یک روز خاص برای پاسداران

یک روز خاص برای پاسداران

به گزارش راستابلاگ انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس به شدت متأثر از فرهنگی است که آنرا حسین(ع) و یارانش در نهضت عاشورا در صحنه تاریخ به نمایش گذاشتند. با مطالعه این صحنه از تاریخ درک می نماییم که ایثار، حماسه، شجاعت، فداکاری، مقابله با ظلم و کفر و حفظ کرامت انسانی جلوهای بی بدیلی از مکتب حسین(ع) هستند که نه تنها تراکم رویدادهای تاریخی آنرا کم رنگ نکرده است بلکه هرچه زمان می گذرد نو تر می شود.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، مذهب تشیعی که امام حسین (ع) آنرا در روز عاشورا به رنگ سرخ درآورد باعث شد تا انسان هایی از او و ایثارش الگو بگیرند تا در زمان هایی که ظلم و باطل می خواهند به ملت یا عقیده ای چنگ اندازی کند، سینه سپر کنند و با مقاومت و شهادت خود اجازه ندهند ارزش های الهی کمرنگ یا از صحنه روزگار محو شوند. خون امام حسین(ع) نه فقط اسلام ناب محمدی را ریشه دار کرد بلکه، انقلاب اسلامی ایران را هم به درختی تناور و پر شاخ و برگ تبدیل کرد که شکوهش برای دیگر کشورهای جهان اسلام سایه آرامش بوده و هست.

نکته ای که باید به خاطر داشت این است که آخر هشت سال دفاع مقدس مانند عاشورا هیچ وقت در دل تاریخ گم نشد و همچنان ادامه یافت و از پس این استمرار تاریخی، تفکر و ایمانی که محصول خلوص و فداکاری رزمندگان بود بار دیگر بازآفرینی شد.

امروز سوم شعبان سالروز ولادت امام حسین است. این روز به نام روز پاسدار نامگذاری شده است. بر همین مبنا مروری داریم بر رسالت تاریخی سپاه.

براساس قانون، یکی از نقش های مهم و حیاتی سپاه، مبارزه و مقابله با جریان های برانداز است. فعالیت این جریان ها بخصوص در سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی به اوج رسید. گروه هایی چون سازمان مجاهدین خلق (منافقان) چریک های فدایی اکثریت و اقلیت، حزب دموکرات، کومله، حزب خلق مسلمان، احزاب خلق بلوچ، ترکمن، غرب و حزب توده، آن چنان تحرکاتی ضد انقلاب اسلامی آغاز کرده بودند که اگر این تحرکات در هر کشور دیگری به وقوع می پیوست، کوچک ترین پیامد آن کشتار وسیع مردم و ساقط شدن دولت بود؛ اما با حماسه آفرینی یک نیروی الهی به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تمام این جریان ها به تاریخ پیوستند برخی شهرهای استان های، کردستان، آذربایجان غربی، مازندران و سیستان و بلوچستان به این رشادها شهادت می دهند.

سپاه در زمان تأسیس امکانات بسیار اندکی داشت و حتی دولت موقت هم بودجه ای به آن اختصاص نداده بود اما این نیرو در بدو کار، در استانهای مرزی با نیروهای ضدانقلاب روبه رو شد و در این میدان پیروز شد.

یکی دیگر از وظایف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محافظت از شخصیت های کشوری همچون مقامات اجرای و دینی است و این نیرو از اوایل انقلاب اسلامی این کار خطیر را بر عهده دارد.

پس از ترورهای سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۲، سپاه کارنامه درخشانی از خود در بحث محافظت از سرمایه های انسانی برجای گذاشت. در واقع با دستور حضرت امام خمینی(ره) بود که سپاه وارد فاز دفاع از مسؤلان شد. حضرت امام در واگذاری این و طبقه مهم به سپاه فرمودند: «پاسداران انقلاب و رؤسای آنان مؤظفند از این شخصیت های ارزشمند انقلابی حفاظت کنند و رفت آمدهای مشکوک را تحت نظر بگیرند.»

حضرت امام راحل توطئه های دشمنان بخصوص منافقان و سایر گروههای ضدانقلاب را به خوبی پیشبینی کرده بود. یکی از گروه ها، گروه معروف «فرقان» بود که جنایت های زیادی در ترور مسؤلان کشور مرتکب شده بود. سردار شهید محمد بروجردی که بعدها به «مسیح کردستان» معروف شد در ماجرای پرونده این گروه خدمات بسیاری عرضه کرد.

دفاع مقدس

دشمنان جمهوری اسلامی ایران که متوجه شدند با حضور نیرویی همچون سپاه، نمی توانند در داخل به توطئه های خود ادامه دهند، تصمیم گرفتند جنگ تحمیلی را ضد ایران آغاز کنند. به دنبال آغاز جنگ تحمیلی، سپاه بسیار فعالانه در صحنه نبرد حضور یافت و برپایه تکلیفی که احساس می کرد توانست در کنار دیگر نیروها مانند ارتش، ژاندارمری، ستاد جنگ های نامنظم و... جنگ را اداره کند.

به محض آغاز جنگ تحمیلی، سپاه کوشش کرد تا با حضور در میدان دفاع از تمامیت ارضی کشور از یک نیروی شهری به یک نیروی کامل نظامی با فرهنگ اسلامی تبدیل شود؛ ازاین رو در سال دوم جنگ سازماندهی تیپ های رزمی را شروع کرد و در چهار عملیات مهم انجام شده در سال دوم جنگ استعداد خویش را با کمک نیروهای داوطلب بسیجی به بیشتر از توان رزمی ارتش بجز در حوزه سلاح های سنگین رساند.

جنگ که آغاز شد، ارکان مختلف انقلاب درحال تحکیم و تقویت ساختارها بودند. رژیم بعث عراق که با شکستن خطوط مرزی تصور کرده بود بزودی به اهدافش خواهد رسید، با یک مقاومت مردمی همچون جان برکفان پاسدار مواجه گردید. شهید محمد جهان آرا، فرمانده سپاه خرمشهر در آن روزها با بسیج نیروهای مردمی، ۳۴ روز نیروهای بعث عراق را در پشت دروازهای خرمشهر زمینگیر کرد.

به دنبال ادامه جنگ و همینطور ضرورت بازپس گیری مناطق اشغالی کشورمان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ساماندهی، آموزش و اعزام نیروهای مردمی و بخصوص بسیجیان به جبهه ها، روحیه و جان تازه ای به میدان نبرد بخشید. حضور پررنگ در شکست حصر آبادان (عملیات ثامن الائمه)، عملیات «فتح المبین»، عملیات «بیت المقدس» (آزادسازی خرمشهر)، خود گویای نقش موثر سپاه در سال دوم جنگ تحمیلی است.

سپاه در زمان جنگ پابه پای ارتش از مرزهای کشور حفاظت کرد و اقدامات شایسته اش آنرا به یکی از محورهای اصلی جنگ تبدیل کرد. اقدامات سپاه شگفتی سیاستمداران و نظامیان دنیا را برانگیخت. بعنوان مثال، در دوران دفاع مقدس، مسؤلان شوروی سابق، سپاه را قوی ترین نیروی زمینی خاورمیانه برمی شمردند چون این نهاد توانسته بود با ابتکارات و خلاقیت های خود در ابعاد نظامی و غیرنظامی، شکست بزرگی را به استکبار جهانی وارد کند.

عملیات کربلای ۵

موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در عملیات بزرگ کربلای ۵ و احتمال پیروزی نظامی قریب الوقوع آن، دنیا را به این نتیجه رساند که راه های به پایان رساندن جنگ را با تصویب قطعنامه ۵۹۸ هموار سازد، قطعنامه ای که در آن برای نخستین بار به نظرات ایران توجه شده بود.

عملیات کربلای ۵ ضمن تثبیت موقعیت برتر سیاسی – نظامی جمهوری اسلامی که با فتح فاو حاصل شده بود، به لحاظ پیشروی در زمین منطقه شرق بصره و نزدیک شدن رزمندگان اسلام به شهر بصره و قرار گرفتن این شهر در بُرد توپخانه، قوای جمهوری اسلامی ایران را در مقابل حملات وسیع دشمن به شهرها و مردم بی دفاع، از موقعیت مناسبی برخوردار کرد تا با عملیات بازدارنده و اجرای آتش پرحجم توپخانه و «کاتیوشا» روی شهر بصره، عراق را از ادامه حملات به شهرها منصرف کند. ضمن این که انهدام وسیع ارتش عراق، همچون خصوصیت های عملیات کربلای ۵ بود که در ابعادی حتی غیرقابل مقایسه با عملیات های گذشته صورت گرفت.

انهدام دشمن در کربلای ۵، بمراتب، بیشتر از والفجر۸ بود، بگونه ای که حتی تحلیل گران غرب، ناچار از اعتراف به گوشه ای از این مساله شدند. انهدام دشمن باعث شد علیرغم این که زمین شلمچه از ارزشمندی چشمگیری در زمینه سیاسی - نظامی برخوردار بود، دشمن حفظ نیرو را بر حفظ و یا بازپس گیری مناطق تصرف شده، ترجیح دهد.


ابتکارات ویژه یگان های سپاه در طرح مانورهای پیچیده، اکثراً خارج از تصور و ذهن کلاسیک فرماندهان نظامی دشمن بود و همین مساله سبب سردرگمی و تزلزل دشمن در رویارویی با چنین طرح هایی می شد.

انهدام ارتش عراق در این عملیات تنها با عملیات رمضان و عملیات والفجر۸ قابل مقایسه است؛ از جنبه فروپاشی ارتش عراق نیز، عملیات کربلای ۵ را میتوان با عملیات های فتح المبین و بیت المقدس مقایسه کرد. تلفات ارتش عراق در عملیات کربلای ۵ به اندازه ای بود که جلال طالبانی، رهبر اتحادیه میهنی کردستان در آن زمان اظهار داشت: «خبری به دست ما رسید که فرمانده سپاه یکم عراق گفته است: «ما در عملیات کربلای ۵ بیشتر از ۵۰ هزار تن تلفات داشته ایم.»

جنبه مهم دیگر این عملیات، غلبه ابتکار عمل سپاه بر اندیشه و قدرت نظامی عراق بود. همینطور در این عملیات فرماندهان بزرگی همچون حسین خرازی فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و شهید اسماعیل دقایقی فرمانده لشکر بدر و حجت الاسلام عبدالله میثمی از دفتر نمایندگی امام (ره) در سپاه که در سخت ترین شرایط، رزمندگان و فرماندهان را یاری می کرد به شهادت رسیدند.

نفت و دفاع سپاه از منافع نفتی ایران در خلیج فارس

بخش بسیار مهمی از جنگ تحمیلی و رشادت های دلاورمردان ایرانی در آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس صورت گرفته است.

یگان دریایی سپاه که از سال ۱۳۶۰ درحال شکل گیری بود و طی عملیات های آبی خاکی خیبر، بدر و والفجر ۸ رو به پیشرفت و گسترش بود، در عملیات کربلای ۳ و با انهدام سکوی العمیه در شهریور ۱۳۶۵ به جایگاه مناسبی رسیده بود.

سردار علایی فرمانده وقت «قرارگاه دریایی نوح» بعد از عملیات کربلای ۵ مأموریت یافت تا پایگاه های دریایی سپاه را در بندرعباس، بوشهر و ماهشهر، راه اندازی کند. در آن زمان سپاه با دو پدیده «مین و قایق تندرو» محاسبات دشمن را به هم زد و در این فاصله نیروی دریایی سپاه بین ۳۵ تا ۵۰ سکوی پرتاب موشک «کرم ابریشم» در جزایر خلیج فارس و تنگه هرمز مستقر کرد.

آمریکایی ها به دنبال این بودند که صادرات نفت ایران به صفر برسد و در بعضی مواقع در زمستان ۶۵ هم صادرات نفت ایران زیر ۱۰۰ هزار بشکه شد در حالیکه در اوج تحریم ها، فروش نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه نرسید.

قیمت نفت در حالیکه در دنیا ۱۸ دلار بود در ایران به ۶ دلار رسید که می توانست تاثیرات وحشتناکی بر جنگ بگذارد؛ بنابراین، آمریکایی ها به سرعت وارد صحنه شدند و تعداد ناوهای جنگی شان در خلیج فارس ظرف دو ماه، به ۸۶ فروند رسید.

زمانی که آمریکا لایحه اسکورت نفتکش های کویتی را در نهم تیرماه سال ۱۳۶۶ در کنگره تصویب کرد، مسؤلان در مورد نحوه برخورد با اسکورت نفتکش ها توسط آمریکا با امام مشورت کردند و امام (ره) فرمودند: «اگر من بودم، می زدم» و همین تدبیر، پایه و اساس فعالیتهای نیروی دریایی سپاه قرار گرفت.

نیروی دریایی سپاه در ابتدای سال ۱۳۶۶ یک فروند کشتی کویتی در نزدیکی ساحل ابوظبی را توقیف و بازرسی کرد و دو هفته بعد هم کشتی باری متعلق به شوروی به نام «ایوان کارسیف» مورد حمله قرار گرفت. دومین کشتی نفتکش روسی بنام «مارشال چخوف» با مین برخورد کرد و این در صورتی بود که این ناو با حمایت رزم ناو حرکت می کرد. (این نفتکش در اجاره کویت بود).

دوازدهم مهرماه سال ۱۳۶۶، قایق های تندرو سپاه مأموریت یافتند پایانه نفتی رأس الخفجی عربستان را مورد حمله قرار دهند که با دخالت ناوگان آمریکا منتفی شد. این قایق ها از جزیره فارسی در ۱۲۰ کیلومتری آمده بودند. قایق های سپاه در همین حال کشتی «ردالکبری» عربستان را مورد حمله قرار دادند.

شانزدهم مهرماه سال ۱۳۶۶ طی درگیری، پنج فروند هلی کوپتر آمریکایی با پنج فروند قایق تندروی سپاه، سه قایق سپاه غرق و دو نفر شهید شدند و یک فروند هلی کوپتر آمریکایی سقوط کرد.

بیست و سوم مهرماه سال ۱۳۶۶ و یک هفته بعد از درگیری بالگردهای آمریکایی با قایق های ایرانی، برخورد یک فروند موشک «کرم ابریشم» به کشتی نفتکش آمریکایی «سانگاری» در ساحل کویت، باعث شد ۱۸ نفر همچون ناخدای کشتی مجروح شوند. ایران طی پیامی به خبرگزاری ها اعلام نمود: «خلیج فارس یا جایی امن برای همه خواهد بود و یا هیچکس. »


تا آخر سال ۱۳۶۶، هواپیماهای عراقی به حملات بی امان خود ضد بنادر، جزایر، کشتی ها و نفتکش ها ادامه دادند و سپاه هم مبحث کاشت مین و زدن کشتی های باری را در دستور کار داشت.

طبق آمار، در طول هشت سال دفاع مقدس، ۵۵۰ شناور مورد هدف قرار گرفت که ۴۸ درصد آن در طول ۶ و نیم سال و ۵۲ درصد آن در یک سال و نیمی بود که آمریکایی ها وارد جنگ شدند.


ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که سپاه مجموعاً در سال ۱۳۶۵، ۱۲۰ فروند قایق تندرو همچون قایق های سوئدی ۱۳ متری برای عملیات چریکی در خلیج فارس در اختیار داشت. در صورتیکه آمریکا حداقل از ۵۰ فروند ناو هواپیمابر و ناوچه جنگی مجهز به آخرین سیستم های دفاعی و هجومی بهره می برد.

آمریکا در سال ۱۳۶۶ سکوهای نفتی ایران را هدف حملات خودشان قرار داد. البته این کار آمریکا در ۲۴ مهر ۶۶ یک حماقت بزرگ بود چون منجر به بزرگترین بحران اقتصادی جهان پس از فروپاشی سال ۱۹۲۹ شد.

رشادت های سپاه در مرزهای دریایی و بخصوص در بحث محافظت از منافق حیاتی کشور آنچنان است که اشاره به آن در این مقال امکانپذیر نیست و مطالب مطروحه قطره ای از دریای بیکران حماسه آفرینی های این نهاد انقلابی در دوران دفاع مقدس به حساب می آید.

سپاه در عرصه تحولات موشکی

اغراق نیست اگر آغاز تحولات منجر به ساخت و پیشرفت در عرصه های مختلف موشکی را با سردار شهید حسن تهرانی مقدم همزمان بدانیم. در حالیکه ایران در زمان طاغوت نمی توانست کوچک ترین سلاحی تولید نماید اما امروزه تجهیزاتی نظیر موشک های ماهواره ای و دوربرد و همینطور قایق های پرنده توسط ایران تولید می شود که سپاه را به یک نیروی راهبردی و استراتژیک تبدیل نموده است که بخش مهمی از آن مدیون تلاشهای شهید حسن تهرانی مقدم است. در واقع اقدامات منجر به کسب قدرت موشکی توسط ایران با فداکاری غیورمردان تیپ موشکی سپاه همراه بوده است. حسن تهرانی مقدم برای موفقیت در این راه فرماندهی آتش های پشتیبانی سپاه، توپخانه سپاه و تشکیل تیپ موشکی سپاه را به صورت متوالی در روزگار تحریم و حداقل امکانات نظامی طی کرد.

اولین بار در عملیات طریق القدس (آزادسازی بستان) که روز هشتم آذر ۱۳۶۰ انجام شد، تطابق آتش های خمپاره روی پل «سابله» متمرکز، و سبب شکست و عقب نشینی نیروهای دشمن شد و سپاه برای اولین بار شیرینی موفقیت فرماندهی آتش های پشتیبانی خویش را حس کرد. عملیات بزرگ و غرورانگیز فتح المبین در نخستین روزهای سال ۱۳۶۱ رقم خورد و دشمن متجاوز بعثی از بخش اعظم مناطق اشغال شده خوزستان بیرون رانده شد. فرماندهی آتش های پشتیبانی در این عملیات هم، خوش درخشید.

سی ام فروردین ماه ۱۳۶۱ که رحیم صفوی(سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی)، در پایگاه گلف اهواز (محل قرارگاه مرکزی کربلا) طی حکمی حسن طهرانی مقدم را بعنوان مسئول تطبیق آتش های توپخانه و خمپاره های سپاه به فرماندهان قرارگاه های قدس، نصر، فجر و منطقه ۸ معرفی نمود، طهرانی مقدم در مدت کوتاه توانسته بود با تعداد کمی از نیروهای سپاه، آتش های پشتیبانی را سر و سامان بدهد که فصل جدیدی برایش گشوده شد.

توپخانه سپاه، روز به روز توسعه پیدا می کرد و خودش را در جنگ بیشتر از پیش نشان می داد. دیگر عملیاتی بدون پشتیبانی توپخانه انجام نمی گرفت. توپخانه از یگان های موثر و مهم سپاه، در جنگ نقش آفرینی می کرد و حرفی برای گفتن داشت.


وقتی قرار شد یک گروه سی چهل نفره از بچه های زبده و کاربلد توپخانه برای فراگیری نحوه کار با موشک «اسکاد بی» به سوریه بروند، افق جدید پیش روی بچه های موشکی گشوده شد. یعنی تشکیل تیپ موشکی در دل توپخانه سپاه.

با وجود تحریم ورود انوع مواد اولیه به داخل کشورمان در زمان جنگ تحمیلی که هنوز هم ادامه دارد و پاسداران انقلاب اسلامی با بهره مندی از رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و همینطور بکارگیری دانش فنی بومی و اعتماد به جوانان راهی را بنا نهادند که امروزه وزنه چانه زنی کشورمان را در مقابله با زیاده خواهی های دشمنان به شدت تقویت و سنگین کرده است.

امام راحل از بدو تأسیس سپاه و در زمان هشت سال جنگ تحمیلی نقش سپاه را بعنوان نیرویی نظامی - فرهنگی در انقلاب اسلامی، خطیر قلمداد کردند و امروز شاهد آن هستیم که نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی به بار نشسته است.





منبع:

1400/12/15
10:06:17
5.0 / 5
812
تگهای خبر: خدمات , سازمان , سیستم , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵