دبیر كمیته خوراك انجمن صنفی آژانس های ایران مطرح كرد
نقش مهم گردشگری خوراک در متمایزسازی مقاصد
به گزارش راستابلاگ خراسان رضوی دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس های ایران اظهار داشت: امروزه برندسازی در گردشگری خوراک این توانایی را دارد که به یک استراتژی بازاریابی و اقتصادی مهم برای صنایع مرتبط مانند هتلداری و یا عاملی مهم برای متمایزسازی مقاصد گردشگری تبدیل گردد.
زهرا لاریجانی در گفتگو با ایسنا در مورد مفاهیم در رابطه با اصول و چرایی برندسازی گردشگری اظهار نمود: گردشگری خوراک باعث توسعه اقتصاد بومی و محلی می شود، اشتغال زایی را تقویت می کند و همینطور در امر رسیدن به توسعه پایدار نقش مهمی را دارد.
وی افزود: گردشگری خوراک می تواند یک ابزار کلیدی در توسعه تصویر مثبت از یک کشور در سطح بین المللی باشد. از آنجاییکه خوراک و فرهنگ محلی بیان کننده شخصیت ها، خصوصیت ها و انتقال فرهنگ است، می تواند به ابزاری برای برندسازی گردشگری خوراک در مقاصد تبدیل گردد.
دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس های ایران افزود: گردشگری خوراک می تواند با ایجاد یک برند بعنوان یک منبع بالقوه مهم در توسعه پایدار اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی در مقاصد گردشگری شناخته شود. به عبارت دیگر غذا می تواند به عامل مهمی برای متمایزسازی مقصدها تبدیل گردد. همینطور امروزه برندسازی در گردشگری خوراک می تواند به یک استراتژی بازاریابی و اقتصادی مهم برای صنایع رستوران داری، هتلداری، تفریح گاه ها و مقاصد گردشگری تبدیل گردد.
ایجاد اشتغال و بهبود اقتصادی از اهداف برندینگ گردشگری خوراک است
لاریجانی در مورد استانداردها و اهداف این برندسازی تصریح کرد: استانداردهای این برندسازی تنوع غذایی، بازاریابی، مدیریت مقصد گردشگری خوراک، تنوع فرهنگی، نشاط و سرزندگی جوامع محلی، عرضه گردشگری خوراک شهری و روستایی است. یکی از مهم ترین اهداف و عوامل در ساخت مدیریت برند گردشگری خوراک فرصت های اقتصادی می باشد که باعث تحول در این نوع گردشگری می شود. همینطور توسعه پایدار، ایجاد اشتغال، بهبود اقتصادی و ایجاد فرصت های اقتصادی از دیگر اهداف برای جامعه میزبان گردشگری خوراک خواهد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که چه اقدامات خلاقانه ای می تواند در توسعه این برندسازی صورت گیرد، تشریح کرد: باید بگوییم که برند یک منبع ارتباطی در ارتباط با مشتریان و ذی نفعان محلی است. زمانی یک مقصد گردشگری خوراک در برندسازی موفق خواهد شد که گردشگران، رفتار خرید خویش را تکرار کنند و باردیگر برای استفاده از خدمات گردشگری خوراک به این مقاصد رجوع کنند.
تهیه و تدوین نقشه راه گردشگری خوراک مهم ترین راهبرد این برندسازی است
دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس های ایران تصریح کرد: معرفی راهبردهای مناسب جهت شناخت فرهنگ، آداب و رسوم ملل و برندینگ مقاصد یک فرایند مدیریتی است که نقش خویش را در چند سطح ایفا می کند؛ در درجه اول میتوان به حلقه اتصال شناختی با سیستم ارزشی و ادراکی مشتریان اشاره نمود. در درجه دوم ابزاری برای هماهنگ کردن رفتار ذی نفعان مختلف گردشگری خوراک مد نظر است که در بازاریابی مقصد دخیل هستند.
لاریجانی افزود: در درجه سوم معرفی شهرهای مختلف ایران بعنوان شهرهای خلاق گردشگری خوراک بعنوان یک مقصد گردشگری از یک ارزش ویژه برای برندسازی مبتنی بر مشتری مداری مقاصد گردشگری خوراک محسوب می شوند. در درجه چهارم هم ایجاد سازمان های مدیریت مقصد گردشگری خوراک همچون تشکل های گردشگری خوراک و استفاده از نظریات و بررسی اجزا و عوامل موثر در برندسازی گردشگری خوراک مد نظر است. در آخرین مرحله عامل و مهم ترین مبحث تهیه و تدوین نقشه راه گردشگری خوراک است که باید در ایران پیاده سازی شود.
ایران با داشتن تنوع غذایی فراوان می تواند مقصد خوبی برای گردشگری خوراک باشد
وی در پاسخ به این سؤال که تا امروز توسعه برندسازی گردشگری خوراک چه وضعیتی را طی کرده، ابراز کرد: گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری و از محصولات گردشگری با خصوصیت نامحدودی بوده که می تواند منحصربه فردترین و جذاب ترین نوع گردشگری باشد. این گونه از گردشگری با عنایت به تنوع غذایی و نوشیدنی زیاد که در کشور داریم می تواند نقش مهمی در جذب توریستهای داخلی و خارجی ایفا کند.
دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس های ایران خاطرنشان کرد: این نوع از گردشگری با آداب، رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط می باشد و برای توریستهایی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به کشور ما قدم می گذارند جذابیت فوق العاده ای دارد. مطالعات تطبیقی کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، آلمان، ترکیه، مالزی و... در این نوع از گردشگری نشان از برنامه ریزی خاص این کشورها در زمینه گردشگری خوراک دارد.
لاریجانی بیان نمود: در واقع این کشورها با تدوین نقشه راه گردشگری خوراک مناسب، تلاش در افزایش بهره وری اقتصاد جوامع محلی خود خصوصا جوامع روستایی دارند. برندسازی گردشگری خوراک فرایند بخش بندی بازار را تسهیل کرده و سبب ایجاد تمرکز بیشتر برای یکپارچگی در انتخاب مقصد گردشگری خوراک خواهد شد.
وی افزود: معماری برند، هویت برند، تصویر برند و کیفیت برند سبب ایجاد تعهد و ارزش دید توریستهای داخلی و خارجی شده و نقش کلیدی برندسازی گردشگری خوراک در ایجاد دگرسانی و یا برتری برای محصول و یا مقصد گردشگری خوراک دارد.
دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس های ایران خاطرنشان کرد: ایجاد راهبردهای مدرن توسعه گردشگری خوراک، الگوسازی، بازاریابی داخلی و برگزاری جشنواره ها و دیگر رویدادهای گردشگری خوراک نقش بسزایی در تدوین شاخص ها، معرفی هویت، شناسایی و معرفی جاذبه های گردشگری خوراک با رویکرد تعیین راهبرد برندسازی و جذب توریستهای داخلی و خارجی مقاصد گردشگری خوراک دارد.
لاریجانی در مورد این مورد که برندسازی گردشگری خوراک چه میزان زمان خواهد برد، تصریح کرد: تا امروز خوشبختانه همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تشکل های در رابطه با گردشگری خوراک خیلی خوب بوده است و این خود سبب شده نقشه تدوین راه گردشگری خوراک بزودی صورت گیرد. امیدواریم بزودی با برنامه ریزی دقیق و مدون این موفقیت برای این صنعت رقم بخورد.
منبع: راستابلاگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب