صفر از پنج هزار میلیارد تومان!

صفر از پنج هزار میلیارد تومان!

راستابلاگ: سوژه ای که این مطلب روی آن متمرکز شده، سهم «صفر» ریالی حق پخش تلویزیونی از این بودجه سرشار پنج هزار و 289 میلیارد تومانی است!



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «یکی از نکاتی که پس از تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفت، افزایش چشم گیر بودجه صداوسیما بود. بر این اساس در صورت تصویب لایحه، صداوسیمای ایران برای سال جدید از بودجه ای پنج هزار و ۲۸۹ میلیارد تومانی برخوردار خواهد شد. این عدد که نسبت به سال قبل چیزی حدود ۵۶ درصد افزایش داشته، بحث های زیادی راه انداخته است.

بسیاری عقیده دارند تولیدات فعلی رادیو و تلویزیون طوری نیست که این رقم درشت را توجیه کند. میزان رضایتمندی مخاطبان از برنامه های سازمان در سطح بالایی نیست و خیلی اوقات، بازپخش چندین باره سریال های قدیمی در صدر پربیننده ترین برنامه های تلویزیون قرار می گیرد. آش آن قدر شور شده که گفته می شود در دوران مدیریت جدید سازمان، پیمان جبلی روند تولید برخی سریال های تلویزیون را متوقف کرده تا ابتدا از نظر کیفی مورد ارزیابی قرار بگیرند. جای بحث در مورد این مسائل اما اینجا نیست. سوژه ای که این مطلب روی آن متمرکز شده، سهم «صفر» ریالی حق پخش تلویزیونی از این بودجه سرشار پنج هزار و ۲۸۹ میلیارد تومانی است!

اگر بودجه صداوسیما را با دلار ۳۰ هزار تومانی تطبیق بدهیم، سازمان برای سال آینده چیزی حدود ۱۷۶ میلیون دلار بودجه خواهد داشت. این تازه غیر از مداخل پنهان و درآمدهای جانبی بخصوص از محل پخش آگهی های تبلیغانی است. با این وجود فوتبال بعنوان تضمین کننده محبوب ترین برنامه های رادیو و تلویزیون یک ریال هم از این بودجه هنگفت به دست نمی آورد. به جرات می توان گفت هیچ برنامه ای مثل پخش زنده مسابقات فوتبال بیننده قطعی ندارد. محبوب ترین باکس های تلویزیون برای برنامه سازی، بطور معمول در ساعات سر شب هستند اما یک بازی ساده پرسپولیس و استقلال برابر رقبا به سادگی می تواند باکس ساعت چهار بعدازظهر را طوری پر کند که میلیونها نفر تلویزیون را روشن کنند. همین مساله موجب می شود تعرفه تبلیغات تجاری در زمان پخش مسابقات فوتبال به اوج برسد و زیرنویس و تقدیم برنامه و... هم مدام برای صداوسیما سود روی سود بیاورد.

در این سال ها بسیار سعی شده تا حق پخش تلویزیونی اعاده شود اما کوشش ها عمدتاً راه به جایی نبرده است. سال قبل مجلس، صداوسیما را مکلف کرد که سهم ورزش از محل پخش پیامهای بازرگانی را بدهد. این عدد که با فرمولی عجیب و غریب کشف شده بود، تنها سهمی ۱۵ میلیارد تومانی برای کل ورزش مملکت قائل بود که بیشتر به شوخی می ماند اما همان را هم صداوسیما نداد! بعد جالب است که در این شرایط بطورمثال محمدرضا احمدی، گزارشگر داربی تهران، از فراوانی تبلیغات دور زمین گلایه می کند و می گوید آنها چشم مخاطب را آزار می دهد. حالا بگذریم از اینکه درست هنگام ایراد همین نطق آتشین، زیرنویس های تبلیغاتی تلویزیون هم به راه بود. ظاهرا اینها ایرادی ندارند، ۲۰ دقیقه پخش آگهی قبل و پس از مسابقات فوتبال مانعی ندارد اما تبلیغات دور زمین که یکی از معدود راه های درآمدزایی باشگاه هاست، استادیوم را زشت و بی ریخت می کند!

از قرار معلوم صداوسیما در این سال ها به استفاده از فوتبال بعنوان یک «کالای رایگان» انس گرفته و تحت هیچ شرایطی هم حاضر نیست این عادت پول ساز و روح افزا را ترک کند. چیزی که آنها نمی دانند اما این است که فوتبال خرج دارد و پوست باشگاه ها کنده می شود تا یک فصل از مسابقات را به شکل آبرومندانه پشت سر بگذارند. از قرارداد بازیکنان و مربیان تا سفرهای گوناگون برای مسابقات بیرون از خانه، برگزاری اردو برای هر مسابقه خانگی، اجاره زمین تمرین و مسابقه، خوراک و پوشاک و... انبوه هزینه های تیم داری هستند. همه اینها انجام می شود تا تلویزیون فوتبال را «مفت» پخش کند و حالش را ببرد!»





منبع:

1400/10/01
22:41:10
5.0 / 5
533
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳