نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰،

رئیس نهاد رهبری: جهاد دانشگاهی، سنگرهای خالی و بارهای بر زمین مانده را تکلیف خودش بداند

رئیس نهاد رهبری: جهاد دانشگاهی، سنگرهای خالی و بارهای بر زمین مانده را تکلیف خودش بداند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اظهار داشت: جهاد دانشگاهی باید مراقبت کند که این مسیر، یعنی سنگرهای خالی و بارهای بر زمین مانده را تکلیف خودش بداند. یک جاهایی هست که یا با ضعف عملکرد روبرو می باشیم یا این که اساساً، ورودی اتفاق نیفتاده است. جهاد دانشگاهی مأموریت و وظیفه خود می داند که به این حوزه های (مغفول مانده) ورود پیدا کند.


حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گفتگو با ایسنا تأکید کرد: فلسفه تأسیس جهاد دانشگاهی در ابتدای انقلاب اسلامی، پر کردن سنگرهایی بوده است که حضور جریان انقلابی در آن سنگرها احساس می شده است. به همین خاطر، مبحث ارتباط بین جریان علمی و دانشی کشور با نیازهای جامعه را همواره مدنظر داشته است؛ در عرصه خدمت رسانی، در عرصه ارتقای جریان علمی، در عرصه تبدیل دانش به ثروت و هم در عرصه ارتباط جریان دانشگاه‌ ا جریان صنعت و نیازهای جامعه و از این حیث، جهاد دانشگاهی الگوهای خوبی عرضه کرده است و هر مقدار بر این عهد پایبند بوده است، بحمدالله توفیقات خوبی کسب کرده است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اضافه کرد: جهاد دانشگاهی باید مراقبت کند که همین مسیر، یعنی سنگرهای خالی و بارهای بر زمین مانده را تکلیف خودش بداند. یک جاهایی هست که یا با ضعف عملکرد روبرو می باشیم یا این که اساساً، ورودی اتفاق نیافتاده است. جهاد دانشگاهی مأموریت و وظیفه خود می داند که به این حوزه های (مغفول مانده) ورود پیدا کند.
حجت الاسلام و المسلمین رستمی تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه، بخش هایی از مجموعه فعالیت ها، زحمات وتوفیقات عزیزان جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف صنعت، پزشکی و سایر بخش ها را نشان داده است و به علت دور ماندن از جریان دیوان سالاری و کوتاه بودن فرایند ایده به عملیات، توفیقاتی خوبی هم داشته است. جهاد دانشگاهی در حوزه هایی که هم عناصر باورمند و خالی از خودباختگی، این نهاد را همراهی کرده اند و هم نیاز را به درستی تشخیص داده است، عملکرد پرارزش و افتخارآمیزی داشته است؛ مانند حضور مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی (پژوهشگاه رویان) که یک جریان علمی در حوزه پزشکی را در کشور احیا می کند. این روحیه، روحیه ای است که هم باید درون جهاد دانشگاهی کاملاً متبلور باشد و هم این روحیه را به فضای عمومی جامعه و عرصه هایی که به آن ورود پیدا کرده است، تزریق کند.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی از حیث فعالیتهای آموزشی و فرهنگی (سازمان قرآنی، سازمان انتشارات، خبرگزاری ها) هم یکی از مجموعه های موفق و دارای وزن و شخصیت به حساب می آید.
حجت الاسلام و المسلمین رستمی در مورد بحث ارتباط با صنعت اظهار داشت: در این حوزه دو مساله پیش رو داریم؛ یک مساله درگیر شدن مراکز علمی با مسائل جامعه است که وظیفه دانشگاه ها است. مساله دیگر، رجوع جریان صنعت و نیاز کشور به جریان علمی کشور است که جهاد می تواند حلقه واسط این ارتباط باشد. جهاد دانشگاهی از ظرفیت های خوبی برخوردار می باشد که می تواند هم مسائل را به درستی به دانشگاه منتقل و از ظرفیت دانشگاه برای حل مساله استفاده نماید و هم تبدیل به جایی شود که توانمندی های دانشگاه را به صنعت منتقل کند و صنعت را به این باور برساند که بسیار از مشکلات و گره های پرهزینه در فضای علمی خودمان قابل حل است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تاکید کرد: یکی از مهم ترین رسالت ها و البته توفیقات جهاد دانشگاهی در این حوزه بوده است که توانسته نیروهای جوان دانشجو را پای کار مسائل جدی انقلاب بیاورد و جوان دانشجو در همین فرایند (تحصیل و کار)، رشد کرده و به عناصرتأثیرگذار و فعال تبدیل می شود. نماد این مورد را در شخصیت شهید کاظمی آشتیانی می بینیم؛ یک عنصر مؤمنِ انقلابیِ جهادگرِ افتخارآفرین و مانع ناشناس. جهاد دانشگاهی، محمل و بستر مناسبی در این حوزه بوده است و عناصر دیگری از این دست، فراوان هستند که امکان دارد گمنام باشند. تربیت و پرورش نیروهایی که از نظر معنایی کاملاً باورمند به آرمان های انقلاب و اعتلای ایران اسلامی باشند و از نظر عملیاتی هم آشنای با میدان و درگیر در صحنه های نو باشند، تکلیف جهاد دانشگاهی است.






1400/10/08
12:44:06
5.0 / 5
21183
تگهای خبر: دانشگاه‌ , سازمان , فرهنگ , گفتگو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵