ارائه الگویی برای کشف تقلب های مالی

ارائه الگویی برای کشف تقلب های مالی

راستابلاگ: پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با انجام یک مطالعه در قالب رساله دکتری، الگوی پیشگیری، کنترل و کشف تقلب های مالی در ایران را ارائه دادند.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، آثار زیان باری که رسوایی های مالی در سالهای اخیر ایجاد کرده است، توجه به بحث تقلب در ایران را اجتناب ناپذیر کرده است. تحقیقات نشان داده است که یک سیستم توسعه یافته کنترلی، سد حفاظتی قوی در مقابل انواع دست کاری داده ها و تقلب در داخل سازمان است.

این پژوهش که در قالب رساله دکترای تخصصی الهه تشدیدی در رشته حسابداری انجام شده است، به دنبال ارائه الگوی جامع پیشگیری و کشف تقلب در ایران است و از دو بخش کیفی و کمی تشکیل شده است.

هدف اصلی بخش کیفی پژوهش، ارائه الگوی پیشگیری تقلب باتوجه به خاصیت های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حاکم بر سازمان های ایرانی است. این بخش، از نوع پژوهش های کیفی است که با بهره گیری از روش نظریه پردازی زمینه بنیان و بررسی مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. بر طبق نتایج این پژوهش عوامل فرهنگ اخلاقی سازمان و سیستم کنترلی اثربخش، شروط علی و اثرگذار بر روش های کنترلی شناخته شدند.

همچنین فرهنگ عمومی، شرایط اقتصادی کشور، اعتقادات مذهبی و نظام قانونی جزء شرایط زمینه ای و عوامل حاکمیت شرکتی و کیفیت حسابرسی مستقل جزء شرایط مداخله گر قرار گرفتند. در نهایت روش های پیشگیری و کنترل تقلب در چهار گروه کنترل های فیزیکی، کنترل های حسابداری، افشاگری تقلب و افزایش نقش واحد منابع انسانی طبقه بندی و نتایج آن در سه سطح جامعه، سازمان و سطح فردی شناسایی و ارائه شدند.

با توجه به این که برای کتمان تقلب در صورت های مالی، از طرح های پیچیده و سازمان یافته استفاده می شود، خطر کشف نشدن تقلب افزایش می یابد. در نتیجه توسعه روش های کشف تقلب می تواند بعنوان راهکاری مورد توجه قرار گیرد.

به همین دلیل بخش کمی پژوهش با بهره گیری از الگوریتم زنبورعسل به توسعه روش های کشف تقلب در صورت های مالی پرداخته است. جهت بررسی موضوع سه روش الگوریتم زنبور عسل، الگوریتم ژنتیک و رگرسیون لجستیک به کارگرفته شده است. نمونه آماری این مطالعه متشکل از ۳۶ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار (۱۸ شرکت مشکوک به تقلب و ۱۸شرکت غیر متقلب) برای دوره زمانی ۱۳۹۴-۱۳۹۶ است. شرکت های مشکوک به تقلب برمبنای چک فهرست تهیه شده از خاصیت های عوامل موثر بر پیشگیری تقلب در بخش اول، انتخاب شدند. بعد از استفاده از آنتروپی متقابل، ۱۶ نسبت مالی بعنوان پیش بینی کننده های بالقوه گزارشگری مالی متقلبانه عرضه شدند.

یافته های پژوهش نشان داد که روش الگوریتم زنبور عسل با دقت پیش بینی ۹۶.۲ درصد نسبت به دو روش الگوریتم ژنتیک با دقت ۸۸.۵ درصد و رگرسیون لجستیک با دقت ۸۰.۸ درصد، از عملکرد بهتری جهت شناسایی شرکت های مشکوک به تقلب در صورت های مالی برخوردارست. همین طور روش پیشنهادی این پژوهش در مقایسه با دیگر روش های تکاملی، از دقت پیش بینی بالاتر، درصد خطای کمتر و سرعت نسبتا خوبی برخوردار است، پس در حل مسئله پیش بینی احتمال تقلب در صورت های مالی، پیاده سازی الگوریتم زنبور عسل نتایج بهتری را ارائه می دهد.

به نقل از دانشگاه‌ ربیت مدرس، این پژوهش با راهنمایی دکتر سحر سپاسی عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه انجام شده است.





منبع:

1400/11/23
12:46:33
5.0 / 5
842
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱