تبدیل انسان صالح به مصلح شعار حوزه علوم اسلامی است

تبدیل انسان صالح به مصلح شعار حوزه علوم اسلامی است

به گزارش راستابلاگ رئیس شورایعالی نمایندگان رهبری در دانشگاه های کشور با اشاره به اینکه تبدیل شدن انسان صالح به مصلح شعار حوزه علوم اسلامی است، افزود: حیات اصلی انسان، حیات علوی و ارتباط با خداست، بنابراین اتصال برقرار کردن میان انسان ها با حیات علوی و مانوس شدن با خداوند از نقش هایی است که باید در زندگی ایفا نماییم.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان در افتتاحیه ششمین دوره حوزه علوم میان رشته ای دانشگاه‌ لوم پزشکی قم که در مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با اشاره به تغییر نام حوزه علوم اسلامی به علوم میان رشته ای بیان کرد: همه انسان ها دارای شغل هستند تا زندگی خودرا آبرومندانه اداره کنند، اما شغل هماهنگ با فکر و مشغله و اعتقاد انسان نیست و خیلی از افراد به اجبار و برای تامین معیشت زندگی خود مشغول به کاری هستند، بنابراین انسان را متناسب با شغل خود نمی توان ارزیابی کرد.
وی با اشاره به این که انسانیت انسان در نقش هایی است که در زندگی اش ایفا می کند، اضافه کرد: تعدادی از انسان ها علاوه بر شغلی که در آن مشغول هستند، در کوشش برای ایفای نقشی مثبت و تأثیرگذار در زندگی هستند و انسانی که می خواهد نقش آفرینی کند متناسب با جهان بینی و نگرشی که دارد نقش ایفا می کند، گاهی اوقات در زندگی انسان، شغل الزامی اما انتخاب نقش اختیاری است.
حجت الاسلام محمدیان با اعلان اینکه خیلی از انسان ها در شغل خود غرق می شوند، اظهار نمود: انسان های بزرگ و تحول آفرین، آدم های عجیب و غریبی نبودند و تنها تفاوت آنها این بود که با وجود اهمیت دادن به شغل خود غرق در آن نشدند و فرصتی برای تفکر درباره ایفای نقش خود در زندگی داشتند و دارای همت بالایی بودند.
وی با اشاره به این که خیلی از انسان ها با دستان خود چشم هایشان را می بندند و ترجیح می دهند حقایق و واقعیات زندگی خودرا نبینند، اشاره کرد: هدف از خلقت انسان، صرفا چرخیدن به مانند سایر حیوانات در دنیا نیست، بلکه انسان باید صراط مستقیم را پیدا کند و در آن مسیر قدم بردارد و حقایق زندگی را کشف کند؛ بدترین ظلم انسان به خود، چشم پوشی از زیبایی ها، حقایق و واقعیت های دنیاست.
حجت الاسلام محمدیان با یادآوری این نکته که انسان نباید در شغل خود خلاصه شود، اظهار نمود: در شب معراج، خداوند به پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «عبادت ۱۰ قسم است که ۹ قسم آن این است که شغل و مسئولیتی را که برعهده گرفته اید، به درستی انجام بدهید» اما نباید در شغل خود خلاصه شوید و از تغییر و تحول آفرینی در دنیا غافل شوید. امام صادق(ع) می فرماید «قَد عَلِمتُ أنَّ أفضَلَ زادِ الرّاحِلِ إلَیکَ عَزمُ إرادَةٍ و إخلاصُ نِیّةٍ.؛ دانسته ام که بالاترین ره توشه مسافرِ کوی تو، عزم استوار و خلوص نیّت است».
وی با اشاره به این که انسان های بزرگ از «خوردن» لذت نمی برند، بلکه از این که دیگران را پای سفره بنشانند و گرسنگان را سیر کنند، بیشتر لذت می برند، اظهار نمود: اگر در دوران جوانی برای نقش آفرینی و تحول آفرینی در جهان پیرامون خود تصمیم جدی نگیرید، در دوان پیری هیچ گاه فرصت کافی برای این امر پیدا نمی کنید.
رئیس شورای عالی نمایندگان رهبری در دانشگاه های کشور با اعلان اینکه تبدیل شدن انسان صالح به مصلح شعار حوزه علوم اسلامی است، افزود: حیات اصلی انسان، حیات علوی و ارتباط با خداست، بنابراین اتصال برقرار کردن میان انسان ها با حیات علوی و مأنوس شدن با خداوند از نقش هایی است که باید در زندگی ایفا نماییم. اگر خداوند همه دنیا را یک شکل و یک رنگ آفریده بود، سراسر جهان تصویر بیابان شن رؤیت می شد، اما جهان سرشار از زیبایی و تنوع رنگ ها و نقش ها و عطرهاست اما متأسفانه ما دنیا را از یک دایره کوچک تماشا می نماییم، در صورتیکه اگر کل دنیا را یک جا مشاهده نماییم که خدمت خداوند و دین به انسان تلقی می شود، سراسر زیبایی می بینیم؛ حضرت زینب(س) با وجود مصائب و مشکلات فراوانی که بر ایشان مترتب شد، فرمود: «ما رأیت الا جمیلاً؛ جز زیبایی ندیدم» و این بدان معناست که ایشان همه جهان را یک جا نگریست.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وی ادامه داد: در زمینه علوم اسلامی، یاد می گیریم که علایم حیاتی انسان را آشکار نماییم و آنها را در مدار صراط مستقیم قرار دهیم و از آنها دستگیری نماییم و صرفا به فکر خویش نباشیم.
حجت الاسلام محمدیان در آخر با اشاره به لزوم بهره مندی از فرصت های زندگی در دوران جوانی، بیان کرد: کسانی که به فکر فرزندآوری نیستند، خودرا از بزرگ ترین لذات دنیوی محروم می کنند و در نهایت سگ یا حیوان دیگری را به منزل آورده و با آن زندگی می کنند که این امر اشتباه است و به آن زندگی نمی گویند، بلکه زندگی فی نفسه بدان معناست که چند فرزند را تربیت و تحویل جامعه بدهید تا تحول آفرینی کنند.




منبع:

1400/12/10
16:14:29
5.0 / 5
719
تگهای خبر: دانشگاه‌ , زندگی , سفر , نمایندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳