشگاهی، موضوع جهاد تبیین واقعیت ها که از مبناهای عقیدتی مان شروع می شود و به مباحث انقلاب اسلامی ادامه پیدا می کند را با قدرت سامان دهیم؛ یعنی بصورت مستند، از اتفاقات و رویدادهایی که با آن روبه رو شده ایم و شاهد تغییر و تحولات در جامعه مان بوده ایم، روایت درستی داشته باشیم.

وی همین طور نهج البلاغه امیرالمومنین را که با کوشش های محققانه سید رضی گرداوری شده است را منبعی ارزشمند، آموزنده و در دسترس برای پژوهشگران همه رشته ها و همه موضوعات از مباحث خداشناسی تا مباحث اجتماعی، اقتصادی و حکومتی دانست و گفت: متاسفانه کمتر از دید علمی و دانشگاهی، نهج البلاغه را مورد توجه قرار داده ایم.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه را منبع غنی برای تدوین خط مشی های حکمرانی اسلامی برشمرد و توضیح داد: فرمان مبارک امام علی(ع) به مالک اشتر بیش از همه برای ما شناخته شده است، و این در حالیست که ما می توانیم برای تمام ابعاد اجتماعی و حکومتی از آموزه های نهج البلاغه بهره مند شویم. به عنوان مثال، از نامه ای کوتاه که در زمینه مشی حضرت امیرالمومنین(ع) درباره نحوه اعتماد حاکمان و کارگزاران به مردم صحبت می کند، می توان مباحث مربوط به اعتماد عمومی در جامعه و رابطه بین حکومت و کارگزاران با مردم را که یکی از موضوعات مهم امروز ماست، تئوریزه کرد.

وی ادامه داد: جوهره و عصاره نهج البلاغه، پس از بحث های خداشناسی، پرداختن به بحث عدالت در مدیریت است، چیزی که امروز به شدت در جامعه و نظام مدیریت دولتی مان به آن نیازمند هستیم. امام علی (ع) عدالت را قرار دادن هر چیز در جای خودش تعریف می کنند و آنرا از نظر مباحث متنوع حکومتی و مدیریتی در نهج البلاغه مورد بررسی قرار می دهند که می طلبد بر روی آن کار علمی و محققانه انجام دهیم.

رییس دانشگاه تهران بر واکاوی و نگاه محققانه دانشگاهیان به آموزه های امام علی(ع) اصرار کرد و اظهار داشت: گاهی فکر می نماییم پرداختن به سیره نظری و عملی ائمه اطهار علیهم السلام، تنها وظیفه یک گروه از پژوهشگران است که در زمینه معارف اسلامی و اندیشه اسلامی کار می کنند. این درحالیست که همه ما در رشته های مختلف به ویژه در رشته های علوم انسانی و اجتماعی باید به این مساله بپردازیم و کاربست های آنرا در جامعه مورد توجه قرار دهیم تا در کنار ذکر مناقب آن حضرت و بهره مندی از ثواب اخروی، از برکات و آموزه های امیرالمومنین (ع) در زندگی فردی و سازمانی بهره مند شویم.




منبع:

1401/04/27
19:17:46
5.0 / 5
650
تگهای خبر: خدمات , دانشگاه‌ , زندگی , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴