اسعدیان:

به جای بازی با کلمات تکلیف قاتل و وحشی را روشن کنید

به جای بازی با کلمات تکلیف قاتل و وحشی را روشن کنید

به گزارش راستابلاگ همایون اسعدیان در ادامه حاشیه های پیش آمده برای کنار گذاشته شدن فیلم «قاتل و وحشی» با تکیه بر صحت اظهارات پیشین خود، از مسؤلان جشنواره فجر خواست تا به جای بازی با کلمات از مدیران وزارت ارشاد بخواهند خیلی صریح تکلیف این فیلم را روشن کنند.


این عضو هیات انتخاب سی وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در گفت وگویی جدید با ایسنا و در توضیح صورتجلسه ی انتشار یافته از بازنگری فیلمهای دو سال قبل جشنواره، ضمن اشاره به این که بعد از دیدن هر فیلم چنین فرمی صرفاً بعنوان دیده شدن آثار امضا می شد بیان نمود: حال که آقایان اینقدر روی لغت «بازبینی» و «آیین نامه» تکیه می کنند باید بگویم تا جایی که من می دانم و در طول این سالهای جشنواره هم شاهد بودیم «بازبینی» یک «فرآیند» است و در آئین نامه به دو واژه بازنگری و ارزیابی تقسیم نشده است. وقتی می گوییم بازنگری، مراد «دیدن و ارزیابی» است. این فرایند باید کامل طی شود تا بگوییم یک فیلم بازنگری شده است. درنتیجه صِرف دیدن، به مفهوم بازنگری نیست و این بازی با کلمات است که دوستان انجام می دهند.
او ضمن اشاره به این که «آنچه ما در آن دوره دیدیم نسخه کاملی از فیلم نبود و حتی سکانس فینال وجود نداشت»، افزود: اینکه گفتم فیلم را ارزیابی نکردیم و سند مکتوب درباره آن وجود ندارد همچنان به قوت خود باقی است و هم اکنون مساله این است که مسؤلان جشنواره چه کشف و شهودی کردند که با انتشار امضای ما که این فیلم را دیده ایم، (و خودم هم آنرا اعلام نموده بودم) به خیال خود دست به روشنگری و افشاگری زده اند و حرف های مرا مردود اعلام کردند؟ ای کاش دقت بیشتری داشتند و گفتگو را با دقت بیشتری می خواندند. امیدوارم این بی دقتی و این مدل برخوردِ "روشنگرانه" را در طول جشنواره نداشته باشند.
همایون اسعدیان در انتها اظهار داشت: بهتر است مسؤلان جشنواره به جای آنکه بحث آئین نامه و قوانین جشنواره را پیش بکشند که هر سال هم بنا به مصلحت هایی می توانند آنرا تغییر دهند، از مسؤلان وزارت ارشاد بخواهند خیلی صریح تکلیف فیلم «قاتل و وحشی» را روشن کنند، کاری که دولت قبل آنرا انجام داد.

سینما در هفته ای که به پایان رسید، روزهایی را پشت سرگذاشت که با یک شبه جدال در فضای رسانه ای بر سر فیلم «قاتل و وحشی» و هم توقیف غیررسمی برای فیلم «چپ، راست» همراه بود. آنچه در این زمان در رسانه ها پیرامون فیلم «قاتل و وحشی» - آخرین ساخته حمید نعمت الله - منتشر می شد به سمتی رفت که بیشتر به مغلطه شبیه شد، در حالیکه میتوان با قطعیت گفت بیشتر آن هایی که اخبار فیلم «قاتل و وحشی» را دنبال می کنند بیشتر از راه پیدا کردن یا نکردن این فیلم به جشنواره فجر منتظرند آنرا بر پرده سینما ببینند. البته مدیران سینمایی در دولت قبل با صراحت تکلیف فیلم نعمت الله را در همان مرحله انتخاب جشنواره مشخص کردند و با قاطعیت گفتند تا اصلاحات مدنظرشان انجام نشود مجوز نمایش نمی دهند، اما در دولت فعلی بحث به سطحی دیگر آمده و جدل بر سر فهم از مفهوم کلمه «بازبینی» و همچنین زمان ساخت فیلم است.
ماجرا از روزی آغاز شد که سازندگان «قاتل و وحشی» در اطلاعیه ای اعلام نمودند آنچه دبیر جشنواره فیلم فجر (مسعود نقاش زاده) درباره کنار گذاشته شدن این فیلم بیان کرده، با آئین نامه مغایرت دارد چونکه در آئین نامه آمده است: «فیلم ها در هر یک از بخش های رقابتی، باید از سال 1399 به بعد ساخته شده و در دوره گذشته جشنواره هم مورد بازنگری هیأت انتخاب قرار نگرفته باشند.»
آن ها در اطلاعیه خود تاکید دارند که «تولید و مراحل فنی «قاتل و وحشی» ماه گذشته به پایان رسیده» ولی به نظر می آید این تاکید مورد پذیرش دبیرخانه جشنواره ی سال جاری نیست. دست اندرکاران چهلمین دوره جشنواره فجر نه تنها فیلم نعمت الله را محصول قبل از سال 99 می دانند بلکه معتقدند این فیلم در دوره سی وهشتم توسط هیات انتخاب بازنگری شده است. این در شرایطی است که سال 1398 دبیرخانه جشنواره فجر اطلاعیه ای را در دیماه منتشر و فیلم «قاتل و وحشی» را به علت مشکل حقوقی از دستور کار هیات انتخاب و فرایند بازنگری خارج کرد و حتی در آن بیانیه تاکید شد که «در صورت حل مشکل فیلم در زمان مقرر، و به لحاظ سپری شدن سایر مراحل حضور و به احترام دست اندرکاران ساخت فیلم، بادعوت مجدد از هیأت انتخاب نسبت به اعلام نظر در مورد شایستگی حضور فیلم و افزودن این فیلم به بخش مسابقه، اقدام می شود.»
این بیانیه خود به تنهایی سندی متقن از دبیرخانه جشنواره فجر در خصوص بازنگری نشدن فیلم است؛ کمااینکه سال بعد هم (1399) برای حضور فیلم در جشنواره، فرم پر می شود اما به علت آنکه نتوانست از سد شورای پروانه نمایش عبور کند هیات انتخاب اصلا آنرا ندید. البته در فراخوان جشنواره سی و نهم فجر هم آمده بود فیلمهای بلند داستانی که در دوره گذشته یعنی سال ۹۸ نسخه کامل آنها مورد بازنگری هیأت انتخاب قرار گرفته است مجاز به حضور نخواهند بود و این نشان داده است که سال 98 نسخه کامل فیلم آماده نبوده است.
از این ها که بگذریم همایون اسعدیان - یکی از اعضای هیات انتخاب دوره سی وهشتم جشنواره - چند روز قبل در گفت وگویی با ایسنا تصریح کرد که فیلم توسط هیات انتخاب دیده شده اما یک نسخه کامل از آن در اختیار این هیأت قرار نگرفته و قبل از آنکه به مرحله ارزیابی و بررسی برسد توسط دبیر جشنواره به علت مشکلات حقوقی و مالکیت از دستور کار خارج شده است.
او گفت، وقتی فیلم از دستور کار هیات انتخاب خارج شد، به معنای این است که فیلم اصلا دیده و درواقع بازنگری نشده و همینطور هیچ سندی در خصوص این که «قاتل و وحشی» توسط هیات انتخاب، بازنگری (به معنای نمرده دهی و ارزیابی) شده باشد وجود خارجی ندارد. اما روز گذشته دبیرخانه جشنواره فجر در پاسخ به مصاحبه این سینماگر با ایسنا در اقدامی که اسعدیان آنرا «کودکانه» می نامد «صورتجلسه بازبینی» فیلمها را با امضای هفت نفر عضو هیات انتخاب همچون اسعدیان منتشر نموده است؛ البته نحوه انتشار این صورتجلسه را که در پاسخ به مصاحبه ایسنا بود، «غیرحرفه ای» هم باید دانست چون که طبق اصول رسانه ای باید برای این خبرگزاری ارسال می شد، اما به صورت عمومی منتشر گردید.
تمام این بحث ها و حاشیه ها در حالی بوجود آمده که شاید بتوان حضور در جشنواره فیلم فجر را بهانه ای برای تعیین تکلیف فیلمی دانست که شورای پروانه نمایش دولت قبل به آن مجوز نداد و شرط صدور پروانه نمایش را اصلاح بخش های قابل توجهی از فیلم بخاطر موهای تراشیده شده بازیگر اصلی می دانست.




منبع:

1400/10/03
18:44:10
5.0 / 5
867
تگهای خبر: جشنواره , سینما , گفتگو , محصول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴