شناسایی ۲ سرعت صوت در مریخ !

شناسایی ۲ سرعت صوت در مریخ !

آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا بتازگی با انتشار ویدئویی کوتاه درباره سرعت صوت در مریخ توضیح داد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، اولین تجزیه و تحلیل صداهای ضبط شده توسط مریخ نورد استقامت نشان میدهد که سرعت صوت در سیاره سرخ کمتر از زمین است. این سرعت همین طور برای صداهای با ارتفاع صوت پایین و بالا در نتیجه اتمسفر نازک مریخ و دی اکسید کربن متفاوت می باشد.
سرعت صوت فاصله ای است که یک موج صوتی در مدت زمان یک ثانیه در یک سیال می پیماید. سرعت صوت مشخص می کند که این موج در بازه مشخصی از زمان چه مسافتی را طی می کند. نَواک، زیرایی (زیر و بمی) یا ارتفاع صوت کیفیتی است؛ ادراکی در مورد صداها که اجازه درجه بندی و ترتیب دهی آنها برمبنای زیر و بمی را به ذهن می دهد.
گروهی از دانشمندان بین المللی که این صداهای ضبط شده را بررسی کردند، دریافتند که صدا با چه سرعتی در این جو بسیار نازک حرکت می کند یا این که صدای مریخ ممکنست چگونه به گوش انسان برسد و چگونه دانشمندان می توانند از این صداهای ضبط شده جهت بررسی تغییرات ظریف فشار هوا در دنیای دیگر استفاده کنند. آنها همین طور با بررسی این صداها می توانند از وضعیت مریخ نورد استقامت نیز آگاه شوند.
روی زمین، صوت بطور معمول با سرعت ۷۶۷ مایل در ساعت (حدود ۳۴۰ متر در ثانیه) حرکت می کند؛ اما در مریخ، صداهای با ارتفاع صوت کم با سرعت حدود ۵۳۷ مایل در ساعت (۲۴۰ متر در ثانیه) حرکت می کنند، در صورتیکه صداهای با ارتفاع صوت بلند با سرعت ۵۵۹ مایل در ساعت (۲۵۰ متر در ثانیه) حرکت می کنند. انتظار می رفت که یک جو سرد کربن دی اکسید بر سرعت صوت تاثیر بگذارد، اما این پدیده تا آن زمان که ضبط انجام نشده بود، هیچ گاه دیده نشده بود.
مریخ نورد استقامت به دنبال کشف حیات باستانی در سیاره سرخ است و درحالی که سایر ماموریت های مریخی به دنبال یافتن نشانه هایی از آب هستند، این مریخ نورد پا را یک قدم فراتر گذاشته و سنگ های قابل توجهی برای بازگرداندن به زمین جمع آوری کرده است. مقرر است ناسا و همتای اروپایی آن اواخر این دهه ماموریتی برای بازگرداندن نمونه ها به زمین به انجام برسانند.
مریخ نورد استقامت در سال ۲۰۲۱ در ۴۵ کیلومتری دهانه جزرو فرود آمد. دانشمندان این ماموریت باور دارند که میلیاردها سال پیش، این دهانه یک دریاچه و دلتای یک رودخانه را در خود جای داده بوده است و بنا بر این این ناحیه به مکانی مناسب برای نمونه برداری و جستجوی نشانه های بالقوه حیات باستانی تبدیل گشته است.
"استقامت" بخش عمده ای از نخستین سال زمینی خودرا صرف کاوش در منطقه ای در جنوب و غرب محل فرود خود کرده است. حالا این مریخ نورد در راه بازگشت به نقطه فرودش است تا کار خودرا در دلتای باستانی ادامه دهد.


1401/01/13
20:29:25
5.0 / 5
702
تگهای خبر: بین المللی , سفر , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳