وزارت علوم باید چه اقداماتی برای تحقق شعار سال انجام دهد؟

وزارت علوم باید چه اقداماتی برای تحقق شعار سال انجام دهد؟

به گزارش راستابلاگ دبیر اتاق فکر سیاست گذاری علم وزارت علوم و مشاور معاون پژوهشی وزیر علوم ضمن اشاره به اینکه نقش وزارت علوم، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در تولید دانش بنیان بی بدیل است و هیچ جایگزینی ندارد، اظهار داشت: با ˮآموزش پژوهش محور و مهارت گراˮ، ˮتوسعه پژوهش های کاربردیˮ، ˮتوسعه فناوری های راهبردی و تحول آفرینˮ و ˮاتصال توانمندی های پژوهشی و فناوری به کسب وکارهاˮ میتوان به تولید دانش بنیان کشور، کمک جدی کرد.



دکتر رضا نقی زاده در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، وزارت علوم را یکی از مهم ترین وزارت خانه ها در زمینه تحقق تولید دانش بنیان برشمرد و اظهار داشت: نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ ا و مراکز پژوهشی و فناوری در این راه، راهبردی است و اجزای مختلف وزارت علوم؛ شامل حوزه های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، فناوری و نوآوری وزارت در تحقق تولید دانش بنیان نقش دارند.

وی با تکیه بر نقش دانشگاه ها در تحقق اقتصاد دانش بنیان، افزود: بنیان و پایه تولید دانش بنیان، دانش و فناوری است و دانشگاه جایگاه اصلی دانش و فناوری در کشور است. در سایر کشورهای پیشرفته هم از زمانی که اقتصاد دانش بنیان به شکل جدی مطرح شده، نقش دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

دبیر اتاق فکر سیاست گذاری علم وزارت علوم، با بیان اینکه این وزارت خانه، زنجیره ای از اقدامات را در دوره جدید شروع کرده است که این اقدامات می تواند به تولید دانش بنیان کشور کمک جدی کند، تشریح کرد: مهم ترین این اقدامات، «آموزش پژوهش محور و مهارت گرا»، «توسعه پژوهش های کاربردی با رویکرد حل مسائل دانشی دستگاههای و نهادهای اقتصادی و صنعتی»، «توسعه فناوری های راهبردی و تحول آفرین» و «اتصال توانمندی های پژوهشی و فناوری به کسب و کارهای فناور و دانش بنیان از راه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری» است.

مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد اقدامات کلیدی که در سال جدید باید مورد توجه قرار گیرد، توضیح داد: مطابق با اسناد بالادستی و برنامه های وزارت علوم، در سال جدید چهار اقدام کلیدی با محوریت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی، باید مدنظر قرار گیرد. اقدام اول در سطح آموزش است که لزوم آموزش های مهارتی و افزایش ضریب اشتغال پذیری را ایجاب می کند. گستره آموزش در دانشگاه ها باید فراتر از آموزش های کتب تخصصی باشد و باید به نگاههای چند ساحتی در آموزش مهاجرت کرد.

وی افزود: اقدام کلیدی دوم، توسعه پژوهش های کاربردی بخصوص در رابطه با رساله ها و رساله های تحصیلات تکمیلی است. باید بپذیریم که الان نظام جذب و به کارگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور معیوب است و باید با استفاده از فرصت سال جدید، تحولات اساسی در آن ایجاد کرد.

این متخصص سیاست گذاری علم، فناوری و نوآوری تصریح کرد: جذب دانشجوی دکترا، بدون در نظر گرفتن نیازها و تقاضاهای فعال، از دست دادن فرصت ها و امکانات ناشی از پنجره نیروی انسانی متخصص و دانش محور است. اگر همین پژوهش های تحصیلات تکمیلی به سمت حل نیازهای جامعه و صنعت حرکت نماید، مطمئن هستم یک حرکت ملی را شاهد خواهیم بود.

رئیس حوزه پژوهشی وزارت علوم، اقدام کلیدی سوم را افزایش مشارکت دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی در زیست بوم دانش بنیان دانشگاه ها عنوان نمود و اظهار داشت: در شرایط کنونی سهم مشارکت در زیست بوم دانش بنیان دانشگاه ها کم تر از پنج درصد است و با همین امکانات فعلی میتوان ظرفیت مشارکت دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی را به دو برابر شرایط فعلی افزایش داد.

وی افزود: اگر هم اکنون نزدیک به ۶۰ هزار فعال در این زیست بوم داریم، با برنامه ریزی و تلاش، آنرا میتوان به بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر افزایش داد. باید برای این برنامه داشته باشیم و بازیگرانی که در این زیست بوم فعال می شوند را تشویق نماییم. دانشجو و عضو هیات علمی که در این زیست بوم فعال شود، مطمئناً امکان درک بیشتری از حقیقت های جامعه، صنعت و تولید کشور خواهد داشت.

نقی زاده چهارمین اقدام کلیدی وزارت علوم که باید در سال جدید مورد توجه قرار گیرد را «توسعه شرکت ها و کسب و کارهای فناور، نوآور و کارآفرین در دانشگاه ها» عنوان نمود و ضمن اشاره به تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، اظهار داشت: امروز زمان آن است که فاصله بین ایده تا کسب و کار فناور، نوآور و دانش بنیان را در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کم کرد. متاسفانه هم اکنون این زمان زیاد است و تجربیات من نشان داده است که این زمان در بعضی موارد به دو سال و حتی بیشتر، می رسد. باید موانع را برطرف کرد و این زمان را به کم تر از شش ماه و با ریسک پایین تر کاهش دهیم.

دبیر اتاق فکر سیاست گذاری علم وزارت علوم با بیان اینکه کاهش این زمان، شدنی و امکان پذیر است و تجربیات کشورهای دیگر نیز، این را اثبات نموده، اظهار داشت: ما باید امکانات را سریع و تسهیل شده در مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری را در اختیار دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی قرار دهیم تا نهضت ایجاد کسب و کارهای کارآفرین، فناور و دانش بنیان نوپا در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی شکل گیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در انتها تصریح کرد که نقش وزارت علوم، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در تولید دانش بنیان بی بدیل است و هیچ جایگزینی ندارد. باید با نگاهی علمی و عملیاتی و پر شتاب به سمت نقش آفرینی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی دانش بنیان حرکت کرد.





منبع:

1401/01/04
14:20:18
5.0 / 5
1075
تگهای خبر: بازیگران , تخصصی , دانشگاه‌ , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها