از یک تقدیر انیمیشنی تا چند خبر دیگر سینمایی

از یک تقدیر انیمیشنی تا چند خبر دیگر سینمایی

راستابلاگ: یک مراسم تقدیر در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پخش داستان عکس از هاشور، نخستین اکران مردمی ˮبی صدا حلزونˮ و... همچون خبرهای سینماست.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مراسم تقدیر از برگزیدگان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در جشنواره پویانمایی، بعدازظهر دوشنبه ۲۳ خردادماه با حضور مدیرعامل، معاون مستند و هنرمندان برگزیده انجام شد.
امیر محمد دهستانی معاون انیمیشن، اولین سخنران این مراسم بود، او اظهار داشت: «از موفقیت انیماتورهای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران بسیار خوشحالم. این دستاورد شما بعنوان فیلمساز و سیستم مرکز بعنوان پشتیبانی است، البته اصل کار برعهده فیلمساز بوده و معتقدم شان و جایگاه خالق اثر از تمام شئونات فیلمسازی مثل منتقد، استاد و... که وجود دارد، بالاتر است چونکه در ابتدا باید اثری خلق شود تا بتوان درباره آن صحبت کرد. پس اولویت با خلق کننده آنست. البته نمی توان نقش پشتیبانی و حمایتی که در تولید فیلم اتفاق می افتد و ساز و کاری را که در آن وجود دارد، نادیده گرفت، بخصوص وقتی اثر به سمت خلق اثری حرفه ای رود.»
وی اظهار داشت: « زمانی تصمیم گرفته بودم، یک سال در مرکز فعالیت کنم، اما جذابیت مرکز مرا دامن گیر کرد. وقتی آقای حمیدی مقدم به مرکز آمد، بعنوان معاون انیمیشن مشغول به فعالیت بودم، اگر ایشان در مرکز تغییر و تحول اعمال می کرد، اساسا اتفاقات به سمت و سوی دیگری می رفت، بدون حمایت و همراهی ایشان این دستاوردها به دست نمی آمد.»
معاون انیمیشن افزود: «شورای انیمیشن مرکز گسترش متشکل از استادان ارجمند مریم کشکولی نیا، امیر سحرخیز، محمدعلی صفورا، اسماعیل شرعی، سیاوش زرین آبادی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی خرمیان، مهدی آقاجانی، شهنام صفاجو، امید خوش نظر و بهرام عظیمی، دوستان بزرگواری که ممکنست نامشان را در این لحظه فراموش کرده باشم، و مسئول همیشه همراه و دلسوز بخش انیمیشن مرکز آقای رسول نبی ابهری، این اساتید افراد موثری هستند که در کنار ما بوده اند تا بتوانیم در زمینه انیمیشن کارهایی تازه انجام دهیم.»
دهستانی افزود: «اتفاقات خوبی در مرکز گسترش رخ داد، در مقاطعی کمبودهایی هم وجود دارد، ممکنست بودجه کافی نداشته باشیم، اما اهتمام ما بر این بوده که باتوجه به سیستمی که در مرکز گسترش وجود دارد در حیطه های مختلف مثل پژوهش، انتشارات، تدوین و... کار نماییم. ما اهتمام مان را کرده ایم اما هنوز راه نرفته بسیاری در انیمیشن ایران وجود دارد که امیدوار هستم به زودی همه مسائل مرتفع شود.»
پس از آن بخش تقدیر از برگزیدگان شروع شد و از اهورا شهبازی برنده دو جایزه تندیس طلایی فیلم اول در بخش کوتاه و تندیس طلایی بهترین انیماتور برای فیلم کلاغ، محبوبه کلایی برنده جایزه ویژه هیئت داوران برای فیلم دیوار چهارم، امین کفاش زاده برنده تندیس طلایی بهترین فیلمنامه برای فیلم جسم خاکستری، سمانه شجاعی کارگردان فیلم جسم خاکستری، فائزه دادگر آزاد برنده تندیس طلایی بهترین کارگردانی در بخش دانشجویی برای فیلم ۰۱۶مجیدرضا عیوضی برنده تندیس طلایی بهترین فیلمنامه در بخش دانشجویی برای فیلم بهشت، الیکا مهران پور برنده تندیس طلایی بهترین فضا سازی برای فیلم بزرگترین ماجرای گلی، آرش قاسمی برنده تندیس طلایی بهترین صداگذاری برای فیلم نهنگ سفید، محمد قاسمی برنده تندیس طلایی بهترین صداگذاری برای فیلم نهنگ سفید، امیر مهران کارگردان فیلم نهنگ سفید، حمید محمدی حجت آبادی برنده تندیس نقره ای بهترین دستاورد فنی برای فیلم گذشته، فاطمه غروی منجیلی دریافت دیپلم افتخار در بخش کودک و نوجوان برای فیلم دست و تخم مرغ تقدیر گردید. مدیر عامل مرکز با اهدای لوح از کوشش های امیر محمد دهستانی معاون انیمیشن قدردانی نمود.
سخنران بعدی این مراسم که فضایی صمیمانه داشت، محمد حمیدی مقدم بود. وی در شروع اظهار داشت: «اختتامیه دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران برای من بسیار لذت بخش و باشکوه بود. مرکز گسترش یکی از ارکان اصلی تولید انیمیشن است، ممکنست به نظر برسد توجه و تمرکز ما بر تولید مستند است، اما همه حوزه ها برایمان به یک اندازه، مهم و پررنگ است. مرکز باید محل تلاقی اندیشه ها، ارتباط و گفتگو باشد، سازندگان آثار را ببینیم و با آنها در فضایی صمیمانه گفتگو نماییم. تابحال هم آنچه اتفاق افتاده همین بوده. بعنوان مدیر عامل امیدوار هستم در زمینه پویانمایی این دیدارها و گپ و گفت ها بیشتر شود.»
حمیدی مقدم اضافه کرد: «جایزه های فیلمسازان مرکز گسترش در جشنواره پویانمایی تهران، تکنیکال و مهم می باشد. این یعنی ما به قابلیت های برتری دست پیدا کرده ایم. ۱۰ اثر که به موفقیت رسیدند، از بین ۳۰ عنوان فیلم مرکز گسترش در جشنواره انتخاب شدند. ما تنها مرکزی هستیم که این تعداد از انیمیشن را در ۲ سال اخیر حمایت و تولید کردیم. این اتفاق خوب با دقت، درایت و مدیریت امیرمحمد دهستانی صورت گرفت. آنچه او انجام داده، در تاریخ ثبت خواهد شد.»
مدیر عامل افزود: « مقطع زمانی ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، مقطعی درخشان در زمینه انیمیشن هنری و کوتاه ایران است. خوشبختم که با چنین تیمی در مرکز گسترش همراه بودم، امیدوار هستم ما، دیگران و کسانی که خواهند آمد، خروجی موجود را پاس بدارند خانواده انیمیشن در مرکز همدل، نوآور و خلاق است.»
حمیدی مقدم اظهار داشت: «اتفاقی که در زمینه انیمیشن کوتاه افتاده با دوران درخشش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که از آن بعنوان دوران تولد و درخشش انیمیشن ایران یاد می شود، قابل رقابت است. ما مهم ترین مرکز و کمپانی پشتیبانی از این نوع آثار هستیم، جریان سینمای انیمیشن به کمک شما نیاز دارد که وارد حوزه ها و عرصه های دیگری شود. باید سینمای انیمیشن را جدی بگیریم و به بخش مخاطب سازی و تجاری آن اهمیت دهیم. انیمیشن کوتاه تنها برای مجامع هنری و ‌بایگانی ساخته نمی گردد و باید به دست مخاطب برسد، این کار در مرکز گسترش شروع شده است.»
وی اظهار داشت: «جوانانی که با مرکز همکاری می کنند، سرمایه های ما هستند. ما از این سرمایه ها نگهداری می نماییم و برایمان مهمست که در وطن، با مضامین بومی و محتواهایی کار کنند که متناسب با فرهنگ و هویت ماست. بهترین تکنیسین های این حوزه در بهترین کمپانی های خارجی به کارگزار تبدیل می شوند، ما این را نمی خواهیم. برای ما استعدادهایمان مهمست و از آنها حمایت مادی و معنوی خواهیم کرد.»
مدیر عامل مرکز افزود: «ساخت و پشتیبانی از انیمیشن میان مدت در مرکز شروع شده است، یکی از وظیفه های مهم مرکز گسترش پشتیبانی از فیلم های سینمایی انیمیشن است. فعالیت جمعی برای کار طولانی مدت از بحث هایی ست که باید روی آن کار نماییم. امیدوار هستم استعدادهای کوتاه ما که کشف می شوند، وارد عرصه سینمای حرفه ای بلند و تعامل با جهان بیرون از ایران شوند. مرکز گسترش با حمایتی که وزیر محترم ارشاد آقای دکتر اسماعیلی و رئیس محترم سازمان سینمایی آقای دکتر خزاعی از آن دارند، می تواند به اهداف خود برسد.»
حمیدی مقدم اظهار داشت: «سال ۱۴۰۱ نسبت به سالهای قبل در عرصه تولید منابع مالی بالا رفته است. این افزایش بودجه روی تولید فیلم، بخش های گوناگون و پشتیبانی از سینماگران موثر است. به سبب انتشار ویروس کرونا، دوران گرفتاری مالی که در انتهای سال ۱۳۹۸ داشتیم، کمتر شده است. مرکز گسترش بعنوان یک شتاب دهنده، می خواهد از کشف استعداد تا ورود به حرفه ای سازی گام بردارد. روشن ترین و زیباترین دریچه سینمای ما انیمیشن است و باید آنرا جدی بگیریم، منتظر طرح ها و ایده های بعدی هستیم.»
حمیدی مقدم در آخر از مدیران و همکارانش در مرکز تشکر و با اهدای لوح تقدیر از آنها قدردانی نمود.

«داستان عکس» با چهار روایت به انتها می رسد/ پخش از هاشور
قسمت پایانی مجموعه مستند «داستان عکس» به کارگردانی مجتبی سعادت در هاشور اکران می شود.
به گزارش روابط عمومی، قسمت چهارم و پایانی مجموعه مستند «داستان عکس» به طراحی و کارگردانی مجتبی سعادت، فردا چهارشنبه 25 خردادماه ساعت ۱۷ در پلت فرم هاشور تماشایی می شود.
این مجموعه مستند که در چهار قسمت تولید شده است، داستان تصاویر خاطره انگیز را از زبان عکاسان آن روایت می کند تا مخاطب با قصه های شان آشنا شود.
هر قسمت از «داستان عکس» قصه چند عکاس در ژانرهای متفاوت را روایت می کند که در قسمت چهارم با مینا زیوری و داستان عکس او از عباس کیارستمی، علی فریدونی و داستان عکس هواپیماربایی، ابوالقاسم حاج محمدی که روایت تصویر مسابقات دو صد متر بارسلون را بازگو می کند، یارتا یاران و قصه عکس او از اخوان ثالث جلوی دوربین می رود، همراه می شویم.
همه قسمت های این مجموعه مستند، در دسترس علاقه مندان قرار خواهد داشت و برای تهیه بلیت می توانید به سایت هاشور مراجعه کنید.
عوامل «داستان عکس» عبارتند از طراح و کارگردان: مجتبی سعادت، مشاور و برنامه ریز: حسین خلج، دستیار کارگردان: محمد حسینی، تصویر: مجتبی سعادت، مدیر تولید: فرید پرویز، تیتراژ: معید سعادت، گرافیست: افرا شهروزی، مجری طرح: الناز پرویز، روابط عمومی: فروغ گشتیل.


اولین اکران مردمی «بی صدا حلزون» با حضور «هانیه توسلی» و «محسن کیایی» در مگامال
فیلم بی صدا حلزون(عاشقانه ای بی صدا) در نخستین اکران مردمی «تهران» چهارشنبه ۲۵ خردادماه ساعت ۱۹ در «پردیس سینمایی مگامال» روی پرده می رود.
در این اکران «بهرنگ دزفولی زاده» کارگردان اثر و «مرتضی شایسته» تهیه کننده همراه با «هانیه توسلی» و «محسن کیایی» بازیگران فیلم به تماشای بی صدا حلزون می نشیند.
فیلم بی صدا حلزون از چهارشنبه ۲۵ خرداد در سینماهای سراسر کشور اکران خودرا شروع خواهدنمود.
علاقه مندان می توانند بلیت فیلم را از سامانه های «سینماتیکت»، «گیشه ۷» و «ایران تیک» تهیه کنند.
گروه بازیگران اصلی بی صدا حلزون را هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی می سازند و مجتبی شکری، نقش بازیگر کودک را ایفا می کند.



رمزگشایی از معماهای پشت پرده فوتبال
«ایجنت» با موضوع مسائل و حواشی پشت پرده فوتبال به کارگردانی اشکان درویشی به زودی مقابل دوربین می رود.
به گزارش مشاور رسانه ای پروژه، اشکان درویشی که نخستین فیلم بلندش با نام «کن – پامنار» بتازگی آماده نمایش شده و این روزها توسط گروه پخش بین المللی فرست اسکرین به مدیریت سولماز اعتماد مراحل حضور در جشنواره های خارجی را طی می کند، به زودی ساخت دومین فیلم بلند خود با عنوان «ایجنت» را شروع می کند.
«ایجنت» درباره مسائل پنهان و سیاه پشت پرده فوتبال است و معماهای عجیبی از دلالی در دنیای فوتبال تا ایجنت یا همان کارگزار رسمی فوتبال را رمزگشایی می کند.
نگارش فیلمنامه «ایجنت» بتازگی توسط سیروس همتی و برمبنای طرحی از اشکان درویشی به انتها رسیده، در بانک فیلمنامه خانه سینما ثبت شده و در انتظار دریافت پروانه ساخت است.
این پروژه پربازیگر دارای شخصیت های مختلفی است که عمده بازیگران آن به زودی از میان هنرمندان کردزبان و سایر نقاط کشور انتخاب خواهند شد.





منبع:

1401/03/25
08:01:09
5.0 / 5
763
تگهای خبر: اكران , بازیگران , بین المللی , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳