در یك مطالعه انجام شد

بررسی خاصیت های ضد دردی و آنتی اکسیدانی گیاه مارچوبه

بررسی خاصیت های ضد دردی و آنتی اکسیدانی گیاه مارچوبه

راستابلاگ: پژوهشگران با انجام یک مطالعه ترکیبات موجود در عصاره ریشه گیاه مارچوبه و فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد دردی این گیاه را بررسی کردند.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، گیاه مارچوبه؛ گیاهی بومی بیشتر مناطق اروپا، آفریقا و آسیا است که در سراسر جهان مصرف می شود. این گیاه اغلب برای تهیه سوپ ها، سالادها و... استفاده می شود.

علاوه بر اهمیت غذایی، مارچوبه دارای اثرات درمانی بسیاری است. در چندین مطالعه اثرات ضد فشار خون، افت قند خون، کاهش چربی خون مارچوبه مشخص شده. همین طور اثرات ضد توموری، محافظت کبدی و اثرات آنتی اکسیدانی در حیوان آزمایشگاهی نشان داده شده است.

بر همین اساس پژوهشگران با انجام یک مطالعه ترکیبات شیمیایی عصاره ریشه گیاه مارچوبه را مورد بررسی قرار دادند و فعالیت آنتی اکسیدانی آنها را در آزمایشگاه ارزیابی کردند. همین طور تاثیرات ضد دردی احتمالی این گیاه نیز در موش های صحرایی بررسی گردید.

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که عصاره ریشه این گیاه غنی از ترکیبات «فلاونوئیدی» است و همین طور مقادیر کمتری «ساپونین» دارد. همین طور مشخص شد که این عصاره دارای اثرات آنتی اکسیدانی است.

بررسی های اثرات ضد دردی این عصاره با دو روش مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که این عصاره می تواند اثرات ضد دردی نسبی در موش های صحرایی داشته باشد. بگفته پژوهشگران این تحقیق؛ عصاره ریشه مارچوبه دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد درد است و ممکنست این تاثیرات به خاطر وجود ترکیبات فلاونوئیدی باشد.

این پژوهشگران معتقدند که مطالعات بیشتری برای ارزیابی ترکیبات فیتوشیمیایی مسئول کارهای آنتی اکسیدانی و ضد دردی و همین طور شناسایی مکانیسم دقیق اثرات ضد دردی این گیاه ضروری می باشد. همین طور باید مطالعات بیشتری برای اطمینان از ایمنی عصاره این گیاه صورت گیرد.

در انجام این تحقیق محمد فتحعلی پور، امید صفا و بهاره رفیعی؛ پژوهشگران دانشکده داروسازی دانشگاه‌ لوم پزشکی هرمزگان، به همراه محمدرضا دلنوازی؛ پژوهشگر دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و ناصر ظریفی نیا از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی صفی آباد دزفول با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه بصورت مقاله علمی با عنوان «اثرات آنتی اکسیدانی و ضددردی عصاره هیدروالکلی ریشه مارچوبه» در نشریه Physiology and Pharmacology زیر نظر انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران انتشار یافته است.






1400/10/07
11:16:31
5.0 / 5
831
تگهای خبر: دانشگاه‌ , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴