نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰،

سخت کاری قطعه مرکزی سوزن به روش انفجاری برای نخستین بار در کشور

سخت کاری قطعه مرکزی سوزن به روش انفجاری برای نخستین بار در کشور

برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه بحث سخت کاری قطعه مرکزی سوزن به روش انفجاری به همت پژوهشگران جهاد دانشگاهی انجام شد و این دستاورد در نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.



دکتر سید محمد طباطبایی قمی، رئیس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در حاشیه برگزاری نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه بحث سخت کاری قطعه مرکزی سوزن به روش انفجاری انجام شد. قطعه مرکزی سوزن، تکه بسیار مهمی است که در مجموعه ریل استفاده می شود و تعداد چند هزار قطعه در کشور داریم که باید به صورت مرتب تعویض شوند و این قطعه از خارج تهیه می شود. راه آهن مبادرت به ساخت این تکه از یک فولاد مخصوص کرده است که اصطلاحاً فولاد پرمنگنز گفته می شود.

دکتر طباطبایی قمی اضافه کرد: سخت کاری قطعه مرکزی سوزن به فناوری خاصی نیاز دارد و تا این سخت کاری انجام نشود، برای قطار پرسرعت و مترو قابل استفاده نیست. فناوری سخت کاری قطعه مرکزی سوزن برای اولین بار در کشور و خاورمیانه توسط مجموعه جهاد دانشگاهی و سازمان صنایع دفاع و برخی متخصصان در دانشگاه‌،نمونه سازی شد. برای تولید انبوه احتیاج به حمایت داریم، چونکه در بحث روش انفجاری باید در راکتور مخصوص ساخته شود. درخواست کردیم که برای ساخت راکتور از ما حمایت کنند.

رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی تاکید کرد: این کار از لحاظ پژوهشی با موفقیت انجام شده و مورد تأیید قرار گرفته است. راه آهن و مترو می توانند به جای خرید این قطعه از خارج، آنرا از داخل تهیه کنند که سبب میلیونها دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد. حتی این ظرفیت وجود دارد که این قطعه را به کشورهای همجوار هم صادر نماییم.




منبع:

1400/10/10
12:10:19
5.0 / 5
805
تگهای خبر: دانشگاه‌ , سازمان , صنایع , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳