نخستین هزارپای واقعی کشف شد!

نخستین هزارپای واقعی کشف شد!

برخلاف تصور تا به امروز هیچ هزارپایی با بیشتر از ۷۵۰ پا کشف نشده بود اما حالا دانشمندان نخستین هزارپای واقعی جهان با بیشتر از ۱۰۰۰ پا را کشف کرده اند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، در مقاله ای که روز گذشته انتشار یافته است، دانشمندان خبر از کشف نخستین هزارپای واقعی با بیشتر از ۱۰۰۰ پا در اعماق معدنی در استرالیا دادند.
در واقع این هزارپا دارای ۱۳۰۶ پا است که در بین حیوانات بی سابقه است و به گونه ی جدیدی با نام "Eumillipes Persephone" متعلق می باشد.
محققان چهار مورد از این گونه جدید را در معدنی در گلدفیلدز شرقی(Eastern Goldfields) در استرالیا یافته اند.
این گونه بی چشم، ۹.۵ سانتی متر طول و ۰.۰۷ سانتی متر قطر دارد و بدن نخ مانند آن از پاهای کوتاه، سری مخروطی شکل، دو شاخک و یک منقار تشکیل شده است.


"پاول مارک"(Paul Marek) از دانشگاه‌ یالتی و مؤسسه پلی تکنیک ویرجینیا در بلکسبرگ(Blacksburg) این گونه را در عمق ۶۰ متری از سطح زمین در حفره ای که برای کاوش مواد معدنی بوجود آمده بود، یافت.
هزارپاها برخلاف نامشان ۱۰۰۰ پا ندارند و تا کنون هیچ هزارپایی با بیشتر از ۷۵۰ پا کشف نشده بود.
نویسندگان این مقاله می گویند: ما گونه ای جدید از هزارپاها با ۱۳۰۶ پا یافته ایم که رکورد جدیدی است.
این موجود از شاخک هایش برای مسیریابی و بعنوان جایگزینی برای چشم استفاده می نماید.
گونه ی رکورددار قبلی یک هزارپای کالیفرنیایی به نام "Illacme plenipes" بود که در سال ۲۰۱۲ کشف شد. جنس ماده این گونه ۷۵۰ پا داشت در حالیکه نوع نر آن در بیشترین حالت ۵۶۲ پا داشت.


حالا بررسی های انجام شده بر روی ارتباط میان این دو گونه نشان دهنده ی وجود ارتباطی دور میان Illacme plenipes و E. persephone است.
مارک و همکارانش می گویند که پاهای زیاد این دو گونه به آنها امکان ایجاد نیرویی برای حرکت در بین منافذ کوچک خاک که محل زندگی آنها است را می دهد.
به نقل از محققان این یافته ها نشان دهنده ی تنوع زیستی در منطقه گولدفیلدز شرقی در استرالیای غربی است.
نویسندگان این مقاله سفارش می کنند که فعالیتهایی برای حفظ محل زندگی این موجودات صورت گیرد تا اثرات حفر معدن بر این گونه ی جدید از هزارپایان به حداقل برسد.
آنها افزودند: بخش عمده ای از طلا، نیکل و سایر مواد معدنی استرالیا از معادن گولفیلدز استخراج می شود و استخراج سطحی فشرده بیشتر از یک قرن است که در این مکان انجام می شود. این مورد می تواند به گونه های موجود در این منطقه صدمه برساند.




منبع:

1400/09/27
11:57:15
5.0 / 5
814
تگهای خبر: دانشگاه‌ , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳